• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 602
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı öğrencilerin felsefe alanındaki araştırma yöntemlerinin çeşitliliği ile değişik araştırma yollarının özelliklerini tanımalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği: 

Felsefede sorunun özelliği, analiz ve temellendirme; felsefe araştırmalarında çeşitli yöntemlerin araştırılması ve bu yöntemlerin karşılaştırılması.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) felsefe alanındaki değişik araştırma yollarının özelliklerini kavrar.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

2) bir felsefe sorununa değişik yaklaşım biçimlerini karşılaştırır.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

3) çağdaş felsefe alanındaki değişik çözümleme yöntemlerinin sonuçlarını değerlendirir.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

4) belirli felsefe sorunlarını incelemekte kullanacağı yöntemleri saptar.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

5) felsefe sorunlarıyla çözümlemeleri arasındaki ilişkiler konusunda uzmanlık kazanır.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: Felsefede araştırma ne demektir?

-

2

Eskiçağda “physis”, “kendini bil”, ussal açıklama ilkesi

Seçmeler

3

Sokrates’in ikinci yolu: gerekçeler ile nedenler

Phaidon

4

Elenkhos’tan dialektike’ye Platon: Menon ile Politeia

Menon, Politeia

5

Aristoteles’in araştırma yolları: phainomena ile endoksa

Seçmeler

6

Descartes’ın tasarısı: Kökenlerinden çağımıza

Discourse, Meditations

7

Usçuluk-deneycilikten çözümlemeci-anakara ayrımına

Leibniz, Locke

8

Kant’ın eleştirel felsefesi

SUE

9

Seminer sunumlarının birinci bölümü

-

10

Hegel ile Marx’ta diyalektik

Seçmeler

11

Nietzsche’nin soykütüğü

Seçmeler

12

20. Yüzyıl dönümünde görüngübilim ile çözümleyici felsefe

Seçmeler

13

Mantık ile çözümleyici felsefe

Seçmeler

14

Anakara geleneği: Heidegger, Sartre, Levinas

Seçmeler

15

Wittgenstein ile Derrida: Sağaltım ile söküm olarak felsefe

Seçmeler

16

Seminer sunumlarının ikinci bölümü

-

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

 

Diğer Kaynaklar

Platon, Menon, Phaidon, Politeia, herhangi bir basım.

Descartes, Yöntem Üzerine Konuşma, herhangi bir basım.

Descartes, Düşünceler, herhangi bir basım.

M. Heidegger, The Basic Problems of Phenomenology, çev. Albert Hofstadter. Bloomington: Indiana University Press, 1982.

E. Husserl, Ideas pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, First Book, çev. Fred Kersten. Dordrecht and Boston: Kluwer Academic Publishers, 1983.

J.-P. Sartre, 1968. Search for a Method. çev. Hazel Barnes. New York: Vintage Books, 1968.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

Sokrates öncesi düşünürlerden, Aristoteles’ten, Leibniz, Locke, Kant, Hegel, Marx, Nietzsche, Wittgenstein, Derrida ile çözümleyici felsefeden seçmeler.

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ödevler

3

30

Sunum

2

30

Dönem ödevi

1

40

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

       

X

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

       

X

 

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

       

X

 

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

       

X

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

       

X

 

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

       

X

 

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

       

X

 

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

   

X

     

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

   

X

     

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

       

X

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

 

X

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

 

 

X

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

X

 

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

7

112

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

14

12

168

Ödevler

3

24

72

Sunum

2

40

80

Dönem ödevi

1

80

80

Toplam İş Yükü

 

 

512

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20,48

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20