Bu dersin amacı Giambattista Vico’nun başka yazılarının yanısıra Yeni Bilim’ini çözümleyip tartışarak insanlık tarihi üzerine felsefi düşünüş bakımından önemi ile siyaset felsefesindeki kimi ana kavramların gelişimine yaptığı katkıyı vurgulamaktır.
Mitolojiden akla: Giambattista Vico’nun tarih felsefesi kavramı ve Batı’da tarih felsefesinin oluşumu.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Vico’nun düşüncesini tarihsel bağlamı içinde kavrar. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
A, B, C, D, E |
2) Vico’nun tarih anlayışını felsefe ile filolojiyle ilgisi bakımından tartışır. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
A, B, C, D, E |
3) Vico’nun yöntembilimsel savlarını “doğruluk”, “kesinlik”, “genellik”, “tikellik” kavramları bakımından açıklar. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
A, B, C, D, E |
4) başka başka “zaman” ile “tarih” tasarımlarını Vico’nun düşüncesindeki kavramlarla karşılaştırır. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
A, B, C, D, E |
5) Vico’nun tarih ile bilim düşüncesini tarih felsefesinin yöntembilimsel sorunları çerçevesinde değerlendirir. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
A, B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: 18. Yüzyıl bağlamı içinde Vico |
- |
2 |
Vico’nun izlediğ yol: filolojiden tarih felsefesine |
Vita di G. V. |
3 |
Vico ile hümanist eğitim |
Le Orazioni Inaugurali |
4 |
Yöntem sorunu: Vico Descartes’a karşı |
Scienza nuova |
5 |
Yöntem sorunu: “doğru” ile “kesin”, “bilim” ile “bilinç” |
Scienza nuova |
6 |
Scienza nuova ile Scienza nuova seconda |
Scienza nuova, Scienza nuova seconda |
7 |
Scienza nuova ile Scienza nuova seconda |
Scienza nuova, Scienza nuova seconda |
8 |
Zaman ile tarih, ilerleme ile döngü |
Scienza nuova seconda |
9 |
Vico’nun düşüncesinde tarihsel dönemler |
Scienza nuova seconda |
10 |
Vico’dan sonra tarih: Alman tarih felsefesiyle karşılaştırma |
Scienza nuova seconda |
11 |
Felsefe, filoloji, yazın alanında Vico’nun etkisi |
Scienza nuova seconda |
12 |
Araştırma ödevlerinin tartışılması |
Çeşitli |
13 |
Araştırma ödevlerinin tartışılması |
Çeşitli |
14 |
Araştırma ödevlerinin tartışılması |
Çeşitli |
15 |
Araştırma ödevlerinin tartışılması |
Çeşitli |
16 |
Genel değerlendirme |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Opera di G.B. Vico, 8 volumes in 11, edited by Fausto Nicolini, Bari: Laterza, 1911–41. |
Diğer Kaynaklar |
On Humanistic Education (Six Inaugural Orations, 1699–1707), çev. G. A. Pinton, A. Shippee, Ithaca: Cornell University Press, 1993. On the Study Methods of our Time, çev. E. Gianturco; The Acadamies and the Relation between Philosophy and Eloquence [1737], çev. D. P. Verene, Ithaca: Cornell University Press, 1990. On the Most Ancient Wisdom of the Italians Unearthed from the Origins of the Latin Language; The Disputation with “The Giornale de’ Letterati d'Italia” [1711], çev. L.M. Palmer, Ithaca: Cornell University Press, 1988. The Art of Rhetoric, çev., yay. G.A. Pinton, A. W. Shippee, Amsterdam and Atlanta: Editions Rodopi B.V., 1984. Universal Right, çev. G. Pinton, M. Diehl, Amsterdam and Atlanta: Editions Rodopi B.V., 2000. The First New Science, yay., çev. L. Pompa, Cambridge: Cambridge University Press, 2002. The Autobiography of Giambattista Vico with the Continuation by Villarosa [1818], çev. M. H. Fisch, T. G. Bergin, Ithaca: Cornell University Press, 1944, 1963. The New Science of Giambattista Vico, çev. T. G. Bergin, M. H. Fisch, Ithaca: Cornell University Press, 1948. On The Heroic Mind: An Oration, çev. E. Sewell, A. C. Sirignano, Vico and Contemporary Thought, yay. G. Tagliacozza, M. Monney, D. P. Verene, Atlantic Highlands, New Jersey: Humanities Press, 1979. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Sunum |
1 |
20 |
Eleştirel okuma notları |
2 |
20 |
Son Sınav |
1 |
20 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Sunum |
1 |
40 |
40 |
Eleştirel okuma notları |
2 |
25 |
50 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
60 |
60 |
Toplam İş Yükü |
|
|
500 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |