Bu dersin amacı Ludwig Wittgenstein’ın felsefesinin bütünlüğünü inceleyip gerek kavramsal gerek yöntemsel yeniliklerini tartışarak felsefenin güncel sorunlarının çözümlenmesine katkısını değerlendirmektir
Tractatus Logico-Philosophicus, Felsefe Soruşturmaları. Wittgenstein’ın ilk ve sonraki dönemlerinde ortaya koyduğu felsefi görüşler. Çağdaş felsefeye, dil felsefesine katkıları.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Wittgenstein’ın felsefeye kazandırdığı kavramsal yeniliklerin karmaşıklığını kavrar. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
2) Wittgenstein’ın izlediği felsefe çizgisinin çağdaş felsefe bakımından önemine ilişkin içgörü kazanır. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
3) Wittgenstein’ın ilk dönemiyle son dönemindeki uslamlamaları arasındaki ilişkiyi açıklar. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
4) Wittgenstein’ın felsefesinin geleneksel felsefe yapma yolları karşısındaki eleştirel gücünü değerlendirir. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
5) Wittgenstein’ın metinlerini bağımsız olarak inceler, çözümler, eleştirir. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: 20. Yüzyıl felsefesi bağlamında Wittgenstein |
- |
2 |
Frege, Russell, Moore, Wittgenstein: mantık, gerçeklik, dil |
Tractatus |
3 |
Tractatus’un yapısı ile kökenleri |
Tractatus, Notebooks |
4 |
Tractatus’un dil ile mantık çözümlemesi |
Tractatus, Notebooks |
5 |
Tractatus’un sınırları: söylemek ile göstermek |
Tractatus, Notebooks |
6 |
Wittgenstein’ın tartıştıkları: Viyana Çevresi |
1929 ile PI arasındaki metinler |
7 |
Wittgenstein’ın tartıştıkları: çözümleyici felsefe |
1929 ile PI arasındaki metinler |
8 |
Wittgenstein’ın geri dönüşü: sinek ile şişe |
1929 ile PI arasındaki metinler |
9 |
Tractatus ile Felsefe Soruşturmaları’na felsefenin işi |
1929 ile PI arasındaki metinler |
10 |
Felsefe Soruşturmaları: dil oyunları |
PI |
11 |
Felsefe Soruşturmaları: hısımlıklar |
PI |
12 |
Felsefe Soruşturmaları: ayıraçlar |
PI |
13 |
Felsefe Soruşturmaları: kurallar |
PI |
14 |
Araştırma ödevlerinin tartışılması |
Çeşitli |
15 |
Araştırma ödevlerinin tartışılması |
Çeşitli |
16 |
Wittgenstein: genel değerlendirme |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Ludwig Wittgenstein, Werkausgabe, 8 cilt, Suhrkamp, 1984. The Collected Manuscripts of Ludwig Wittgenstein on Facsimile CD Rom, The Wittgenstein Archives at the University of Bergen (yay.), Oxford: Oxford University Press, 1997. |
Diğer Kaynaklar |
The Big Typescript: TS 213, German English Scholars' Edition, C. Grant Luckhardt, Maximilian E. Aue (çev.), Oxford: Wiley-Blackwell, 2005. The Blue and Brown Books (BB), Oxford: Blackwell, 1958. Last Writings on the Philosophy of Psychology, G. H. von Wright, H. Nyman (yay.), çev. C. G. Luckhardt, M. A. E. Aue, Oxford: Blackwell, 1: 1982; 2: 1992. “A Lecture on Ethics”, 1965, The Philosophical Review, 74: 3-12. Lectures and Conversations on Aesthetics, Psychology and Religious Belief, C. Barrett (yay.), Oxford: Blackwell, 1966. Ludwig Wittgenstein and the Vienna Circle: Conversations Recorded by Friedrich Waismann, B. F. McGuinness (yay.), Oxford: Blackwell, 1979. Notebooks 1914-1916, G. H. von Wright, G. E. M. Anscombe (yay.), Oxford: Blackwell, 1961. “Notes for Lectures on 'Private Experience' and 'Sense Data'”, 1968, Philosophical Review, 77: 275-320. On Certainty, G. E. M. Anscombe, G. H. von Wright (yay.), G. E. M. Anscombe, D. Paul (çev.), Oxford: Blackwell, 1969. Philosophical Grammar, R. Rhees (yay.), A. Kenny (çev.), Oxford: Blackwell, 1974. Philosophical Investigations (PI), G. E. M. Anscombe, R. Rhees (yay.), G. E. M. Anscombe (çev.), Oxford: Blackwell, 1953. Philosophical Investigations, P. M. S. Hacker, Joachim Schulte (yay., çev.), Oxford: Wiley-Blackwell, 2009. Philosophical Occasions, J. Klagge, A. Nordmann (yay.), Indianapolis: Hackett, 1993. Philosophical Remarks, R. Rhees (yay.), R. Hargreaves, R. White (çev.), Oxford: Blackwell, 1964. ProtoTractatus—An Early Version of Tractatus Logico-Philosophicus, B. F. McGuinness, T. Nyberg, G. H. von Wright (yay.), D. F. Pears, B. F. McGuinness (çev.), Ithaca: Cornell University Press, 1971. Remarks on the Foundations of Mathematics, G. H. von Wright, R. Rhees, G. E. M. Anscombe (yay.), G. E. M. Anscombe (çev.), Oxford: Blackwell, 1978. Remarks on the Philosophy of Psychology, 1: G. E. M. Anscombe, G.H. von Wright (yay.), G. E. M. Anscombe (çev.), 2: G. H. von Wright, H. Nyman (yay.), C. G. Luckhardt, M. A. E. Aue (çev.), Oxford: Blackwell, 1980. “Some Remarks on Logical Form”, 1929, Proceedings of the Aristotelian Society, 9 (Supplemental): 162-171. Tractatus Logico-Philosophicus (TLP), 1922, C. K. Ogden (çev.), London: Routledge & Kegan Paul. Tractatus Logico-Philosophicus, 1961, D. F. Pears and B. F. McGuinness (çev.), New York: Humanities Press. Wittgenstein's Lectures, Cambridge 1930-1932, 1980, D. Lee (yay.), Oxford: Blackwell. Wittgenstein's Lectures, Cambridge 1932-1935, 1979, A. Ambrose (yay.), Oxford: Blackwell. Wittgenstein's Lectures on the Foundations of Mathematics, 1976, C. Diamond (yay.), Ithaca: Cornell University Press. Wittgenstein's Lectures on Philosophical Psychology 1946- 47, 1988, P. T. Geach (yay.), London: Harvester. Zettel, 1967, G. E. M. Anscombe and G. H. von Wright (yay.), G. E. M. Anscombe (çev.), Oxford: Blackwell. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
Wittgenstein üzerine güncel araştırma yazıları. |
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Seminer tartışmalarına katılım |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
25 |
Eleştirel okuma notları |
5 |
25 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
6 |
96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Sunum |
1 |
60 |
60 |
Eleştirel okuma notları |
5 |
30 |
150 |
Dönem ödevi |
1 |
60 |
60 |
Toplam İş Yükü |
516 |
||
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,64 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |