Bu dersin amacı öğrencilerin tarih yazma ve araştırma yöntemlerini öğrenmelerini ve farklı tarih yaklaşımlarını kavramalarını ve tartışabilmelerini sağlamaktır.
Bu ders modern dönem öncesi tarih yazımı gelenekleri, modern dönemde tarihin akademik bir disiplin olarak ortaya çıkışı, milliyetçilik, marxsizim, annales okul, yapısalcılık ve post-yapısalcılık ve post-colonial / sub-altern çalışmaları konularını içermektedir. |
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Tarihin kaynaklarını öğrenme ve bu kaynaklarla ilgili tartışmaları kavrayabilme. | 1,2,3 | A,B,C |
2) Modern tarih yazılığının temel kavramlarını açıklayabilme. | 1,2,3 | A,B,C |
3) Modern dönem öncesi tarih yazım geleneklerini hatırlayabilme. | 1,2,3 | A,B,C |
4) Tarihin akademik bir disiplin olarak ortaya çıkışını kavrayabilme. | 1,2,3 | A,B,C |
5) 20. Yüzyılın sosyal bilimlerdeki önemli gelişmelerini ve bunların tarih disipliniyle olan ilişkilerini gösterebilme. | 1,2,3 | A,B,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | GİRİŞ | Okumaların tartışılması |
2 | Tarihin kaynakları: Birinci ve ikinci kaynaklar | Okumaların tartışılması |
3 | Tarihyazımıyla ilgili temel kavramlar | Okumaların tartışılması |
4 | Tarihin Konuları | Okumaların tartışılması |
5 | Tarihçi ve tarihin olguları | Okumaların tartışılması |
6 | Tarihin akademik bir disiplin olarak ortaya çıkışı I | Okumaların tartışılması |
7 | Tarihin akademik bir disiplin olarak ortaya çıkışı II | Okumaların tartışılması |
8 | Ara Sınav | Ödev konularının tartışılması |
9 | Marxist tarih yazımcılığı, Yapısalcılık ve Annales Okul I | Okumaların tartışılması |
10 | Marxist tarih yazımcılığı, Yapısalcılık ve Annales Okul II | Okumaların tartışılması |
11 | Post-modernizm, anlatı tarihinin geri dönüşü | Okumaların tartışılması |
12 | Sub-altern çalışmaları | Okumaların tartışılması |
13 | Kadın tarihi çalışmaları | Okumaların tartışılması |
14 | Dönem sonu tekrar dersi | Ödev konularının tartışılması |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar |
John Tosh, The Pursuit of History, (Pearson Longman: London, 2006)
Martha Howell & Walter Prevenier, From Reliable Sources. An Introduction to Historical Methods, (Cornell University Press: Ithaca and London, 2001)
Edward H. Carr, What is History? (Vintage Books; New York, 1961)
Wilhelm von Humboldt, “On the Historian's Task”, History and Theory, Vol. 6, No. 1 (1967), pp. 57-71
Daniel Woolf, “Historiography” in New Dictionary of the History of Ideas, I”, ed. Maryanne Cline Horowitz, Thomson Gale, 2005
G. G. Iggers, Historiography in the Twentieth Century. From Scientific Objectivity to the Postmodern Challenge,Wesleyan 2005
Marc Bloch, The Historian’s Craft, Vintage, 1964
Peter Novick, That Noble Dream: The 'Objectivity Question' and the American Historical Profession, Cambridge University Press, 1988
Gertrude Himmelfarb, “Telling It as You Like It: History and the Flight from Fact,” in The Postmodern History Reader, ed. Ketih Jenkins (New York: Routledge, 1997), 158-74.
R. Guha and Gayatri Spivak eds., Selected Subaltern Studies, (N.Y.: Oxford, 1988)
Dipesh Chakrabarty, Provincializing Europe: Postcolonial Thought and Historical Difference (Princeton: Princeton University Press, 2000)
John Beverley, Subalternity and Representation: Arguments in Cultural Theory (Durham: Duke University Press, 1999) |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Sunumlar | 1 | 30 |
Dönem Ödevi | 2 | 50 |
Derse Devam ve Katılım | 3 | 20 |
Toplam | 100 | |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||
1 | Öğrencilerin akademik alanda çalışma yapabilmeleri için gerekli olan kurumsal ve uygulamalı bilgilerle donatılmasını ve bunları kullanabilme becerisini kazandırmak. | X | ||||||
2 | Öğrencilerin başarılı bir tarih eğitimi için gerekli olan analitik düşünme, eleştirel bakış, disiplinler arası çalışabilme, olaylar arasında ilişki kurma, çok yönlü düşünme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine sahip olmalarını sağlamak. | x | ||||||
3 | İngilizceyi yazılı ve sözlü sunum yapmak için, kaynak dillerini ise veri toplamak için etkin bir şekilde kullanabilme becerisi kazandırmak. | X | ||||||
4 | Tarih eğitimini güncel olanla ve yerel, bölgesel ve küresel sorunlarla ilişkilendirebilme becerisi kazandırmak. | x | ||||||
5 | Çağdaş teknolojinin donanım ve araçlarını kullanabilme becerisini kazandırmak. | X | ||||||
6 | Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, takım çalışması yapabilme ve özgün fikirler üretebilme becerilerini kazandırmak. | X | ||||||
7 | Öğrencilerin mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahip bireyler olmalarını sağlamak. | x |