Bu dersin amacı varoluşçu filozofların özgün metinlerini inceleyip ana izleklerini karşılaştırma yoluyla tartışarak başlıca sorularıyla savlarını anlayıp yorumlamaktır.
Søren Kierkegaard, Karl Jaspers, Martin Heidegger, Gabriel Marcel, Jean-Paul Sartre ve Albert Camus'nün varlık felsefelerinin incelenmesi; özgürlük, eylem, seçim, yabancılaşma, endişe, ölüm, Tanrı, varlık, varoluş kavramlarının söz konusu filozofların metinleri bağlamında çözümlenmesi ve metinlerin karşılaştırılması; ayrıldıkları ve kesiştikleri noktaların irdelenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) çeşitli varoluşçu filozoflar konusunda ayrıntılı bilgi edinir. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
2) farklı varoluşçu filozofların kavramlarıyla uslamlamalarını karşılaştırır. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
3) varoluşçuluğun toplum kuramı, yazın, etik bakımından sonuçlarını değerlendirir. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
4) farklı varoluş felsefelerinin sorunlarıyla sonuçlarını tartışır. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
5) varoluşçuluğun güncel felsefe soruları bakımından anlamıyla katkılarını tartışır. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Bir akım ve felsefe olarak varoluşçuluk |
- |
2 |
Bağlamı içinde varoluşçuluğun klasik dile getirilişi: Sartre |
Being and Nothingness |
3 |
Görüngübilim geleneği karşısında Sartre’ın varoluşçuluğu |
Being and Nothingness |
4 |
Adı konmamış varoluşçuluk: varoluşçuluk ile varoluş felsefeleri |
Heidegger, Jaspers, Marcel |
5 |
Adı konmamış varoluşçuluk: Heidegger ile Jaspers |
Heidegger, Jaspers, Marcel |
6 |
Adı konmamış varoluşçuluk: Heidegger ile Jaspers |
Heidegger, Jaspers, Marcel |
7 |
Varoluşçuluktan önce özgürlük, sorumluluk, başkaları |
Marcel, Buber |
8 |
Varoluş ile diyalog |
Marcel, Buber |
9 |
20. Yüzyılın yıkımı ile hümanizm tartışması |
Heidegger, Sartre |
10 |
Varoluşçuluk ile hümanizm sorunu |
Heidegger, Sartre |
11 |
Varoluşçuluk ile yazın: Sartre ile Camus |
Sartre, Camus |
12 |
Varoluşçuluk ile Marxçılık: Sartre ile Althusser |
Seçmeler |
13 |
Varoluşçuluğun tarihöncesi: Kierkegaard |
Kierkegaard |
14 |
Varoluşçuluğun tarihöncesi: Nietzsche |
Nietzsche |
15 |
Varoluşçuluğun tarihöncesi: Dostoyevski |
Seçmeler |
16 |
Varoluşçuluğun kalıtı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
|
Diğer Kaynaklar |
M. Buber, I and Thou. çev. Walter Kaufmann. New York: Scribner, 1970. A. Camus, The Myth of Sisyphus and Other Essays. çev. Justin O'Brien. New York: Knopf, 1955. M. Heidegger, Being and Time. çev. John Macquarrie, Edward Robinson. New York: Harper and Row, 1962. M. Heidegger, “Letter on Humanism,” Pathmarks. yay. William McNeill. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. K. Jaspers, Reason and Existenz, New York: Noonday Press, 1968. S. Kierkegaard, Concluding Unscientific Postscript. çev. David F. Swenson, Walter Lowrie. Princeton: Princeton University Press, 1971. S. Kierkegaard, Fear and Trembling. çev. Howard V. Hong, Edna H. Hong. Princeton: Princeton University Press, 1983. G. Marcel, Being and Having. çev. Katherine Farrer. London: Westminster, 1949 G. Marcel, The Philosophy of Existentialism, New York: Citadel Press, 1968. J.-P. Sartre, Baudelaire. çev. Martin Turnell. New York: New Directions, 1967. J.-P. Sartre, 1968. Search for a Method. çev. Hazel Barnes. New York: Vintage Books, 1968. J.-P. Sartre, Critique of Dialectical Reason I: Theory of Practical Ensembles (1960). çev. Alan Sheridan-Smith. London: Verso, 1976. J.-P. Sartre, Being and Nothingness. çev. Hazel Barnes. New York: Washington Square Press, 1992. J.-P. Sartre, Existentialism is a Humanism. çev. Carol Macomber. New Haven: Yale University Press, 2007. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
Seçme yazılar. |
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Seminer tartışmalarına katılım |
1 |
10 |
Ödevler |
2 |
10 |
Sunum |
1 |
15 |
Eleştirel okuma notları |
5 |
25 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
6 |
96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Ödevler |
2 |
20 |
40 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
5 |
30 |
150 |
Dönem ödevi |
1 |
60 |
60 |
Toplam İş Yükü |
|
|
526 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,92 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |
20