Bu dersin amacı öğrencilerin felsefe alanındaki araştırma yöntemlerinin çeşitliliği ile değişik araştırma yollarının özelliklerini tanımalarını sağlamaktır.
Felsefede sorunun özelliği, analiz ve temellendirme; felsefe araştırmalarında çeşitli yöntemlerin araştırılması ve bu yöntemlerin karşılaştırılması.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) felsefe alanındaki değişik araştırma yollarının özelliklerini kavrar. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
2) bir felsefe sorununa değişik yaklaşım biçimlerini karşılaştırır. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
3) çağdaş felsefe alanındaki değişik çözümleme yöntemlerinin sonuçlarını değerlendirir. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
4) belirli felsefe sorunlarını incelemekte kullanacağı yöntemleri saptar. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
5) felsefe sorunlarıyla çözümlemeleri arasındaki ilişkiler konusunda uzmanlık kazanır. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Felsefede araştırma ne demektir? |
- |
2 |
Eskiçağda “physis”, “kendini bil”, ussal açıklama ilkesi |
Seçmeler |
3 |
Sokrates’in ikinci yolu: gerekçeler ile nedenler |
Phaidon |
4 |
Elenkhos’tan dialektike’ye Platon: Menon ile Politeia |
Menon, Politeia |
5 |
Aristoteles’in araştırma yolları: phainomena ile endoksa |
Seçmeler |
6 |
Descartes’ın tasarısı: Kökenlerinden çağımıza |
Discourse, Meditations |
7 |
Usçuluk-deneycilikten çözümlemeci-anakara ayrımına |
Leibniz, Locke |
8 |
Kant’ın eleştirel felsefesi |
SUE |
9 |
Seminer sunumlarının birinci bölümü |
- |
10 |
Hegel ile Marx’ta diyalektik |
Seçmeler |
11 |
Nietzsche’nin soykütüğü |
Seçmeler |
12 |
20. Yüzyıl dönümünde görüngübilim ile çözümleyici felsefe |
Seçmeler |
13 |
Mantık ile çözümleyici felsefe |
Seçmeler |
14 |
Anakara geleneği: Heidegger, Sartre, Levinas |
Seçmeler |
15 |
Wittgenstein ile Derrida: Sağaltım ile söküm olarak felsefe |
Seçmeler |
16 |
Seminer sunumlarının ikinci bölümü |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
|
Diğer Kaynaklar |
Platon, Menon, Phaidon, Politeia, herhangi bir basım. Descartes, Yöntem Üzerine Konuşma, herhangi bir basım. Descartes, Düşünceler, herhangi bir basım. M. Heidegger, The Basic Problems of Phenomenology, çev. Albert Hofstadter. Bloomington: Indiana University Press, 1982. E. Husserl, Ideas pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, First Book, çev. Fred Kersten. Dordrecht and Boston: Kluwer Academic Publishers, 1983. J.-P. Sartre, 1968. Search for a Method. çev. Hazel Barnes. New York: Vintage Books, 1968. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
Sokrates öncesi düşünürlerden, Aristoteles’ten, Leibniz, Locke, Kant, Hegel, Marx, Nietzsche, Wittgenstein, Derrida ile çözümleyici felsefeden seçmeler. |
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Ödevler |
3 |
30 |
Sunum |
2 |
30 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
X |
|
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
7 |
112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
12 |
168 |
Ödevler |
3 |
24 |
72 |
Sunum |
2 |
40 |
80 |
Dönem ödevi |
1 |
80 |
80 |
Toplam İş Yükü |
|
|
512 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,48 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |