Bu dersin amacı 20. Yüzyıl analitik felsefe geleneğinde pozitivizmin izini sürmektir.
Auguste Comte’dan günümüze pozitivizm. 19. yüzyılda ortaya çıkışı, benimsenişi, 20. yüzyıla etkileri, pozitivizmin ilerleme kavrayışı, Mantıkçı Pozitivizm/Viyana Çevresi düşünürleri: Rudolf Carnap, Moritz Schlick, Hans Reichenbach, Otto Neurath ve başlıca yapıtlarının incelenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
|
1) positivizme eleştirel bir bakış kazanır. |
1,2,3,4,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
|
2) bilimsel yöntemi pozitivistik argümanlar bağlamında tartışır. |
1,2,3,4,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
|
3)felsefi bilgisiyi pozitivizmin kavramlarıyla yaratıcı ve eleştirel tarzda ilişkilendirir. |
1,2,3,4,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
|
4) pozitivizmin tarihsel önemini kavrar. |
1,2,3,4,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
|
5) pozitivizmin 20.yy analitik felsefeleri açısından önemini açıklar. |
1,2,3,4,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
|
6) çağdaş problemleri pozitivistik yaklaşımın nesnesi olarak ayırt eder. |
1,2,3,4,5,7 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Comte |
2 |
Ayer: Language, Truth and Logic’ten seçmeler |
Ayer |
3 |
Moore: “A Defense of Common Sense” |
Moore |
4 |
Austin: Sense and Sensibilia’dan seçmeler |
Austin |
5 |
Russell: “Knowledge by Acquaintance, and Knowledge by Description” |
Russell |
6 |
Frege: The Foundations of Arithmetic’ten seçmeler |
Frege |
7 |
Hempel: “On the Nature of Mathematical Truth” |
Hempel |
8 |
Dönem ortası değerlendirmesi |
- |
9 |
Wittgenstein: Tractatus’tan seçmeler |
Wittgenstein |
10 |
Neurath: “Protocol Sentences” |
Neurath |
11 |
Schlick: “The Foundations of Knowledge” |
Schlick |
12 |
Hempel: “The Empiricist Criterion of Meaning” |
Hempel |
13 |
Carnap: “Empiricism, Semantics and Ontology” |
Carnap |
14 |
Quine: “Two Dogmas of Empiricism” |
Quine |
15 |
Genel değerlendirme |
- |
16 |
Final sınavı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Dersin öğretim görevlisi tarafından biraraya getirilen ders akışındaki metinler. |
Diğer Kaynaklar |
Russell, Bertrand. 1914: “On Scientific Method in Philosophy,” in Russell 1918 Wittgenstein, Ludwig. 1922: Tractatus Logico-Philosophicus, tr. C.K. Ogden. London: Routledge & Kegan Paul. Ayer, A.J. 1936: Language, Truth and Logic, London: Gollantz; second edition 1946; reprinted New York: Dover, 1952. Carnap, Rudolf. 1928: The Logical Structure of the World. English trans. published by Berkeley: University of California Press, 1969. Quine, W. V. 1951: “Two Dogmas of Empiricism.” Philosophical Review 60(1951):20-43. Austin, J.L. 1962: Sense and Sensibilia, London: Oxford University Press |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
X |
|
|
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
|
X |
|
|
|
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
X |
|
|
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
X |
|
|
|
|
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
X |
|
|
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
- |
- |
- |
Ödevler |
1 |
40 |
40 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
4 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
500 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |