Bu dersin amacı İngiliz deneycilerinin başlıca uslamlamalarını, insan bilgisinin yapısı, kişinin özdeşliği, özgürlük gibi ana izlekleri üzerinde yoğunlaşarak sıkı okumalar yoluyla dizgesel biçimde incelemektir.
Ockhamlı William, Francis Bacon, Thomas Hobbes, John Locke, George Berkeley ve David Hume'un metinlerinin çözümlenmesi; deneycilikte epistemoloji, ontoloji, etik ve din felsefesindeki açılımlarının incelenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) deneyci geleneğin ana uslamlamalarını kavrar. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
2) insan bilgisine ilişkin deneyci açıklamaları ayrıntısıyla karşılaştırır. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
3) Locke, Berkeley Hume’un çeşitli sorunlara ilişkin uslamlamalarının iç tutarlılığını tartışır. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
4) dış dünyanın varlığı ile kişinin özdeşliği gibi deneyci geleneğin başlıca tartışmalarını bağlamı içinde değerlendirir. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
5) deneyci tutumun felsefe alanına kazandırdığı inceleme ile çözümleme yollarının sorunlarını ayırt eder. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Deneyci geleneğin başlıca sorunları |
- |
2 |
Lo> Essay |
|
3 |
Lo> Essay |
|
4 |
Lo> Essay |
|
5 |
Lo> Essay |
|
6 |
Berkeley: Soyut genel düşünler üzerine |
Principles |
7 |
Berkeley’in ülkücülüğü ile eleştirileri |
Principles |
8 |
Hume: İzlenimler, düşünceler, çağrışımlar üzerine |
Enquiry |
9 |
Hume’un kuşkuculuğu |
Enquiry |
10 |
Hume: Nedensellik üzerine |
Enquiry |
11 |
Hume: Tansıklar üzerine |
Enquiry |
12 |
Hume: Özgürlük ile zorunluluk üzerine |
Enquiry |
13 |
Reid’in kuşkucu tutuma karşılığı |
Inquiry and Essays |
14 |
Locke, Butler, Reid: Kişinin özdeşliği üzerine |
Essay |
15 |
Hume: Kişinin özdeşliği üzerine |
Treatise, Enquiry |
16 |
Genel değerlendirme: Deneyciliğin kalıtı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
|
Diğer Kaynaklar |
John Locke, An Essay Concerning Human Understanding, yay. P. Nidditch, Oxford: Clarendon Press, 1975. George Berkeley, A Treatise Concerning the Principles of Human Knowledge, yay. J. Dancy, Oxford:Oxford University Press, 1998. David Hume, A Treatise of Human Nature, yay. D. ile M. Norton, Oxford: Oxford University Press, 2000. David Hume, An Enquiry Concerning Human Understanding, yay. T. Beauchamp, Oxford:Oxford University Press, 1999. Thomas Reid, Inquiry and Essays, yay. R. Beanblossom ile K. Lehrer, Indianapolis: Hackett, 1983. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Seminer tartışmalarına katılım |
1 |
10 |
Sunum |
2 |
20 |
Eleştirel okuma notları |
3 |
30 |
Dönem ödevi |
5 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
6 |
96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Sunum |
2 |
20 |
40 |
Eleştirel okuma notları |
1 |
30 |
30 |
Dönem ödevi |
5 |
30 |
150 |
Toplam İş Yükü |
1 |
60 |
60 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
526 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20,92 |