Bu dersin amacı, öğrencilerin David Hume’un düşüncesine eleştirel bir okuma getirebilmelerini sağlamaktır.
David Hume'un İnsan Anlamasıyla İlgili Bir Araştırma, İnsan Doğası Üzerine Bir İnceleme, Doğal Din Üzerine Diyaloglar, eserlerinin çözümlenmesi, bu metinlerde epistemoloji, etik, ontoloji, din felsefesi alanlarında ortaya atılan düşüncelerin ayrıntısıyla incelenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Hume’un düşüncesine eleştirel bakış kazanır. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) Hume’un kavramlarını tartışır. |
1,2,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) düşüncesini Hume’un kavramlarıyla ilişkilendirir. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) Hume’un tarihsel önemini kavrar. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) Hume’un empirisist gelenek açısından önemini açıklar. |
1,2,4,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) Hume’un düşüncesini 17. Yüzyılın diğer empirisistlerinkilerle ilişkide ayırt eder. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Felsefe |
2 |
“My Own Life” , David Hume |
Hume |
3 |
“Hume: Dialogue with John Passmore” & Bryan Magee. “An Abstract of a Book Lately Published, entitled, A Treatise of Human Nature” , David Hume, |
Hume |
4 |
Book One, Part One of the Treatise – The Mind The Components of the Mind (sections 1 & 2) Relations Among the Components of the Mind (sections 3-5) Application to Modes, Substances and Abstract Ideas (sections 6-7) |
Hume |
5 |
Book One, Part Two of the Treatise – The World Space and Time (sections 1 - 4) Vacuums (section 5) Existence (section 6) |
Hume |
6 |
Book One, Part Three of the Treatise – Knowledge & Causation Knowledge, Proof and Probability (sections 1 & 2) Causation (sections 3-4) Memory (section 5) Constant Conjunction and Mental Causation (sections 6) The Nature of Belief (sections 7-10) |
Hume |
7 |
Probability (sections 11 -13) Necessary Connexion (section 14) Identifying Causes (section 15) Animal Reasoning (section 16) |
Hume |
8 |
Book Two, Part Three of the Treatise – Free Will (sections 1 & 2) |
Hume |
9 |
Book One, Part Four of the Treatise – Skepticism & the Metaphysics of Mind Skepticism & Reason (section 1) Skepticism and the External World (section 2) Why All Those Other Guys are Wrong (section 3-4) |
Hume |
10 |
The Mind-Body Problem (section 5) The Sameness of Persons As They Change (section 6) Conclusion (section 7) |
Hume |
11 |
An Enquiry Concerning Human Understanding Different Kinds of Philosophy (section 1) The Mind (sections 2-3) |
Hume |
12 |
Skepticism (sections 4-5) Causation (sections 6-7) |
Hume |
13 |
Free Will (section 8) Animal Thought (section 9) |
Hume |
14 |
Miracles & the Afterlife (sections 10-11) Kinds of Skepticism (section 12) |
Hume |
15 |
Genel değerlendirme |
- |
16 |
Final sınavı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
David Hume, A Treatise of Human Nature, ed. by David Fate Norton, (New York, NY: Oxford University Press, 2000/1739-1740). David Hume, An Enquiry Concerning Human Understanding, ed. by Tom L. Beauchamp, (New York, NY: Oxford University Press, 1999/1748). |
Diğer Kaynaklar |
Norman Kemp Smith.The Philosophy of David Hume. Macmillan, 1941. Gilles Deleuze, Empirisme et subjectivité. Essai sur la Nature Humaine selon Hume (Paris: Presses Universitaires de France, 1953) trans. Empiricism and Subjectivity (New York: Columbia University Press, 1991) |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
|
X |
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
X |
|
|
|
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
|
X |
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
X |
|
|
|
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
|
X |
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
X |
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
1 |
30 |
30 |
Ödevler |
1 |
20 |
20 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
1 |
40 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
510 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,4 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |