Bu dersin amacı çağdaş yapısöküm hareketini felsefe, edebiyat ve ilişkili diğer disiplinlere etkisi bağlamında çalışmaktır
Frege, Russell, Wittgenstein, Heidegger, Arendt, Foucault, Derrida, Merleau-Ponty, Levinas, Lacan, Sartre, Quine, Strawson, Putnam, Chomsky, Habermas, Gadamer, Agamben, vb. gibi 20. yüzyılda etkili olmuş felsefecilerden birinin ya da birkaçının seçilerek, temel metinlerinin ayrıntılı çözümlenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) çağdaş kıta felsefesine eleştirel bakış kazanır. |
1,2,3,4,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) çağdaş problematikleri orjinal metinler üzerinden tartışır. |
1,2,3,4,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) kavramlarla yaratıcı ve eleştirel ilişki kurar. |
1,2,3,4,7,10,12 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) sistem felsefelerinin eleştirisini tarihsel öneminde kavrar. |
1,2,3,4,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) çağdaş kıta felsefesinde bağlamı açıklar. |
1,2,3,4,7,10,11 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) yapısökümü felsefe tarihi eleştirisi olarak ayırt eder. |
1,2,3,4,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Felsefe |
2 |
Jacques Derrida: L'ecriture et la difference. |
Derrida |
3 |
“Force and Signification” |
Derrida |
4 |
“Cogito and the History of Madness” |
Derrida |
5 |
“Violence and Metaphysics” |
Derrida |
6 |
"Genesis and Structure" and Phenomenology |
Derrida |
7 |
“From Restricted to General Economy” |
Derrida |
8 |
Dönem ortası değerlendirmesi |
- |
9 |
Michel Foucault: Folie et déraison. Histoire de la folie à l'âge classique |
Foucault |
10 |
Önsöz ve "Stultifera Navis" |
Foucault |
11 |
“The Great Confinement” |
Foucault |
12 |
“The New Division” |
Foucault |
13 |
Jacques Lacan: düşüncesine giriş |
Lacan |
14 |
“Introductions and The Empty Word and the Full Word” |
Lacan |
15 |
“Interpretations and Temporality” |
Lacan |
16 |
Final sınavı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Derrida, Jacques. L'ecriture et la difference. Translated as Writing and Difference. Trans., with and Introduction and Additional Notes by Alan Bass. Chicago: University of Chicago Press, 1978. Foucault, Michel. Folie et déraison. Histoire de la folie à l'âge classique (1961). Trans Richard Howard as Madness and Civilization: A History of Insanity in the Age of Reason. New York: Pantheon, 1964 Lacan, Jacques. The Language of the Self/The Function of Language in Psychoanalysis. Trans., with notes and commentary, by Anthony Wilden. Baltimore: The John Hopkins University Press, 1968. |
Diğer Kaynaklar |
Richard Kearney, Twentieth Century Continental Philosophy (Routledge, 1994) David West, Introduction to Continental Philosophy (Polity, 1996) Simon Critchley & William Schroeder, eds., A Companion to Continental Philosophy (Blackwell, 1998) |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
|
X |
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
|
X |
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
|
X |
|
|
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
X |
|
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
|
|
X |
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
|
X |
|
|
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
X |
|
|
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
X |
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
- |
- |
- |
Ödevler |
1 |
40 |
40 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
4 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
500 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |