• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 617
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı öğrencilere matematiğin felsefi temellerini sorgulatmaktır.

Dersin İçeriği: 

Matematiksel bilginin doğasının Platon’dan başlayarak farklı ele alınış biçimleri. Matematiksel bilgi ile felsefi bilginin doğalarını karşılaştırma. Matematiksel bilginin dayandığı temellerin felsefi açıdan ele alınması; matematiğin icad mı, keşif mi olduğu; matematiğin ilk ilkelerinin ve aksiyomlarının kaynağı meselelerinin tartışılması. Matematiğin temelleri ile ilgili üç farklı görüşün (Mantıksalcılık, Sezgicilik ve Formalizm) eleştirel olarak incelenmesi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) matematiksel bilginin doğasına dair eleştirel bakış kazanır.

1,2,3,6,8,11,12

1,2,3,4

A,B,C,D,E

2) matematiksel bilginin dayandığı temele dair sorunları tartışır.

1,2,3,6,11,12

1,2,3,4

A,B,C,D,E

3) felsefi bilgiyi matematiksel olanla ilişkilendirir.

1,2,3,6,7,11,12

1,2,3,4

A,B,C,D,E

4) matematiksel bilginin tarihsel önemini kavrar.

1,2,3,6,7,11,12

1,2,3,4

A,B,C,D,E

5) matematiğin keşif mi icat mı olduğu sorusunun önemini ayırt eder.

1,2,3,6,7,8,11,12

1,2,3,4

A,B,C,D,E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

XVII. yy.mathematiğinde infinitistik kuramlar

17yy. matematiği

2

Leibnizci differansiyal kalkülüsün temelleri ve Berkeley’in Analisti.

Leibniz

3

Aritmetik ve geometrinin saf görüsü üzerine Kant

Kant

4

Analizin aritmetizasyonu: Bolzano’nun ara değer kuramının ispatı

Brentano

5

Dedekind'’in irrasyonel ve doğal sayı kuramı

Dedekind

6

Frege’nin Begriffsschrift.

Frege

7

Frege’nin  The Foundations of Arithmetic.

Frege

8

Frege’nin  The Foundations of Arithmetic.

Frege

9

Frege'nin  The Foundations of Arithmetic.

Frege

10

Tekrar

-

11

Set teori

Set Teori

12

Hilbert’in programı I (aksiyomatizasyon).

Hilbert

13

Russell'ın tür kuramı

Russell

14

Hilbert'in programı II (ispat kuramı); Gödel'in sonuçları

Hilbert

15

Genel değerlendirme

-

16

Final sınavı

-

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

Dersin öğretim üyesi tarafından biraraya getirilen ders akışındaki metinler.

Diğer Kaynaklar

Frege, The Foundations of Arithmetic, Northwestern University Press.

Dedekind, Essays on the Theory of Numbers, Dover.

P. Mancosu, ed., From Brouwer to Hilbert: The debate on foundations of mathematics in the 1920s, Oxford University Press, 1998.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

-

Ödevler

-

Sınavlar

-

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Devam

15

10

Arasınav

-

-

Seminer tartışmalarına katılım

15

10

Ödevler

1

10

Sunum

1

10

Eleştirel okuma notları

10

10

Son sınav

1

10

Dönem ödevi

1

40

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

 

 

 

X

 

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

 

 

 

 

X

 

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

 

 

 

X

 

 

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

 

 

X

 

 

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

 

 

X

 

 

 

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

 

 

 

 

X

 

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

X

 

 

 

 

 

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

 

 

X

 

 

 

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

 

X

 

 

 

 

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

 

 

X

 

 

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

X

 

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

X

 

 

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

X

 

 

 

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

10

160

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

10

150

Arasınav

-

-

-

Ödevler

1

40

40

Sunum

1

30

30

Eleştirel okuma notları

10

4

40

Son sınav

1

40

40

Dönem ödevi

1

40

40

Toplam İş Yükü

 

 

500

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20