Bu dersin amacı öğrencilere örgütsel davranış alanındaki temel kavram ve teorileri öğreterek işletme çalışanlarının davranışlarını, bireysel, grup ve örgüt düzeyinde anlamalarını sağlamaktır.
Örgütsel davranış (OB), iş ortamlarında insan davranışı ile ilgili bilgi ve uygulama çalışmaları ile ilgilidir. OB, bireysel, grup ve örgütsel düzey olmak üzere üç düzeyde konularını inceler. OB, araştırmacıların örgütsel hedeflere ulaşmaları için örgüt üyelerinin eylemlerini anlamaları, açıklamaları ve tahmin etmeleri için iyi bir fırsat sağlar.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Bireylerin davranışlarının altında yatan temel bireysel farklılıkları açıklar. | 1, 3 | 1,2,3 | A,B,C |
2) İş hayatı açısından önemli olan çalışan tutumlarını sıralar ve bu tutumların gerek çalışan gerekse örgüt için önemini açıklar. | 1, 3 | 1,2,3 | A,B,C |
3) Motivasyon kavram ve teorilerini anlatır ve çalışanları motive etmek için kullanılabilecek araçları ve amaçlarını açıklar. | 1, 2, 3 | 1,2,3 | A,B,C |
4) Grup ve takım dinamiklerini anlar ve bu dinamikler içerisinde liderin rolünü analiz eder. | 7, 10 | 1,2,3 | A,B,C |
5) Kültürün ve kültürel değerlerin iş yapma biçimleri ve örgüt uygulamaları üzerindeki etkilerini analiz eder. | 2, 3, 7 | 1,2,3 | A,B,C |
6) Örgütsel kültür, örgütsel değişim gibi makro seviyedeki olguların önemini ve çalışan üzerindeki etkilerini açıklar. | 2, 3, 7, 10 | 1,2,3 | A,B,C |
7) Derste öğrendiği temel kavramları gerçek iş sorunlarını çözmek için uygular. | 10, 13, 14 | 1,2,3 | A,B,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Örgütsel Davranış Bilim Dalına Giriş | |
2 | Örgütsel Davranış Alanının Kapsamı, Yönetim Kuramları Ve Ö. Davranış Disiplininin Doğuşu | |
3 | Kişilik Özellikleri-Değerler-Tutumlar | |
4 | Algılama Ve Karar Verme Süreci | |
5 | Motivasyon Kavramı Ve Kuramları | |
6 | Grup Dinamikleri – Takım Çalışmaları | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Grup Davranışı | |
9 | Çalışma Takımı | |
10 | Tanıtım | |
11 | Örgütsel Değişim | |
12 | Örgütsel Davranış Alanında Yeni Kavramlar | |
13 | İletişim | |
14 | Liderlik | |
15 | Genel Tekrar | |
16 | Final | ---- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Robbins, S. & Judge, T.A. (2008). Organizational Behavior. 14 th (Ed.). Pearson, Prentice Hall International.
Scott, R.W. (2015). Organizations and Organizing: Rational, Natural and Open Systems Perspectives. Routledge. (ISBN- 1317345924, 9781317345923) |
Diğer Kaynaklar | Internet (online) kaynak: (www.yahyamet.net) |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | Derste anlatılan tüm konularla ilgili slayt gösterisi /araştırma makaleleri |
Ödevler | Küreselleşmenin çalışanlar ve örgütler açısından yararları ve zararları üzerine kritik, Bilimsel Yönetimin temellerinin analizi, Derste öğrenilen kavramları kullanarak film analizi |
Sınavlar | Bir ara sınav, bir final sınavı, bir proje |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Sunum | 1 | 15 |
Proje | 1 | 15 |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 |
Doktora adayları işletme (organizasyon ve yönetim, örgüt davranış, pazarlama,
finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim teknolojisi, vb.) ve sosyal bilimler alanlarında geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır. |
X | |||||
2 |
Doktora adayları günümüzde gerek işletme alanına gerekse sosyal bilimlerin
diğer alanlarına ilişkin değişim, yenilik ve gelişmeleri yakından izlemeyi, yorumlamayı ve bu bilgilerin ışığında uygulayıcılar olarak örgütsel/yönetsel sorunları saptamayı ve gerekli yenilikçi ve yaratıcı çözümler üretmeyi öğrenir |
X | |||||
3 |
Doktora adayları işletme ve genel olarak sosyal bilimlerde en son yenilikleriyle
araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız olarak ya da diğer araştırmacılarla ortaklaşa özgün bilimsel/akademik araştırmalar yapma, araştırmalarının sonuçlarını kitap, makale ve raporlar halinde yayınlama ve bilimsel ortamlarda tartışılmak üzere sunma bilgi, beceri ve sorumluluğu kazanır. |
X | |||||
4 |
Doktora adayları kendilerini Üniversitede yaratılan bilimsel ortamda, seçkin
öğretim üyeleri, özenle seçilen misafir konuşmacılar ve birlikte eğitim gördükleri diğer grup arkadaşlarıyla yakın ilişkiler içinde, sürdürülebilir bir çevre, toplumsal sorumluluk ve aktif bir vatandaşlık bilincine sahip, etik ilkelere dayalı birer örnek insan, yönetici, lider ya da akademisyen olarak gelişirler. |
X | |||||
5 |
Doktora adayları küreselleşen bir dünyada yönettikleri ulusal ve uluslararası
örgütlerde çalışanların giderek artan bir biçimde farklı geçmiş ve kültürlerden geldiklerini, şirket evliliklerinde yaşanılan kültürel çatışmaları ve işgücünün ülkeler arası hareketliliğini yaşayarak ve bilimsel ortamlarda tartışarak öğrenir ve kültürel farklılıkları başarıyla yönetebilen liderler/yöneticiler olarak gelişirler. |
X | |||||
6 |
Doktora adayları görev yaptıkları kuruluşlarda uzun vadeli stratejik planlamaya
ve planların uygulanmasına ilişkin rasyonel kararlar verebilen, vizyon sahibi liderler olma niteliklerini kazanırlar. |
||||||
7 |
Doktora adayları stratejik yönetimin bir ekip çalışması olduğunu ve ancak
ekiplerle çalışılarak sonuçlara ulaşılabileceğini öğrenirler. |
X | |||||
8 | Doktora adayları sosyal bilimlerin farklı alanlarında geliştirilmiş bulunan bilgilerin geniş ölçüde çakıştıklarını ve birbirlerini tamamladıklarını görür ve bilimsel çalışmalarda disiplinlerarası bir yaklaşıma ve bakış açısına sahip olmanın kaçınılmaz olduğunu öğrenir. | X | |||||
9 |
Doktora adayları sürdürdükleri uzun süreli doktora çalışmalarında sürekli olarak
İngilizce yazdıkları ve sözlü sunumlar yaptıkları ve bu çalışmalarının geliştirilmesi yönünde eleştirildikleri için gerek ana dilde gerekse İngilizcede etkin iletişim becerileri kazanırlar. |
X | |||||
10 |
Doktora adayları sosyal bilimlerde ve işletme alanında bilgi üretiminin ve
değişimin ne kadar hızlı olduğunu yakından görür va yaşamboyu öğrenmenin kaçınılmaz olduğunu yaşayarak öğrenir. |
X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 8 | 128 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Sunum | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 246 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 10 |