• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 510
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
0
AKTS: 
8
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Çağdaş Felsefe düşünürlerinin yapıtlarının asıllarını kaynak metin olarak kullanarak çağdaş felsefe tarihindeki kimi felsefe yapmak tarzlarını ayrıntılı biçimde ele almak.

Dersin İçeriği: 

Ontoloji, Epistemoloji, Dil Felsefesi, Tarih Felsefesi, Bilim Felsefesi, Varoluşçuluk, Fenomenoloji, Post-Yapısalcılık, Yapısöküm gibi çağdaş felsefe akımlarının ve bu akımların ele aldığı sorunların incelenmesi. Bu sorunların felsefe tarihinde konumlandırılması, 20. yüzyılda felsefi etkinliğe bakışın tarihsel kökenleriyle beraber değerlendirilmesi. Russell, Ayer, Schlick, Carnap, Quine, Strawson, Wittgenstein, Heidegger, Camus, Sartre, Gadamer, Foucault, Derrida, Deleuze ve Guattari gibi felsefecilerin metinlerinde ortaya koydukları temel felsefe görüşlerinin incelenmesi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) felsefe tarihine ilişkin problemleri tanır ve enine boyuna tartışır.

1,2,10

1,2,3,4

A,B,C,D,E

2) felsefe metinlerini okumaya ve çözümlemeye ilişkin yetkinlik kazanır.

1,2

1,2,3,4

A,B,C,D,E

3)  felsefe tarihi içinde kimi metinlerini gidişli gelişli inceler, tartışır.

1,2,4,12

1,2,3,4

A,B,C,D,E

4)  metin çözümlemeye ve yorumlamaya ilişkin yetkinlik kazanır.

1,2,3

1,2,3,4

A,B,C,D,E

5)  felsefe tarihindeki bir problemi felsefe tarihi içinde takip eder; problemin yönelimini bilir.

1,2,4,12

1,2,3,4

A,B,C,D,E

6) çağdaş felsefe problemlerini bilir, tartışır.

1,2,4

1,2,3,4

A,B,C,D,E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş

 

2

Foucault, Michel, The Order of Things: An Archaeology of the Human Sciences

 

3

Foucault, Michel, The Order of Things: An Archaeology of the Human Sciences

 

4

Foucault, Michel, The Order of Things: An Archaeology of the Human Sciences

 

5

Derrida, Of Grammatology

 

6

Derrida, Of Grammatology

 

7

 

Derrida, Of Grammatology

 

8

ARA SINAV

 

9

Derrida, “Speech and Phenomena”

 

10

Derrida, “Speech and Phenomena”

 

11

Deleuze, Difference and Repetition 

 

12

Deleuze, Difference and Repetition 

 

13

Deleuze, Difference and Repetition 

 

14

Deleuze, Foucault (1986). Trans. Foucault (1988).

 

15

Deleuze, Foucault (1986). Trans. Foucault (1988).

 

16

GENEL SINAV

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Notu

 

Diğer Kaynaklar

Foucault, Michel Essential Works of Foucault, 1954–1984, 3 volumes, edited by   Paul Rabinow, New York: The New Press, 1997–9.

Foucault, Michel Maladie mentale et psychologie, Paris: Presses universitaires de France, 1962 (Mental Illness and Psychology, translated Alan Sheridan, New York: Harper and Row, 1976).

Foucault, Michel Folie et déraison, Paris: Gallimard, 1966 (Madness and Civilization, translated by Richard Howard, New York: Pantheon, 1965).

Foucault, Michel Raymond Roussel, Paris: Gallimard, 1963 (Death and the Labyrinth: The World of Raymond Roussel, translated by Charles Ruas, Garden City, NY: Doubleday, 1986).

Foucault, Michel Naissance de la clinique, Paris: Presses universitaires de France, 1963 (The Birth of the Clinic, translated by A. Sheridan Smith, New York: Pantheon, 1973).

Foucault, Michel Les mots et les choses, Paris: Gallimard, 1966 (The Order of Things, New York: Vintage, 1973).

Foucault, Michel L'archéologie du savoir, Paris: Gallimard, 1969 (The Archaeology of Knowledge, translated by A. Sheridan Smith, New York: Harper and Row, 1972).

Foucault, Michel Surveiller et punir, Paris: Gallimard, 1975 (Discipline and Punish, translated by Alan Sheridan, New York: Pantheon, 1977).

Foucault, Michel Histoire de la sexualité, 3 volumes: La volonté de savoir, L'usage des plaisirs, and Le souici de soi, Paris: Gallimard, 1976 (History of Sexuality, 3 volumes:Introduction, The Uses of Pleasure, and Care of the Self, translated by Robert Hurley, New York: Vintage Books, 1988–90).

Derrida, Of Grammatology, trans. Gayatri Chakravorty Spivak (Baltimore & London: Johns Hopkins University Press, 1976)  Derrida, "Speech and Phenomena" and Other Essays on Husserl's Theory of Signs, trans. David B. Allison (Evanston: Northwestern University Press, 1973).

Deleuze, Différence et répétition (1968). Trans. Difference and Repetition (1994).

Deleuze, Foucault (1986). Trans. Foucault (1988).

 

 

 

 

 

 

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

  

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Arasınav

1

20

Sunum

1

20

Son sınav

1

30

Dönem ödevi

1

30

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

30

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

70

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

Program Çıktıları

 

Katkı düzeyi*

 

1

2

3

4

5

1. Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

 

 

 

 

X

2. İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

 

 

 

X

 

3. Etkili iletişim kurabilen, özellikler yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

 

 

X

 

 

4. Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

 

 

 

X

 

5. Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

 

 

X

 

 

6. Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

 

 

 

X

 

7. Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

 

 

 

 

X

8. Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültüreli politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

 

 

X

 

 

9. Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye’deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

 

 

 

X

 

10. Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

 

 

 

X

 

11. Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

X

 

 

12. Felsefe alanındaki ulusal ve uluslar arası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

 

X

 

13. Genelde Felsefe, özelde felsefe tarihi çalışmalarını yürütecek klasik dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

 

 

X

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

3

48

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

10

7

70

Arasınav

1

22

22

Sunum

1

15

15

Son sınav

1

20

20

Dönem ödevi

1

25

25

Toplam İş Yükü

 

 

200

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

8

Dersin AKTS Kredisi

 

 

8