• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 615
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı öğrencilere insan hakları ve hukuk alanında sorgulama yaptırabilmektir.

Dersin İçeriği: 

Hukuk ve insan haklarının felsefi temellerinin incelenmesi ve bunların pratik alana uygulanmasında ortaya çıkan sorunlar.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) insan hakları ve hukuğun temellerine dair eleştirel bakış kazanır.

1, 2,3,4,5,8,9,11

1,2,3,4

A,B,C,D,E

2) insan haklarının evrenselliği iddiasının doğurduğu sonuçları tartışır.

1, 2,3,4,5,8,9,11

1,2,3,4

A,B,C,D,E

3) hukuki kavramları eleştirel tarzda felsefi problemlerle ilişkilendirir.

1, 2,3,4,5,8,9,11

1,2,3,4

A,B,C,D,E

4) evrensel insan haklarının tarihsel önemini kavrar.

1, 2,3,4,5,8,9,11

1,2,3,4

A,B,C,D,E

5) hukuki yargılar sözkonusu olduğunda nesnelliğin önemini açıklar.

1, 2,3,4,5,8,9,11

1,2,3,4

A,B,C,D,E

6) teori ve pratik ayrımını aşmanın olanaklı koşullarını ayırt eder.

1, 2,3,4,5,8,9,11

1,2,3,4

A,B,C,D,E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş

Felsefe

2

İnsanlık kavramının kökenleri

Ernst Troeltsch, "The Ideas of Natural Law and Humanity in World Politics"

İnsanlık

3

Hak kavramının arka planı

Michel de Montaigne, Apology for Raymond Sebond;

Richard Tuck, "The 'Modern' Theory of Natural Law"

Doğal yasa

4

Aydınlanma: "The Sentimental Revolution"

Thomas Laqueur, "Bodies, Details, and the Humanitarian Narrative"

Devrim

5

Zalimlik ve İşkence: The Campaign against Pain

Pierre Clastres, "Of Torture in Primitive Societies";

Montaigne, "Of Cruelty";

Michel Foucault, Discipline and Punish;

Judith Shklar, "Putting Cruelty First"

Disiplin

6

Yabancıları neden dert edinelim?

Carlo Ginzburg, "To Kill a Chinese Mandarin"; Susan Sontag, Regarding the Pain of Others, §§ 3 and 7

Nicholas Kristof, "The Secret Genocide Archive," New York

Times, Feb. 23, 2005

Ceza

7

Devrimler çağında haklar

Lynn Hunt, "The Paradoxical Origins of Human Rights"

Hak

8

Dönem ortası değerlendirmesi

 

9

Bir insan hakları mücadelesi olarak kölelik karşıtlığı

Laurent Dubois, "Insurrection and the Language of Rights" etc.

Dil hakları

10

Hümaniteryanizmin tarihsel işlevini açıklamak

"A Note on the Marxist Interpretation of Human Rights,"

Karl Marx, "On the Jewish Question"

Thomas Haskell, "Capitalism and the Origins of Humanitarian

Sentiment"

Hümaniteryanizm

11

Dünyanın yeniden uzamsallaşması ve teleskopik filantropizmin doğuşu

Charles Dickens, Bleak House, chapter 4

Henri Dunant, "A Memory of Solferino"

Philanthropy

12

İnsanlık Savaşı

The Hague Regulations Concerning the Laws and Customs of War on Land;

Start Sven Lindqvist, "Exterminate All the Brutes"

Alice Conklin, "Colonialism and Human Rights”

Sömürgecilik

13

Evrensel Beyannamenin Kökeni

"Universal Declaration of Human Rights"

İnsan Hakları

14

Savaş sonrası şüpheciliği

Jacques Maritain, ed., Human Rights: An Int'l Symposium; Hannah Arendt, "The Perplexities of the Rights of Man"; Giorgio Agamben, "Beyond Human Rights"

İnsanın hakları

15

Genel değerlendirme

-

16

Final sınavı

-

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

Dersin öğretim görevlisi tarafından biaraya getirilen ders akışındaki metinler.

Diğer Kaynaklar

Vacláv Havel, Open Letters (1991), ISBN # 0679738118

Jeri Laber, The Courage of Strangers (2002), 1586482882

Sven Lindqvist, "Exterminate All the Brutes" (1997), 1565843592

David Rieff, A Bed for the Night (2003), 074325211X (optional)

Susan Sontag, Regarding the Pain of Others (2003), 0312422199

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

-

Ödevler

-

Sınavlar

-

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Devam

15

10

Arasınav

-

-

Seminer tartışmalarına katılım

15

10

Ödevler

1

10

Sunum

1

10

Eleştirel okuma notları

10

10

Son sınav

1

10

Dönem ödevi

1

40

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

 

 

 

X

 

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

 

 

 

 

X

 

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

 

 

 

 

X

 

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

 

 

 

X

 

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

 

 

 

X

 

 

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

 

 

X

 

 

 

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

 

X

 

 

 

 

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

 

 

 

 

X

 

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

 

 

 

 

X

 

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

 

X

 

 

 

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

X

 

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

X

 

 

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

X

 

 

 

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 10 160
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 10 150
Arasınav - - -
Ödevler 1 40 40
Sunum 1 30 30
Eleştirel okuma notları 10 4 40
Son sınav 1 40 40
Dönem ödevi 1 40 40
Toplam İş Yükü     500
Toplam İş Yükü / 25 (s)     20
Dersin AKTS Kredisi     20