Kültürel ve disiplinlerarası çalışmaların yeni paradigmaları ile medya çalışma alanı arasındaki bağları oluşturmak, araştırma olanaklarını incelemektir. Kolektif hafıza, hybrid kimlikler, küreselleşme, postmodernizm, çok kültürlülük tartışmalarının zemin hazırladığı soru ve tezlere odaklanmak ve tartışmaktır.
Yeni analitik yaklaşımlar geliştirme becerisini geliştirmek üzere, farklı disiplinlerin konu ve kavramları sinema, anlatı, konu ve izleyici ilişkileri ekseninde ele alınır. Toplumsal ve kültürel olguların sinema dili çerçevesinde yer alma biçimleri ve bunların işaret ettiği bağlamlar ortaya serilir, yeni araştırma olasılıklarının geçerliliği sınanır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Bir kitle iletişim aracı olarak sinemanın ortaya çıkışıyla günümüze kadar olan tarihinin toplumsal tarihle ilişkileri üzerine yazılanları derinlemesine inceleyerek özgün fikirlere ulaşır. | 1, 2, 5 | 1, 2, 3, 4 | A, C, D |
2) Kitle iletişim aracı olarak sinema estetiğini etkileyen ekonomik, politik ve teknolojik boyutlarını eleştirel bir bakışla ilişkilendirir. | 1, 2, 5, 12 | 1, 2, 3, 4 | A, C, D |
3) Sinemanın popüler ve kitle kültürü içindeki yerini eleştirel kuramlar ışığında değerlendirir, derinlemesine inceler, yeni dağıtım ve alımlama kanallarının kültürel sonuçlarına ilişkin makale tasarlar ve sunar. | 1, 2, 6, 8, 9 | 1, 2, 3, 4 | A, C, D |
|
1, 2, 4, 8, 9 | 1, 2, 3, 4 | A, C, D |
|
1, 2, 11,13 | 1, 2, 3, 4 | A, C, D |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Hafıza, kimlik ve sinema çalışmalarının kesiştiği genel kavramsal çerçevelere ve tartışma odaklarına genel bir bakış... | Bergson, Proust, Benjamin |
2 | Hafıza ve kolektif hafıza üzerine çalışmalarda öne çıkan yaklaşımlar, yorumlar ve çalışmalar | Connerton, Hobsbawn, Halbwacks |
3 | Sinema ve hafıza ilişkisinin deneyim kavramıyla buluştuğu kuramlar... Kluge, Benjamin | Benjamin, Kluge, Hansen |
4 | Bireysel mi kollektif mi? Fiziksel ve psikolojik bir taşıyıcı olarak beden ve soyut bir alan olarak toplum nasıl yanyana gelir. | Cadı avından 11 Eylül’e |
5 | Hafıza ve mekân ilişkisinin boyutları: Şehir, kamusal alan ve sinema... | Mekansal hafıza, yolculuk ve hatırlama... |
6 | Bireysel hafızanın yansımaları, ifade biçimleri ve toplumsal kültürel bağları... Medya, yerellik ve küresel izdüşümler | 11 Eylül mü 12 Eylül mü? ve Türk sinemasında görünen ve görünmeyen izlekler |
7 | Bireysel ve toplumsal hafızanın kesiştiği bir alan olarak sinemada anlatım. | Çerçeveleme, kurgu ve anlatım izlekleri |
8 | Görsel medya ve sinema hafızada hangi yollarla etkili olabiliyor, toplumsal ve kültürel rolleri üzerine tartışma | Biyolojiden kültüre, kültürden biyolojiye |
9 | Hafıza ve mekân, film izleme ve sinemasal mekân kullanımı bağlamında nasıl ilişkilendirilebilir? | Sinema salonundan zihin ekranına |
10 | Mekânın hafızaları, hafızanın mekanları bağlamında hybrid kimlikler ve anlatıları | Göçmen sineması, ya da mekânsız kimlikler |
11 | Feranando Solanas, Fatih Akın sineması ve bireysel hafızanın toplumsal ve kültürel hafızaya bağlanma biçimleri... | Örnek çalışmalar tartışmalar |
12 | Eski koloni kimlikleri, yeni hybrid kimlikler, sürgünler ve sinemasal örneklerin hatırlattıkları... | Örnek çalışmalar tartışmalar |
13 | Sunumlar: Makale ve araştırma önerileri, dayanaklar, gerekçeler ve genel çerçevenin çizilmesi... | Vardığımız ve devam edeceğimiz yol... |
14 | Sunumlar: Makale ve araştırma önerileri, dayanaklar, gerekçeler ve genel çerçevenin çizilmesi... | Vardığımız ve devam edeceğimiz yol... |
15 | Makale önerilerinin sonlandırılması ve savunmalar | Ders bağlamında bireysel sorular ve araştırmalar |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |
Miriam Bratu Hansen, Benjamin and Cinema: Not a One-Way Street, Critical Inquiry 25 (Winter 1999)
Simmel, Georg, Metropolis and Metal Life Edward W. Said, Invention and Memory, Critical Inquiry, Vol. 26, No. 2 (Winter, 2000), pp. 175-192 Hansen, Miriam, Benjamin, Cinema and Experience: "The Blue Flower in the Land of Technology" New German Critique No. 40, Special Issue on Weimar Film Theory (Winter, 1987), pp. 179-224 Connerton Paul, How Societies Remember? Cambridge Uni. Press, 1989 Assmann, Jan, Kültürel Bellek, Ayrıntı Yayınları, 2001 Hobsbawn, Eric, Geleneğin İcadı, Agora Kitaplığı, 2006 Halbwachs, Maurice, On collective memory, University of Chicago Press, 1992 Bergson, Henri, Matter and Memory, Deleuze, Jilles, Cinema 1 Movement Image, Cinema 2: Time-Image, Continuum, 2005 Kuhn, Annette, The State of Film and Media Feminism, Journal of Women in Culture and Society 2004, vol. 30, no. 1 Rasmussen, Susan, The Uses of Memory, Culture & Psychology, 2002 SAGE Publications Vol. 8(1): 113–129 Sefcovic, Enid (2002) 'Cultural memory and the cultural legacy of individualism and community in two classic films about labor unions', Critical Studies in Media Communication, 19: 3, 329 — 35 Wyat, David September 11 and Postmodern Memory Arizona Quarterly Volume 65, Number 4, Winter 2009 |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Okuma listesi yukardakiyle sınırlı değildir. Her dönem yenilenecek ve eklenecek kitap, makale ve filmler olacaktır. Her haftanın bağlamında okunacak makaleler sınıfta sunulmak ve tartışılmak üzere hazırlanacaktır. Filmler birlikte ya da sınıf dışında ders öncesi ve sonrası izleneceklerdir. Her haftanın konusu, sorumlu tarafından giriş ve sorunsal serimi olarak biçimlenir ve örnekler üzerinden tartışmaya açılır. Öğrenciler okudukları ilgili makale, kitap ve materyalleri sınıf içinde sunma ve analiz ederek sınıf üyeleriyle tartışmaya açar. Dersin sorumlusu, öğrencilerin okudukları ve inceledikleri materyali sinema alanına taşıma becerisini elde etmesine yönelik olarak tartışmayı yönlendirir. |
Ödevler | Film çalışmalarında yeni analitik yaklaşımlar geliştirme becerisini geliştirmek üzere, farklı disiplinlerin konu ve kavramlarını sinema, anlatı, konu ve izleyici ilişkilerinin ekseninde dönem boyunca hazırladıkları ödevler. |
Sınavlar | Dönem sonu akademik makale yazılması |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 10 | 30 |
Ara sınav | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
FİNALİN BAŞARIYA ORANI | 40 | |
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak medya çalışmaları alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün katkılara ulaşmak. | X | ||||
2 | Medya Çalışmaları alanı ile ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak. | X | ||||
3 | Medya Çalışmaları alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, bütünsel ve yaratıcı düşünerek yeni stratejik yaklaşımlar geliştirmek, sorumluluk alarak çözüm üretmek ve gerektiğinde liderlik yapmak. | X | ||||
4 | Medya Çalışmaları alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanarak bilime yenilik getirmek, yeni bir bilimsel yöntem geliştirmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamak, özgün bir konuyu araştırmak, kavramak, tasarlamak, uyarlamak ve uygulamak. | X | ||||
5 | Medya Çalışmaları disiplininde bağımsız araştırma yapmak, bilimsel olayları geniş, derin ve eleştirel bir bakış açısı ile analiz etmek, yeni sentezlere ulaşmak ve değerlendirebilmek için gerekli adımları belirleme yeteneği kazanmak. | X | ||||
6 | Medya Çalışmaları alanı ve alt disiplinleri ile ilgili bilimsel makaleleri ulusal ve/veya uluslararası saygın hakemli dergilerde yayınlayarak veya bilimsel toplantılarda sunarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletmek. | X | ||||
7 | Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini bilimsel bir şekilde ifade etmek ve savunmak için etkili bir iletişim kurmak. | X | ||||
8 | Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, toplumsal veya kültürel ilerlemeleri sürekli takip ederek, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak ve yeni medya teknolojileri, küreselleşme ve medyada yöndeşme ile güncel olaylar ve medyanın gündem oluşturma dinamiklerini yorumlamak ve değerlendirmek. | X | ||||
9 | Medya Çalışmaları alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulama geliştirebilmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı farklı bir alana uygulayabilmek, özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek. | X | ||||
10 | Medya Çalışmaları alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilmek. | X | ||||
11 | Medya Çalışmaları alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilmek. | X | ||||
12 | Medyanın tekelleşme sürecini ve bu sürecin siyasal, ekonomik ve toplumsal bileşenlerini betimlemek, sorgulamak ve sınıflandırmak. | |||||
13 | Medyayı yerel, ulusal ve küresel ağlar ve bu ağların sektörel etkileri, sivil toplum ve siyaset ile ilişkileri üzerinden tartışmak. | |||||
14 | Medyayı yasal düzenlemeler ve etik ilkeler temelinde değerlendirmek ve gözden geçirmek. | |||||
15 | Bir yabancı dili kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1). | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15X toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 5 | 75 |
Ara Ödevler, Sunumlar | 10 | 5 | 50 |
Dönem arası makale | 1 | 24 | 24 |
Final | 1 | 48 | 48 |
Toplam İş Yükü | 250 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 10 |