Bu dersin amacı ortaçağın belli başlı felsefe sorunlarını, özgün metinleri okuyarak, tartışmalı konuların gerek eskiçağdaki köklerine gerek yeniçağdaki sonuçlarına odaklanarak inceleyip tartışmaktır.
Ortaçağın varlık ve bilgi bakımından temel sorunları, tümeller tartışması bağlamında Ortaçağda Platonculuk ve Aristotelesçilik, ontolojik ve kozmolojik Tanrı kanıtlamaları, Hakikat sorunu gibi sorunların incelenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Ortaçağ felsefesinin temel sorunlarını kavrar. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
A, B, C, D, E |
2) tümeller ile aşkınlar konusundaki karşıt uslamlamaları karşılaştırır. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
A, B, C, D, E |
3) tümeller ile aşkınlar konusundaki uslamlamaların başka felsefe soruları bakımından sonuçlarını değerlendirir. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
A, B, C, D, E |
4) Ortaçağın uslamlama biçimleri konusunda uzmanlaşır. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
A, B, C, D, E |
5) Ortaçağ felsefesinin temel sorunlarının Eskiçağdaki kökleriyle çağdaş felsefe bakımından sonuçlarını tartışır. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
A, B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Ortaçağın sorgulama ile uslamlama biçimleri |
- |
2 |
Porphyrios ile Boethius aracılığıyla Aristoteles |
Aristoteles, Porphyrios, Boethius |
3 |
Kategoriler’den “tümeller”e |
Aristoteles, Porphyrios, Boethius |
4 |
Augustinus’un Platonculuğu |
Platon, Augustinus |
5 |
Thomas Aquinas, Abaelardus, Aristotelesçi uslamlama |
Aquinas, Abaelardus, |
6 |
Occamlı William’ın adcılığı |
Occamlı William |
7 |
Skolastik felsefede tümeller sorunu |
Suarez |
8 |
Arasınav |
|
9 |
Varlık ile doğruluk: Anselmus’un De Veritate’si |
Anselmus |
10 |
Varlık ile doğruluk: Aquinas’ın De Ente et Essentia’sı |
Aquinas |
11 |
Varlık ile doğruluk: Aquinas’ın Quaestiones disputatae de veritate’si |
Aquinas |
12 |
Varlıkbilimsel kanıt: Anselmus ile Gaunilon |
Anselmus, Gaunilon |
13 |
Varlıkbilimsel kanıt: Aquinas’ın Summa’sı |
Aquinas |
14 |
Yeniçağ felsefesinde varlıkbilimsel kanıt: Descartes ile Kant |
Seçmeler |
15 |
Ortaçağ tartışmalarının çağdaş felsefedeki izleri |
Seçmeler |
16 |
Son sınav |
- |
Kaynaklar
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Ortaçağın sorgulama ile uslamlama biçimleri |
- |
2 |
Porphyrios ile Boethius aracılığıyla Aristoteles |
Aristoteles, Porphyrios, Boethius |
3 |
Kategoriler’den “tümeller”e |
Aristoteles, Porphyrios, Boethius |
4 |
Augustinus’un Platonculuğu |
Platon, Augustinus |
5 |
Thomas Aquinas, Abaelardus, Aristotelesçi uslamlama |
Aquinas, Abaelardus, |
6 |
Occamlı William’ın adcılığı |
Occamlı William |
7 |
Skolastik felsefede tümeller sorunu |
Suarez |
8 |
Arasınav |
|
9 |
Varlık ile doğruluk: Anselmus’un De Veritate’si |
Anselmus |
10 |
Varlık ile doğruluk: Aquinas’ın De Ente et Essentia’sı |
Aquinas |
11 |
Varlık ile doğruluk: Aquinas’ın Quaestiones disputatae de veritate’si |
Aquinas |
12 |
Varlıkbilimsel kanıt: Anselmus ile Gaunilon |
Anselmus, Gaunilon |
13 |
Varlıkbilimsel kanıt: Aquinas’ın Summa’sı |
Aquinas |
14 |
Yeniçağ felsefesinde varlıkbilimsel kanıt: Descartes ile Kant |
Seçmeler |
15 |
Ortaçağ tartışmalarının çağdaş felsefedeki izleri |
Seçmeler |
16 |
Son sınav |
- |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Arasınav |
1 |
30 |
Seminer tartışmalarına katılım |
1 |
10 |
Ödevler |
2 |
20 |
Son sınav |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
11 |
165 |
Arasınav |
1 |
60 |
60 |
Ödevler |
2 |
20 |
40 |
Son sınav |
1 |
75 |
75 |
Toplam İş Yükü |
|
|
500 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |