Bu dersin amacı Immanuel Kant’ın eleştirel tasarısını tarihsel bağlamını, uslamlama çizgilerini, tartışmalı savlarını, kalıcı sorularını da kapsayacak biçimde bütün yönleriyle irdelemektir.
Kant’ın başta Salt Aklın Eleştirisi, Pratik Aklın Eleştirisi ve Yargı Gücünün Eleştirisi olmak üzere temel yapıtlarının ayrıntılı incelenmesi; bunların çağdaş felsefeye etkilerinin ve Kant üzerine yapılan yorumların Kant’ın yapıtları temelinde değerlendirilmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Kant’ın felsefe tasarısına ilişkin derinlemesine içgörü kazanır. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
2) Kant’ın eleştirel felsefesinin uslamlama çizgilerini ayrıntısıyla kavrar. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
3) Kant’ın kuramsal felsefesiyle kılgı felsefesi arasındaki ilişkiyi açıklar. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
4) Kant’ın uslamlamalarıyla gerek önceki gerek sonraki felsefe konumları arasındaki ilişkileri ayırt eder. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
5) Kantçı uslamlamaların çağdaş felsefe sorunlarıyla ilgisini tartışır. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
6) Kant’ın metinlerini bağımsız olarak inceler, çözümler, eleştirir. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Kant’ın eleştirel tasarısı |
SUE |
2 |
Kant’tan önce, Kant’tan sonra felsefe |
SUE |
3 |
Eleştirel tasarının temel kavramlarıyla uslamlamaları |
SUE |
4 |
Usun kuramsal ile kılgısal kullanımları |
SUE-KUE |
5 |
Doğa yasası ile aktöre yasası |
SUE-KUE |
6 |
Bilgi kuramı, doğaötesi, deneyaşırı uslamlamalar |
SUE-KUE |
7 |
Salt Usun Eleştirisi: Çözümleme ile Eytişim |
SUE |
8 |
Salt Usun Eleştirisi: Özgürlük |
SUE-KUE |
9 |
Kılgısal Usun Eleştirisi: Özgürlük ile Eylem |
SUE-KUE |
10 |
Yargıgücünün Eleştirisi |
YE |
11 |
Yargıgücünün Eleştirisi’nin ilk iki eleştiriyle ilişkisi |
YE |
12 |
Kant’ın uslamlamalarının sorunları |
SUE-KUE-YE |
13 |
Araştırma ödevlerinin tartışılması |
Çeşitli |
14 |
Araştırma ödevlerinin tartışılması |
Çeşitli |
15 |
Araştırma ödevlerinin tartışılması |
Çeşitli |
16 |
Genel tartışma: Kantçı uslamlamaları ne yapmalı? |
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Immanuel Kant, Gesammelte Schriften, 1-22: Preussische Akademie der Wissenschaften, 23: Deutschen Akademie der Wissenschaften zu Berlin, 24- : Akademie der Wissenschaften zu Göttingen. Kant on the Web: German originals of Kant’s writings: http://staffweb.hkbu.edu.hk/ppp/K1texts.html |
Diğer Kaynaklar |
P. Guyer, A. Wood (yay.), 1992-, The Cambridge Edition of the Works of Immanuel Kant, Cambridge: Cambridge University Press. Theoretical Philosophy after 1781, H. Allison, P. Heath (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 2002. Lectures on Metaphysics, K. Ameriks, S. Naragon (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 1997. Opus Postumum, E. Förster (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 1993. Practical Philosophy, M. Gregor (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 1996. Critique of Pure Reason, P. Guyer, A: Wood (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 1998. Critique of the Power of Judgment, P. Guyer (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 2000. Lectures on Ethics, P. Heath, J. Schneewind (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 1997. Theoretical Philosophy, 1755–1770, D. Walford, R. Meerbote (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 1992. Lectures on Logic, J. Young (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 1992. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
Kant üzerine güncel araştırma yazıları. |
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Seminer tartışmalarına katılım |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
25 |
Eleştirel okuma notları |
3 |
15 |
Dönem ödevi |
1 |
50 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
6 |
96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Sunum |
1 |
50 |
50 |
Eleştirel okuma notları |
3 |
20 |
60 |
Dönem ödevi |
5 |
30 |
150 |
Toplam İş Yükü |
506 |
||
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,24 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |