Bir çağdaş düşünürün Aristoteles yorumu üzerinden Aristoteles’in günümüzde felsefe problemleri açısından ne tür bir katkısı olabileceğini değerlendirmek. Heidegger’in “Grundbegriffe Der Aristotelischen Philosophie” adlı yapıtını temel alarak Aristoteles’in yapıtlarındaki karşılıklarını karşılaştırmak.
Antik Yunan düşüncesinin Aristoteles üzerinden sorunsallaştırılması; özellikle 20.yy Aristoteles yorumlarının eleştirel çözümlemesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) kavramın anlamlarını ve neliğini açıklar |
1,2,7,12 |
1,2,3,4 |
A,B,C,E |
2) Aristoteles felsefesinin temel kavramlarının asıl anlamlarını çözümler. |
1, 7 |
1,2,3,4 |
A,B,C |
3) Heidegger yorumlarını çözümler. |
1,2,7 |
1,2,3,4 |
A,B,C,E |
4) bir felsefe metninin nasıl çözümlenip yorumlanacağını açıklar. |
2,7 |
1,2,3 |
B |
5) Heidegger’in temel kavramlarını kök anlamlarında öğrenerek Heidegger’in öteki metinlerini daha sağlam yorumlar. |
7,10 |
1,2,3 |
A,B |
6) bir felsefe metninin nasıl inceleneceğini, yorumlanacağını ve geliştirilebileceğini açıklar. |
1,2,7 |
1,2,3,4 |
A,B,C,E |
7) Klasik Çağ Felsefesi ile Çağdaş Felsefe arasındaki kavramsal bağlantıları görerek bunları felsefesinin çeşitli disiplinlerinde kullanır. |
1,2,10,12 |
1,2,3,4 |
A,B,C,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Aristoteles’in Temel Kavramları üzerine filolojik giriş |
Heidegger/Aristoteles |
2 |
Kavramın İfade Edilebilirlik Yeri Olarak Tanımın İncelenmesi ve Tanımın Temeline Dönüş |
Heidegger/Aristoteles |
3 |
Aristoteles’te Logos Ouias Olarak Horismos Belirlemesi |
Heidegger/Aristoteles |
4 |
Aristoteles’te Ousia’nın Anlamları
|
Heidegger/Aristoteles |
5 |
“Dünyanın İçinde Olmak”ın Belirli Bir Tarzı Olarak Horismos |
Heidegger/Aristoteles |
6 |
Bir Psykhes Energeia Anlamında Zoe Praktike Olarak İnsan Dasein’ının Aristoteles’teki Belirlenimi |
Heidegger/Aristoteles |
7 |
Dünya İçinde Olmak ve Koinonia’nın Asıl Tarzları Olarak İnsanın Logosu |
Heidegger/Aristoteles |
8 |
Agathon’un İfade Edilebilirliği
|
Heidegger/Aristoteles |
9 |
Ara Sınav |
- |
10 |
Yaşam Tarzları |
Heidegger/Aristoteles |
11 |
Bir Varolanın Asıl Oradalığı Anlamında Sınır Olarak “Teleion” |
Heidegger/Aristoteles |
12 |
Psykhes Energeia Kat’ areten |
Heidegger/Aristoteles |
13 |
Retorika Kılavuzluğunda Başkalarıyla Birarada Konuşmanın Temel Olanağı Açısından İnsan Dasein’ı Yorumu |
Heidegger/Aristoteles |
14 |
Retorik’in Temel Belirlenimi ve Pistis Olarak Logos |
Heidegger/Aristoteles |
15 |
Heksis |
Heidegger/Aristoteles |
16 |
Son Sınav |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Heidegger, M., Grundbegriffe der Aristotelischen Philosophie, (Frankfurt: Klostermann, 2002).
Heidegger, M., Basic Concepts of Aristotelian Philosophy, trans. by. Robert D. Metcalf and Mark B. Tanzer, (Bloomington: Indiana University Press, 2009). |
Diğer Kaynaklar |
Aristotle, Aristotelis Ethica Nicomachea, (Oxford University Press, 1894), Scriptorum classicorum bibliotheca Oxoniensis.
Aristotle, Aristotelis Metaphysica, (Oxford University Press, 1957), Scriptorum classicorum bibliotheca Oxoniensis.
Aristotle, Aristotelis Politica, (Oxford University Press, 1957), Scriptorum classicorum bibliotheca Oxoniensis.
Aristotle, Aristotelis Ars Rhetorica, (Oxford University Press, 1959), Scriptorum classicorum bibliotheca Oxoniensis. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Arasınav |
1 |
30 |
Ödevler |
14 |
28 |
Son sınav |
1 |
30 |
Dönem ödevi |
1 |
12 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
30 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
70 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
X |
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
1 |
50 |
50 |
Ödevler |
14 |
5 |
70 |
Son sınav |
1 |
30 |
30 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
500 |
||
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
20 |
||
Dersin AKTS Kredisi |
|
20 |