Bu dersin amacı öğrencilerin felsefe tarihindeki kuşkucu akıl yürütmeleri tanımalarını ve onlarla beraber düşünebilmelerini sağlamak.
Aristippos, Protagoras, Gorgias, Sokrates, Piron, Arkesilaos, Karneades, Ainesidemos, Agrippa, Sextus Empiricus, Augustinus, Montaigne, Descartes, Berkeley, Hume ve Nietzsche'nin görüşlerindeki ve metinlerindeki kuşkucu akıl yürütmelerin çözümlenmesi ve karşılaştırılması.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) kuşkuculuk akımına dair tarihsel perspektif kazanır. |
1,2,3,4,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) kuşkucu argümanlar ışığında bilimsel yöntemi tartışır. |
1,2,3,4,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) felsefi bilgisini kuşkucu kavramlarla yaratıcı ve eleştirel şekilde ilişkilendirir. |
1,2,3,4,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) kuşkuculuğun tarihsel önemini kavrar. |
1,2,3,4,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) kuşkuculuğun önemini açıklar. |
1,2,3,4,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) çağdaş problematikleri kuşkuculuğun olası nesnesi olarak ayırt eder. |
1,2,3,4,5,7 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Felsefe |
2 |
Giriş: Antik ve Modern kuşkuculuk |
Kuşkuculuk |
3 |
Pyrrhonian Scepticism: A First Approach |
Sextus Empiricus |
4 |
Sextus Empiricus, Outlines Book I |
Sextus Empiricus |
5 |
Erken Kuşkucular: Anticipations of Sextus |
Sextus Empiricus |
6 |
Xenophanes, seçilmiş bölümler |
Xenophanes |
7 |
Parmenides, seçilmiş bölümler |
Parmenides |
8 |
Dönem ortası değerlendirmesi |
- |
9 |
Sokrates, Savunma, Crito, Protagoras, Gorgias, Meno (Platon’dan seçilmiş bölümler) |
Platon |
10 |
Aristoteles’in Sextus yorumları |
Aristoteles |
11 |
Aristoteles’in Pironculara cevabı; Aristotle, Posterior Analytics I.1-3, II.19; Metaphysics IV.5-6 |
Aristoteles |
12 |
Descartes, Meditations |
Descartes |
13 |
Berkeley, Three Dialogues between Hylas and Philonous |
Berkeley |
14 |
Hume, A Treatise of Human Nature |
Hume |
15 |
Nietzsche, The Geneaology of Morality |
Nietzsche |
16 |
Final sınavı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Dersin öğretim görevlisi tarafından biraraya getirilen ders akışında yer alan metinler toplamı. |
Diğer Kaynaklar |
Outlines of Pyrrhonism by Sextus Empiricus, trans. R. G. Bury. [Original title: Pyrrhoneiôn Hypotypôseôn]
Cicero, On Academic Scepticism (Hackett, 2006). [Original title: Academica]
Michel de Montaigne, The Complete Essays of Montaigne, trans. Donald Frame, Stanford University Press, 1957
Blaise Pascal, Pensées, trans. A.J. Krailsheimer, Penguin Books, 1966.
David Hume, A Treatise of Human Nature, edited by L. A. Selby-Bigge, 2nd ed. revised by P.H. Nidditch, Oxford: Clarendon Press, 1975.
Friedrich Nietzsche, The Geneaology of Morality, Cambridge University Press, 1994.
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
George Berkeley's Three Dialogues Between Hylas and Philonous At filepedia.org online PDF version |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
X |
|
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
|
X |
|
|
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
X |
|
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
X |
|
|
|
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
X |
|
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
- |
- |
- |
Ödevler |
1 |
40 |
40 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
4 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
500 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |