Bu dersin amacı metafizik sorunsalları Martin Heidegger ve Immanuel Kant’ın felsefeleri bağlamında sorgulatmaktır.
Kant’ın geleneksel metafizik eleştirisi ve metafiziği transandantal bir bilim olarak kurmak tasarısı. Heidegger’in Kant’ın metafizik anlayışından yola çıkan, ama metafiziği bir kez daha farklı bir düzlemde ele alma tasarısı. Bu derste Kant’ın Saf Aklın Eleştirisi ve Prolegomena; Heidegger’in Varlık ve Zaman,Metafizik Nedir?, Saf Aklın Eleştirisi’nin Fenomenolojik Yorumu ve Kant ve Metafizik Meselesi kitapları incelenecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) metafiziğe eleştirel bakış kazanır. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) metafizik kavramlarını orjinal metinler üzerinden tartışır. |
1,2,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) metafiziğin temel kavramlarını ilişkilendirir. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) Heidegger’in Kant okumasının tarihsel önemini kavrar. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) felsefe tarihindeki yeri açısından Heidegger ve Kant’ın metafizik yaklaşımlarını açıklar. |
1,2,4,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) metafiziğin temelini ontolojiden ayırt eder. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Felsefe |
2 |
Kant, Prolegomena to Any Future Metaphysics (1-23) |
Kant |
3 |
Kant, Prolegomena to Any Future Metaphysics (24-45) |
Kant |
4 |
Kant, Prolegomena to Any Future Metaphysics (116-134) |
Kant |
5 |
Immanuel Kant, Critique of Pure Reason |
Kant |
6 |
Martin Heidegger, “What is Metaphysics?” |
Heidegger |
7 |
Martin Heidegger, “What is Metaphysics?” |
Heidegger |
8 |
Dönem ortası değerllendirmesi |
- |
9 |
Martin Heidegger, An Introduction to Metaphysics |
Heidegger |
10 |
Martin Heidegger, Kant and the Problem of Metaphysics, Part I |
Heidegger Kant üzerine |
11 |
Martin Heidegger, Kant and the Problem of Metaphysics, Part II |
Heidegger Kant üzerine |
12 |
Martin Heidegger, Kant and the Problem of Metaphysics, Part II |
Heidegger on Kant |
13 |
Martin Heidegger, Kant and the Problem of Metaphysics, Part III |
Heidegger Kant üzerine |
14 |
Martin Heidegger, Kant and the Problem of Metaphysics, Part IV |
Heidegger Kant üzerine |
15 |
Genel değerlendirme |
Heidegger Kant üzerine |
16 |
Final sınavı |
Heidegger Kant üzerine |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Kant, Immanuel. Kritik der reinen Vernunft. 1781. Kant, Immanuel and Ingeborg Heidemann (Editor). Kritik der reinen Vernunft. Reclam Ditzingen. 1986. Kant, Immanuel and Paul Guyer (Editor) and Allen W. Wood (Editor). Critique of Pure Reason. Cambridge University Press. February 1999. Kant, Immanuel. (1783) "Prolegomena to any Future Metaphysics"[117] (Prolegomena zu einer jeden künftigen Metaphysik) Martin Heidegger, “What is Metaphysics?”, translated by D. F. Krell, in D. F. Krell (ed.) Martin Heidegger: Basic Writings, revised and expanded edition, London: Routledge, 1993 Martin Heidegger, The Basic Problems of Phenomenology, translated by A. Hofstadter, Bloomington: Indiana University Press, 1982. Martin Heidegger, Kant and the Problem of Metaphysics, translated by R. Taft, Bloomington: Indiana University Press, 1929/1997 Martin Heidegger, An Introduction to Metaphysics, translated by R. Manheim, New York: Doubleday, 1961. |
Diğer Kaynaklar |
Heidegger, The Fundamental Concepts of Metaphysics: World, Finitude, Solitude. Translated by William McNeill & Nicholas Walker. Indiana University Press, 1995. The German original is Gesamtausgabe Bd. 29/30. Die Grundbegriffe der Metaphysik. Welt-- Endlichkeit--Einsamkeit. Klostermann, 1983. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
|
X |
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
X |
|
|
|
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
|
X |
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
X |
|
|
|
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
|
X |
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
X |
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
1 |
30 |
30 |
Ödevler |
1 |
20 |
20 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
4 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
510 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,4 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |