• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 638
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı Immanuel Kant’ın eleştirel tasarısını tarihsel bağlamını, uslamlama çizgilerini, tartışmalı savlarını, kalıcı sorularını da kapsayacak biçimde bütün yönleriyle irdelemektir.

Dersin İçeriği: 

Kant’ın başta Salt Aklın Eleştirisi, Pratik Aklın Eleştirisi ve Yargı Gücünün Eleştirisi olmak üzere temel yapıtlarının ayrıntılı incelenmesi; bunların çağdaş felsefeye etkilerinin ve Kant üzerine yapılan yorumların Kant’ın yapıtları temelinde değerlendirilmesi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Kant’ın felsefe tasarısına ilişkin derinlemesine içgörü kazanır.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

2) Kant’ın eleştirel felsefesinin uslamlama çizgilerini ayrıntısıyla kavrar.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

3) Kant’ın kuramsal felsefesiyle kılgı felsefesi arasındaki ilişkiyi açıklar.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

4) Kant’ın uslamlamalarıyla gerek önceki gerek sonraki felsefe konumları arasındaki ilişkileri ayırt eder.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

5) Kantçı uslamlamaların çağdaş felsefe sorunlarıyla ilgisini tartışır.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

6) Kant’ın metinlerini bağımsız olarak inceler, çözümler, eleştirir.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Kant’ın eleştirel tasarısı

SUE

2

Kant’tan önce, Kant’tan sonra felsefe

SUE

3

Eleştirel tasarının temel kavramlarıyla uslamlamaları

SUE

4

Usun kuramsal ile kılgısal kullanımları

SUE-KUE

5

Doğa yasası ile aktöre yasası

SUE-KUE

6

Bilgi kuramı, doğaötesi, deneyaşırı uslamlamalar

SUE-KUE

7

Salt Usun Eleştirisi: Çözümleme ile Eytişim

SUE

8

Salt Usun Eleştirisi: Özgürlük

SUE-KUE

9

Kılgısal Usun Eleştirisi: Özgürlük ile Eylem

SUE-KUE

10

Yargıgücünün Eleştirisi

YE

11

Yargıgücünün Eleştirisi’nin ilk iki eleştiriyle ilişkisi

YE

12

Kant’ın uslamlamalarının sorunları

SUE-KUE-YE

13

Araştırma ödevlerinin tartışılması

Çeşitli

14

Araştırma ödevlerinin tartışılması

Çeşitli

15

Araştırma ödevlerinin tartışılması

Çeşitli

16

Genel tartışma: Kantçı uslamlamaları ne yapmalı?

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

Immanuel Kant, Gesammelte Schriften, 1-22: Preussische Akademie der Wissenschaften, 23: Deutschen Akademie der Wissenschaften zu Berlin, 24- : Akademie der Wissenschaften zu Göttingen.

Kant on the Web: German originals of Kant’s writings: http://staffweb.hkbu.edu.hk/ppp/K1texts.html

Diğer Kaynaklar

P. Guyer, A. Wood (yay.), 1992-, The Cambridge Edition of the Works of Immanuel Kant, Cambridge: Cambridge University Press.

Theoretical Philosophy after 1781, H. Allison, P. Heath (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

Lectures on Metaphysics, K. Ameriks, S. Naragon (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

Opus Postumum, E. Förster (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

Practical Philosophy, M. Gregor (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

Critique of Pure Reason, P. Guyer, A: Wood (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Critique of the Power of Judgment, P. Guyer (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

Lectures on Ethics, P. Heath, J. Schneewind (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

Theoretical Philosophy, 1755–1770, D. Walford, R. Meerbote (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 1992.

Lectures on Logic, J. Young (yay.), Cambridge: Cambridge University Press, 1992.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

Kant üzerine güncel araştırma yazıları.

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Seminer tartışmalarına katılım

1

10

Sunum

1

25

Eleştirel okuma notları

3

15

Dönem ödevi

1

50

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

50

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

50

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

       

X

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

     

X

   

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

   

X

     

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

   

X

     

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

   

X

     

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

     

X

   

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

       

X

 

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

   

X

     

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

     

X

   

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

       

X

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

 

X

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

 

 

X

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

 

X

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

6

96

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

10

150

Sunum

1

50

50

Eleştirel okuma notları

3

20

60

Dönem ödevi

5

30

150

Toplam İş Yükü

   

506

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20,24

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20