• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 620
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı İngiliz deneycilerinin başlıca uslamlamalarını, insan bilgisinin yapısı, kişinin özdeşliği, özgürlük gibi ana izlekleri üzerinde yoğunlaşarak sıkı okumalar yoluyla dizgesel biçimde incelemektir.

Dersin İçeriği: 

Ockhamlı William, Francis Bacon, Thomas Hobbes, John Locke, George Berkeley ve David Hume'un metinlerinin çözümlenmesi; deneycilikte epistemoloji, ontoloji, etik ve din felsefesindeki açılımlarının incelenmesi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) deneyci geleneğin ana uslamlamalarını kavrar.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

2) insan bilgisine ilişkin deneyci açıklamaları ayrıntısıyla karşılaştırır.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

3) Locke, Berkeley Hume’un çeşitli sorunlara ilişkin uslamlamalarının iç tutarlılığını tartışır.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

4) dış dünyanın varlığı ile kişinin özdeşliği gibi deneyci geleneğin başlıca tartışmalarını bağlamı içinde değerlendirir.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

5) deneyci tutumun felsefe alanına kazandırdığı inceleme ile çözümleme yollarının sorunlarını ayırt eder.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: Deneyci geleneğin başlıca sorunları

-

2

Lo>

Essay

3

Lo>

Essay

4

Lo>

Essay

5

Lo>

Essay

6

Berkeley: Soyut genel düşünler üzerine

Principles

7

Berkeley’in ülkücülüğü ile eleştirileri

Principles

8

Hume: İzlenimler, düşünceler, çağrışımlar üzerine

Enquiry

9

Hume’un kuşkuculuğu

Enquiry

10

Hume: Nedensellik üzerine

Enquiry

11

Hume: Tansıklar üzerine

Enquiry

12

Hume: Özgürlük ile zorunluluk üzerine

Enquiry

13

Reid’in kuşkucu tutuma karşılığı

Inquiry and Essays

14

Locke, Butler, Reid: Kişinin özdeşliği üzerine

Essay

15

Hume: Kişinin özdeşliği üzerine

Treatise, Enquiry

16

Genel değerlendirme: Deneyciliğin kalıtı

-

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

 

Diğer Kaynaklar

John Locke, An Essay Concerning Human Understanding, yay. P. Nidditch, Oxford: Clarendon Press, 1975.

George Berkeley, A Treatise Concerning the Principles of Human Knowledge, yay. J. Dancy, Oxford:Oxford University Press, 1998.

David Hume, A Treatise of Human Nature, yay. D. ile M. Norton, Oxford: Oxford University Press, 2000.

David Hume, An Enquiry Concerning Human Understanding, yay. T. Beauchamp, Oxford:Oxford University Press, 1999.

Thomas Reid, Inquiry and Essays, yay. R. Beanblossom ile K. Lehrer, Indianapolis: Hackett, 1983.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 

 

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Seminer tartışmalarına katılım

1

10

Sunum

2

20

Eleştirel okuma notları

3

30

Dönem ödevi

5

40

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

       

X

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

     

X

   

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

   

X

     

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

   

X

     

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

   

X

     

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

     

X

   

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

     

X

   

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

       

X

 

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

     

X

   

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

       

X

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

 

X

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

 

 

X

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

 

X

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

6

96

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

10

150

Sunum

2

20

40

Eleştirel okuma notları

1

30

30

Dönem ödevi

5

30

150

Toplam İş Yükü

1

60

60

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

526

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20,92