Bu dersin amacı, öğrencilerin felsefe tarihi bilgilerini yapısöküm ve post-yapısalcılığın ciddi eleştirilerinin nesnesi yapabilmelerini sağlamaktır.
20.yy kıta felsefesi bağlamının ötesinde, ‘metin’ i sorunsallaştırarak çeşitli felsefi, kültürel, sanatsal metin okumalarına açtıkları yeni olanaklar üzerinden, Foucault, Lyotard, Deleuze&Guattari ve Derrida, Irigaray’ın metinlerinin okunması.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) eleştirel ve yaratıcı düşünme becerisi kazanır. |
1,2,3,4 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) felsefi kavramları tarihsel bağlamlarında ve bu bağlamların etrafında tartışır. |
1,4,11,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) çağdaş problematikleri felsefi kavramlarla ilişkilendirir. |
1,2,3,4,5,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) eleştirinin anlamını kavrar. |
1, 2,3,4,7 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) felsefi yapı ve sistemlere içkin olanaklı anlamları keşfetmenin önemini açıklar. |
1,4,7,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) fark felsefelerini ayırt eder. |
1,4,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
- |
2 |
Jean-François Lyotard, “The Differend”, The Differend: Phrases in Dispute, trans. Georges Van Den Abbeele (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1988) |
Post-modernism |
3 |
Jean-François Lyotard, “Rewriting Modernity”, The Inhuman, 1991 |
Lyotard |
4 |
Georges Bataille, “The Notion of Expenditure”, Visions of Excess: Selected Writings, 1927-39, trans. Allan Stoekl (Minneapolis: University of MinnesotaPress, 1985) |
Bataille |
5 |
Michel Foucault, A Preface to Transgression, Bataille: A Critical Reader |
Foucault |
6 |
Michel Foucault, "Of Other Spaces," Diacritics 16 (Spring 1986) |
Foucault |
7 |
Maurice Blanchot: “Affirmation and the Passion of Negative Thought”, Bataille: A Critical Reader |
Blanchot |
8 |
Dönem ortası değerlendirmesi |
- |
9 |
Jacques Derrida, extracts from “Passions: An Oblique Offering”, On the Name, trans. David Wood (Stanford: Stanford University Press, 1995) |
Derrida |
10 |
Jacques Derrida, “From restricted to General Economy: A Hegelianism without Reserve”, Bataille: A Critical Reader |
Derrida |
11 |
Gilles Deleuze, Felix Guattari, “The Desiring Machines”, Anti-Oedipus, 1983 |
Deleuze |
12 |
Gilles Deleuze, “Immanance: A life” Pure Immanence: Essays on A Life, Translator: Boyman, Anne. (Zone Books: New York, 2001) |
Deleuze |
13 |
Luce Irigaray, “Sexual Difference”, An Ethics of Sexual Difference, 1993 |
Irigaray |
14 |
Michéle Le Doeuff, “Women and Philosophy”, French Feminist Thought, 1987 |
Feminism |
15 |
Genel değerlendirme |
- |
16 |
Final Sınavı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Dersin öğretim görevlisi tarafından bir araya getirilen ders akışında yer alan metinler. |
Diğer Kaynaklar |
An Introductory Guide to Post-Structuralism and Postmodernism, Madan Sarup,University of Georgia Press; Second Edition edition, 1993. Blanchot, Maurice. "The Limit-Experience". In The Infinite Conversation. Trans. Susan Hanson. (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1993)
Jean-François Lyotard, “The Differend”, extracts from The Differend: Phrases in Dispute, trans. Georges Van Den Abbeele (Minneapolis: University of Minnesota Press, 1988)
From the New Criticism to Deconstruction: The Reception of Structuralism and Post-Structuralism, Art Berman Derrida, Jacques. L'écriture et la différence. Collection Tel Quel. Seuil. 1967. Reprint: Seuil. Foucault, Michel. "A Preface to Transgression". Trans. Donald F. Bouchard and Sherry Simon. In Aesthetics, Method and Epistemology: Essential Works of Foucault, 1954-1984. Ed. James D. Faubion (New York: New Press, 1998) |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
X |
|
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
|
|
X |
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
X |
|
|
|
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
|
X |
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
|
|
X |
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
|
|
|
X |
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
X |
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
X |
|
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
- |
- |
- |
Ödevler |
1 |
40 |
40 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
4 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
500 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |