• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 624
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı varoluşçu filozofların özgün metinlerini inceleyip ana izleklerini karşılaştırma yoluyla tartışarak başlıca sorularıyla savlarını anlayıp yorumlamaktır.

Dersin İçeriği: 

Søren Kierkegaard, Karl Jaspers, Martin Heidegger, Gabriel Marcel, Jean-Paul Sartre ve Albert Camus'nün varlık felsefelerinin incelenmesi; özgürlük, eylem, seçim, yabancılaşma, endişe, ölüm, Tanrı, varlık, varoluş kavramlarının söz konusu filozofların metinleri bağlamında çözümlenmesi ve metinlerin karşılaştırılması; ayrıldıkları ve kesiştikleri noktaların irdelenmesi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) çeşitli varoluşçu filozoflar konusunda ayrıntılı bilgi edinir.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

2) farklı varoluşçu filozofların kavramlarıyla uslamlamalarını karşılaştırır.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

3) varoluşçuluğun toplum kuramı, yazın, etik bakımından sonuçlarını değerlendirir.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

4) farklı varoluş felsefelerinin sorunlarıyla sonuçlarını tartışır.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

5) varoluşçuluğun güncel felsefe soruları bakımından anlamıyla katkılarını tartışır.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

Dersin Akışı

 

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: Bir akım ve felsefe olarak varoluşçuluk

-

2

Bağlamı içinde varoluşçuluğun klasik dile getirilişi: Sartre

Being and Nothingness

3

Görüngübilim geleneği karşısında Sartre’ın varoluşçuluğu

Being and Nothingness

4

Adı konmamış varoluşçuluk: varoluşçuluk ile varoluş felsefeleri

Heidegger, Jaspers, Marcel

5

Adı konmamış varoluşçuluk: Heidegger ile Jaspers

Heidegger, Jaspers, Marcel

6

Adı konmamış varoluşçuluk: Heidegger ile Jaspers

Heidegger, Jaspers, Marcel

7

Varoluşçuluktan önce özgürlük, sorumluluk, başkaları

Marcel, Buber

8

Varoluş ile diyalog

Marcel, Buber

9

20. Yüzyılın yıkımı ile hümanizm tartışması

Heidegger, Sartre

10

Varoluşçuluk ile hümanizm sorunu

Heidegger, Sartre

11

Varoluşçuluk ile yazın: Sartre ile Camus

Sartre, Camus

12

Varoluşçuluk ile Marxçılık: Sartre ile Althusser

Seçmeler

13

Varoluşçuluğun tarihöncesi: Kierkegaard

Kierkegaard

14

Varoluşçuluğun tarihöncesi: Nietzsche

Nietzsche

15

Varoluşçuluğun tarihöncesi: Dostoyevski

Seçmeler

16

Varoluşçuluğun kalıtı

-

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

 

Diğer Kaynaklar

M. Buber, I and Thou. çev. Walter Kaufmann. New York: Scribner, 1970.

A. Camus, The Myth of Sisyphus and Other Essays. çev. Justin O'Brien. New York: Knopf, 1955.

M. Heidegger, Being and Time. çev. John Macquarrie, Edward Robinson. New York: Harper and Row, 1962.

M. Heidegger, “Letter on Humanism,” Pathmarks. yay. William McNeill. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

K. Jaspers, Reason and Existenz, New York: Noonday Press, 1968.

S. Kierkegaard, Concluding Unscientific Postscript. çev. David F. Swenson, Walter Lowrie. Princeton: Princeton University Press, 1971.

S. Kierkegaard, Fear and Trembling. çev. Howard V. Hong, Edna H. Hong. Princeton: Princeton University Press, 1983.

G. Marcel, Being and Having. çev. Katherine Farrer. London: Westminster, 1949

G. Marcel, The Philosophy of Existentialism, New York: Citadel Press, 1968.

J.-P. Sartre, Baudelaire. çev. Martin Turnell. New York: New Directions, 1967.

J.-P. Sartre, 1968. Search for a Method. çev. Hazel Barnes. New York: Vintage Books, 1968.

J.-P. Sartre, Critique of Dialectical Reason I: Theory of Practical Ensembles (1960). çev. Alan Sheridan-Smith. London: Verso, 1976.

J.-P. Sartre, Being and Nothingness. çev. Hazel Barnes. New York: Washington Square Press, 1992.

J.-P. Sartre, Existentialism is a Humanism. çev. Carol Macomber. New Haven: Yale University Press, 2007.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

Seçme yazılar.

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Seminer tartışmalarına katılım

1

10

Ödevler

2

10

Sunum

1

15

Eleştirel okuma notları

5

25

Dönem ödevi

1

40

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

       

X

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

     

X

   

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

   

X

     

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

   

X

     

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

   

X

     

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

     

X

   

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

     

X

   

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

       

X

 

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

     

X

   

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

       

X

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

 

X

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

 

 

X

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

 

X

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

6

96

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

10

150

Ödevler

2

20

40

Sunum

1

30

30

Eleştirel okuma notları

5

30

150

Dönem ödevi

1

60

60

Toplam İş Yükü

 

 

526

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20,92

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20

 

 

 

20