Bu dersin amacı zaman ile tarih tasarımlarının ilişkisini gerek kültürel gerek felsefi bakımdan sorgulamaktır.
Tarih ve zaman ilişkisi. Tarih düşüncesinin oluşumu. İnsanların zaman kavrayışında kültürlerin etkisi. Başlıca uygarlıklarda tarih ve zaman kavrayışları.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) başka başka zaman ile tarih tasarımlarını kavrar. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
2) zaman ile tarih tasarımlarının kültürel ayrımlarını tartışır. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
3) tarih ile zamana ilişkin kuramların ilişkisini ayırt eder. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
4) özgül insan yaşantısı olarak zaman ile tarihi değerlendirir. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
5) başka başka zaman ile tarih tasarımlarının felsefece sonuçlarını açıklar. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Zaman düşüncesiyle duygusunun tarih bakımından değeri |
- |
2 |
Tarihten önce zaman: Eski Yunan’da doğal, söylensel, sonsuz zaman |
Ders paketi |
3 |
Sonlu zaman düşünceleri: söylenlerde başlangıçlar ile sonlar |
Ders paketi |
4 |
Başlangıç, geçmiş, şimdiki zaman: Herodotos’un Historia anlayışı |
Ders paketi |
5 |
Yaşam süresi, yaşamöyküsü, tarih: Res gestae |
Ders paketi |
6 |
Tevrat ile İncil’de zaman tasarımları |
Ders paketi |
7 |
Kalan zaman: Pavlos’un Romalılara Mektubu |
Ders paketi |
8 |
Kalan zaman: Agamben’in yorumu |
Ders paketi |
9 |
Kalan zaman: Benjamin’in tarih felsefesi ile Mesihçil zaman |
Ders paketi |
10 |
Gün, şenlik, askı olarak tarih: Başlangıçlar, sonlar, kesintiler |
Ders paketi |
11 |
Büyük anlatı olarak tarih: Hegel’in “son”ları, ereksel tarih, eskatoloji |
Ders paketi |
12 |
Büyük anlatı olarak tarih: Marx, “insanlığın tarihöncesi”, bengi Mesihçil zaman |
Ders paketi |
13 |
Döngüsel zaman ile bengi dönüş: Vico ile Nietzsche |
Ders paketi |
14 |
Duran zaman: Büyük anlatıların “son”u |
Ders paketi |
15 |
Sunumlar |
Ders paketi |
16 |
Genel tartışma |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Seçme metinlerden oluşan ders paketi. |
Diğer Kaynaklar |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Seminer tartışmalarına katılım |
1 |
10 |
Ödevler |
3 |
30 |
Sunum |
1 |
20 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
X |
|
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
7 |
112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
12 |
168 |
Ödevler |
3 |
24 |
72 |
Sunum |
2 |
40 |
80 |
Dönem ödevi |
1 |
80 |
80 |
Toplam İş Yükü |
|
|
512 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,48 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |