• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 604
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı görüngübilim geleneği içindeki başlıca felsefe yapıtlarını inceleyerek görüngübilimin sorunlarını, ana eğilimlerini, yöntembilimsel konumunu, güncel katkılarını tartışmaktır.

Dersin İçeriği: 

Brentano, Husserl, Heidegger’in temel metinlerinin, 20.yy ın ikinci yarısında Sartre, Merleau-Ponty, Levinas gibi düşünürler tarafından ortaya konan fenomenoloji çalışmalarıyla karşılaştırmalı okunması.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) görüngübilimsel yaklaşımı iç farklılıklarıyla birlikte kavrar.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

2) görüngübilim geleneği içindeki farklı sorunlaştırma biçimlerini karşılaştırır.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

3) felsefe sorunlarının görüngübilimsel çözümlenişinin sonuçlarını değerlendirir.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

4) görüngübilim geleneği içindeki felsefecilerin temel metinleri konusunda uzmanlaşır.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

5) felsefe sorunlarının görüngübilimsel ele alınışıyla başka felsefe yöntemleri arasındaki ayrımı ayırt eder.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: 19. Yüzyıl sonu felsefesi ile görüngübilimin kökleri

Brentano

2

Görüngübilim: tutum mu, yöntem mi, disiplin mi, gelenek mi?

Ideen I

3

Husserl’in görüngübilim tasarısı

Ideen I

4

Husserl’in görüngübiliminde yöntem, doğruluk, dil, mantık sorunları

Ideen I

5

Ruhsalcılık ile mantıkçılık karşısında görüngübilim: Brentano, Husserl, Meinong, Frege, Russell

Seçmeler

6

Görüngübilimin ilk döneminde çatallanan yollar: Heidegger, Scheler, Fink, Hartmann

Seçmeler

7

Heidegger’in kopuşu: Varlık ile Zaman

Varlık ile Zaman

8

Heidegger’in kopuşu: Dönüş

Varlık ile Zaman, Seçmeler

9

20. Yüzyılın ikinci yarısında görüngübilim: Varoluşçuluk dönemeci

Being and Nothingness

10

20. Yüzyılın ikinci yarısında görüngübilim: Hümanizm tartışması

Being and Nothingness, Seçmeler

11

Merleau-Ponty’nin görüngübilimi

Phenomenology of Perception

12

Merleau-Ponty’nin görüngübiliminin sonuçları

Phenomenology of Perception

13

Levinas: Başkalık

Seçmeler

14

Bir sorun olarak görüngübilim: Lyotard

Seçmeler

15

Söküme uğrayan görüngübilim: Derrida

Seçmeler

16

Görüngübilime ilişkin genel tartışma

-

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

 

Diğer Kaynaklar

F. Brentano, Psychology from an Empirical Standpoint, çev. Antos C. Rancurello, D. B. Terrell, and Linda L. McAlister, London and New York: Routledge, 1995.

M. Heidegger, Being and Time, çev. John Macquarrie and Edward Robinson. New York: Harper & Row, 1962.

M. Heidegger, The Basic Problems of Phenomenology, çev. Albert Hofstadter. Bloomington: Indiana University Press, 1982.

E. Husserl, Ideas pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, First Book, çev. Fred Kersten. Dordrecht and Boston: Kluwer Academic Publishers, 1983.

E. Husserl, Ideas pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, Second Book, çev. Richard Rojcewicz and André Schuwer. Dordrecht and Boston: Kluwer Academic Publishers, 1989.

M. Merleau-Ponty, Phenomenology of Perception, çev. Colin Smith. London and New York: Routledge, 1996.

J.-P. Sartre, Being and Nothingness, çev. Hazel Barnes. New York: Washington Square Press, 1956.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

İlgili filozoflardan seçmeler.

Ödevler

 

Sınavlar

 

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Seminer tartışmalarına katılım

1

10

Ödevler

2

10

Sunum

1

15

Eleştirel okuma notları

5

25

Dönem ödevi

1

40

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

       

X

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

     

X

   

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

   

X

     

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

   

X

     

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

   

X

     

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

     

X

   

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

     

X

   

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

       

X

 

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

     

X

   

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

       

X

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

 

X

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

 

 

X

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

 

X

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

6

96

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

10

150

Ödevler

2

20

40

Sunum

1

30

30

Eleştirel okuma notları

5

30

150

Dönem ödevi

1

60

60

Toplam İş Yükü

 

 

526

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20,92

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20