Bu dersin amacı bilginin yapısı ile kaynağı konusundaki deneyci görüşlerle usçu görüşleri temel metinleri okuyarak karşılaştırmak, felsefe araştırmasının yönelimleri bakımından katkılarını değerlendirmektir.
Platon, Descartes, Spinoza, Leibniz, Kant, Aristoteles, Epikuros, Locke, Berkeley ve Hume'un ‘usçuluk’-‘deneycilik’ bağlamında karşılaştırılması, bu iki felsefe görüşü arasındaki ayrılıkların ve kesişme noktalarının ortaya konması ve irdelenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) deneyci tutumla usçu tutum arasındaki ayrımları ayrıntısıyla kavrar. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
2) deneyci tutumla usçu tutumun insan bilgisine ilişkin uslamlamalarını karşılaştırır. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
3) bilgi konusundaki deneyci savlarla usçu savların felsefenin başka alanları bakımından sonuçlarını değerlendirir. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
4) deneyci felsefecilerle usçu felsefecilerin temel metinleri konusunda uzmanlaşır. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
5) deneycilikle usçuluğun güncel felsefe soruları bakımından sonuçlarıyla katkılarını tartışır. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Deneycilik-usçuluk tartışmasının kökenleri ile sorunları |
- |
2 |
Locke-Leibniz tartışması: bağlam |
Essay, New Essays |
3 |
Locke-Leibniz tartışması: başlıca uslamlama çizgileri |
Essay, New Essays |
4 |
Locke-Leibniz tartışması: sonuçları |
Essay, New Essays |
5 |
Descartes: kökten usçuluk |
Discourse, Meditations |
6 |
Descartes’ın tasarısı: Kökenlerinden çağımıza |
Discourse, Meditations |
7 |
Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 1. Spinoza’dan Hegel’e |
Ethics, Phenomenology |
8 |
Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 1. Spinoza’dan Hegel’e |
Ethics, Phenomenology |
9 |
Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 2. Berkeley ile Hume |
Enquiry, Principles |
10 |
Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 2. Berkeley ile Hume |
Enquiry, Principles |
11 |
Yeniçağ felsefesinin sorunları: Cogito, kişinin özdeşliği, töz, anlık, nedensellik, özgürlük |
İlgili bölümler |
12 |
Yeniçağ felsefesinin sorunları: Cogito, kişinin özdeşliği, töz, anlık, nedensellik, özgürlük |
İlgili bölümler |
13 |
Kant’ın eleştirel tasarısı |
CPR |
14 |
Kant’ın deneycilik ile usçuluk eleştirisi |
CPR |
15 |
Kant’tan sonra Yeniçağ felsefesinin sorunları |
CPR |
16 |
Geriye bakınca: Deneycilik-usçuluk tartışmasının bugünkü anlamı |
- |
Kaynaklar
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Deneycilik-usçuluk tartışmasının kökenleri ile sorunları |
- |
2 |
Locke-Leibniz tartışması: bağlam |
Essay, New Essays |
3 |
Locke-Leibniz tartışması: başlıca uslamlama çizgileri |
Essay, New Essays |
4 |
Locke-Leibniz tartışması: sonuçları |
Essay, New Essays |
5 |
Descartes: kökten usçuluk |
Discourse, Meditations |
6 |
Descartes’ın tasarısı: Kökenlerinden çağımıza |
Discourse, Meditations |
7 |
Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 1. Spinoza’dan Hegel’e |
Ethics, Phenomenology |
8 |
Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 1. Spinoza’dan Hegel’e |
Ethics, Phenomenology |
9 |
Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 2. Berkeley ile Hume |
Enquiry, Principles |
10 |
Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 2. Berkeley ile Hume |
Enquiry, Principles |
11 |
Yeniçağ felsefesinin sorunları: Cogito, kişinin özdeşliği, töz, anlık, nedensellik, özgürlük |
İlgili bölümler |
12 |
Yeniçağ felsefesinin sorunları: Cogito, kişinin özdeşliği, töz, anlık, nedensellik, özgürlük |
İlgili bölümler |
13 |
Kant’ın eleştirel tasarısı |
CPR |
14 |
Kant’ın deneycilik ile usçuluk eleştirisi |
CPR |
15 |
Kant’tan sonra Yeniçağ felsefesinin sorunları |
CPR |
16 |
Geriye bakınca: Deneycilik-usçuluk tartışmasının bugünkü anlamı |
- |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Eleştirel okuma notları |
6 |
60 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
11 |
165 |
Eleştirel okuma notları |
6 |
15 |
120 |
Dönem ödevi |
1 |
60 |
600 |
Toplam İş Yükü |
|
|
505 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,2 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |