• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
MES 641
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
10
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Dersin amacı yüksek lisans öğrencileri ile ülkemizde ve dünyada iletişim mesleğinde geçerli etik kuralları, bunların uygulanabilme koşullarını, ilgili sektörlerde ortaya çıkan etik problemleri, ve etik kuralların kendisine ilişkin ortaya çıkan problemleri tartışmaktır.

Dersin İçeriği: 

Medya Etiği ve Eleştirileri dersinde etik ve medya etiği kavramları ile etik ve siyaset, medya ve hukuk, ifade özgürlüğü, modern toplumda mahremiyet ve aleniyet, medyada sınırlandırmalar, nesnellik, yanlılık, doğruluk ve medya profesyonellerine yönelik etik kodlar incelenecektir. Etik tartışmalar çerçevesinde farklı kuramsal etik yaklaşımlar ve bu yaklaşımlara yöneltilen eleştiriler değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Tartışma, C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Etik felsefenin tarihsel süreçteki gelişimini gözden geçirir. . 1, 2, 5, 12, 13 1, 2, 3, 4 A, B, C
2) Etik felsefenin günümüze yansımalarını ve iletişim meslek dallarındaki günümüz uygulamalarını inceler.  1, 5, 12, 13   1, 2, 3, 4 A, B, C
3) Meslek etiğinin uygulanmasından öncelikle kimlerin sorumlu olduğunu (Yazı İşleri-Muhabir ikilemi; Reklam yaratıcısı ile patron ve reklamveren üçgeni; Halkla ilişkilerci- müşteri ikilemi) tartışır.  1, 2, 4, 5   1, 2, 3, 4 A, B, C
4) Habercilik etiğine ilişkin problemleri tartışır. 2, 5, 8, 12, 13   1, 2, 3, 4 A, B, C
5) Reklam etiğinin çıkmazı ve çıkış noktalarını irdeler.  1, 5, 7, 8  1, 2, 3, 4 A, B, C
6) Halkla ilişkiler etiğine ilişkin problemleri ve çözüm yollarını gözden geçirir. 1, 5, 12, 13   1, 2, 3, 4 A, B, C
7) İnternet ortamında  mevcut ve gelecekte ortaya çıkabilecek iletişimsel etik sorunları araştırır.  1, 2, 4, 5 1, 2, 3, 4 A, B, C

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık 
1 Giriş: Etik Nedir? İletişim Meslek Etiği Nedir? Problemler Ve Uygulanabilme Koşulları.  
2 Etik Felsefenin Tarihsel Gelişimi  
3 Etik Felsefenin İletişim Meslek Uygulamalarına Yansıması  
4 Habercilik Etiği Ve Problemleri.  
5  İletişim Meslek Etiğinde Birinci Derece Sorumluluk Meselesi  
6 Pazarlama İletişiminde Meslek Etiği  
7 Ara Sınav  
8 Reklamcılıkta Etik Tartışmalar  
9 Halkla İlişkilerde Etik Tartışmalar  
10 İnternette Etik Kurallar Var Mı, Olmalı Mı?  
11 Öğrenci Projelerinin Sunulması- I  
12 Öğrenci Projelerinin Sunulması- II  
13 Öğrenci Projelerinin Sunulması-III  
14 Öğrenci Projelerinin Sunulması-IV  
15 Final Sınavı  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu A.D. GORDON, J.M. KİTROSS, J.C. MERRİLL, W. BABCOCK, M.DORSHER, CONTROVERSIES İN MEDIA  ETHICS, N.Y., 2011.
Diğer Kaynaklar Destekleyici diğer kitaplar ve makaleler.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Dokümanlar Kitaplar, belgeler, makaleler
Ödevler Teoriyi ve örnek olayları birleştiren projeler.
Sınavlar Vize: Teorik sınav % 40 Final: Sınavın %30’u + Ödevin % 30’u

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Final 2 30
Proje ve Sunum 1 30
Toplam   100
FİNALİN BAŞARIYA ORANI   30
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI   70
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak medya çalışmaları alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün katkılara ulaşmak.         X
2 Medya Çalışmaları alanı ile ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak.         X
3 Medya Çalışmaları alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, bütünsel ve yaratıcı düşünerek yeni stratejik yaklaşımlar geliştirmek, sorumluluk alarak çözüm üretmek ve gerektiğinde liderlik yapmak.         X
4 Medya Çalışmaları alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanarak bilime yenilik getirmek, yeni bir bilimsel yöntem geliştirmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamak, özgün bir konuyu araştırmak, kavramak, tasarlamak, uyarlamak ve uygulamak.         X
5 Medya Çalışmaları disiplininde bağımsız araştırma yapmak, bilimsel olayları geniş, derin ve eleştirel bir bakış açısı ile analiz etmek, yeni sentezlere ulaşmak ve değerlendirebilmek için gerekli adımları belirleme yeteneği kazanmak.       X  
6 Medya Çalışmaları alanı ve alt disiplinleri ile ilgili bilimsel makaleleri ulusal ve/veya uluslararası saygın hakemli dergilerde yayınlayarak veya bilimsel toplantılarda sunarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletmek.         X
7 Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini bilimsel bir şekilde ifade etmek ve savunmak için etkili bir iletişim kurmak.       X  
8 Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, toplumsal veya kültürel ilerlemeleri sürekli takip ederek, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak ve yeni medya teknolojileri, küreselleşme ve medyada yöndeşme ile güncel olaylar ve medyanın gündem oluşturma dinamiklerini yorumlamak ve değerlendirmek.         X
9 Medya Çalışmaları alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulama geliştirebilmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı farklı bir alana uygulayabilmek, özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek.       X  
10 Medya Çalışmaları alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilmek.       X  
11 Medya Çalışmaları alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilmek.         X
12 Medyanın tekelleşme sürecini ve bu sürecin siyasal, ekonomik ve toplumsal bileşenlerini betimlemek, sorgulamak ve sınıflandırmak.     X    
13 Medyayı yerel, ulusal ve küresel ağlar ve bu ağların sektörel etkileri, sivil toplum ve siyaset ile ilişkileri üzerinden tartışmak.         X
14 Medyayı yasal düzenlemeler ve etik ilkeler temelinde değerlendirmek ve gözden geçirmek.         X
15 Bir yabancı dili kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1).         X

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15X toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 6 90
Ara Ödevler 10 3 30
Proje/Sunum 2 24 48
Final 1 48 48
Toplam İş Yükü     261
Toplam İş Yükü / 25 (s)     10,44
Dersin AKTS Kredisi     10