Bu dersin amacı, farklı siyasal sistemleri açıklayabilecek bir model arayışının başlangıcından bu yana, karşılaştırmalı siyasal analiz alanının gelişimini incelemektir. Katılımcıların, karşılaştırmalı siyaset alanında çalışan siyaset bilimcilerin kullandıkları yöntem ve kavramlarla tanıştırılmaları da hedeflenmektedir.
Katılımcılardan, analitik bir yaklaşım ve yönteme ilişkin bir hassasiyet sergileyerek, farklı siyasal sistemleri siyasal kurum, kültür ve süreçler açısından karşılaştırmaları beklenecektir. Dersin ilk bölümünde, karşılaştırmalı siyaset alanındaki çalışmalarda kullanılan yöntemler incelenirken, ikinci bölümde farklı siyasal sistemlerin çalışılması amacıyla önerilen modeller ele alınacaktır. Yüksek lisans programının genel amaçlarına uygun olarak, tartışmalarda Ortadoğu’daki siyasal sistemlere önem verilecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Katılımcılar, lisans çalışmaları sırasında farklı sistemler hakkında edindikleri bilgileri hatırlayacak ve kullanabileceklerdir. |
9, 12 |
2 | D |
Katılımcılar, karşılaştırmalı siyasal analizin merkezinde yer alan araştırma soruları ve değişkenleri tespit edebilecek ve listeleyebileceklerdir. |
3, 5, 7, 9 |
1, 2, 8 | A, C, D |
Katılımcılar, karşılaştırmalı siyasal analizde kullanılan model ve yöntemlerin siyaset bilimi alanına yapmış olduğu katkıları değerlendirebileceklerdir. |
2, 3, 6, 7, 12, 13 |
1, 2, 8 | A, C, D |
Katılımcılar, siyasal sistemlerin karşılaştırılması amacıyla kullanılan farklı modellerin bulgularını tartışabilecek ve yorumlayabileceklerdir. | 1, 2, 3, 6, 7, 9, 12, 13 | 1, 2, 8 | A, C, D |
Katılımcılar, karşılaştırmalı siyasal analizde kullanılan yöntemleri inceleyecek ve değerlendirecek becerileri kazanacaklardır. |
3, 5, 7, 8, 10 |
1, 7, 8 | A, B |
Vaka çalışmalarıyla, katılımcıların hipotez önermeleri ve bu hipotezlerin nasıl test edilebileceğini tartışmaları sağlanacaktır. | 4, 6, 9, 10, 12, 13 | 2, 3 | D |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: Dersin amacı ve yapılandırılması | |
2 | Karşılaştırmalı siyaset: tanım ve amaçlar | Landmark, T., Bölüm 1; Brown, B.A. ve Macridis; Sartori, G. |
3 | Karşılaştırmalı siyasal analiz yöntemleri | Landman, T., Bölüm 2; Mill, J.S. |
4 | Vaka çalışması | Landman, T., Bölüm 5; Hawkins, D. |
5 | Karşılaştırmalı çalışma | Landman, T., Bölüm 4; Hanson, S. E.; Lijphart, A. |
6 | Küresel karşılaştırma | Landman, T., Bölüm 3; Jackman, R.; Pennings, P., Keman, H. ve Kleinnijenhuis, J. |
7 | Gelişmeci yaklaşım | Landman, T., Bölüm 6; Easton, D.; Lipset, S.M.; Wiarda, H.J. |
8 | Bağımlılık yaklaşımı | Smith, T. |
9 | Siyasal kültür | Welzel, C.; Wiarda, H.J. |
10 | Kurumsalcı yaklaşım | Landman, T., Bölüm 10; March, J.G. ve Olsen, J.P.; Schmidt, V.A. |
11 | Devlet | Jessop, B.; Migdal, J. |
12 | Bürokratik otoriterlik, Korporatizm | Remmer, K.L. ve Merkx, G. W.; Wiarda, H.J. |
13 | Demokratikleşme | Landman, T., Bölüm 9; Geddes, B. |
14 | Refah rejimleri | Carnes, M. E. ve Mares, I. |
15 | Sonuç: tartışılan konuların gözden geçirilmesi |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Landman, T. (2008), Issues and Methods in Comparative Politics, Routledge, New York |
Diğer Kaynaklar |
Brown, B.A. and Macridis, R.C. (1996), “Comparative Analysis: Methods and Concepts” in Brown, B.A. and Macridis, R.C. eds., Comparative Politics: Notes and Readings, Wadsworth Publishing Company, Belmont
Carnes, M. E. and Mares, I. (2007), “The Welfare State in Global Perspective” in Boix, C. and Stokes, S.C., eds., The Oxford Handbook of Comparative Politics, Oxford University Press, Oxford Easton, D. (1996), “The Analysis of Political Systems” in Brown, B.A. and Macridis, R.C. eds., Comparative Politics: Notes and Readings, Wadsworth Publishing Company, Belmont Geddes, B. (2007), “What Causes Democratization” in Boix, C. and Stokes, S.C., eds., The Oxford Handbook of Comparative Politics, Oxford University Press, Oxford Hanson, S. E. (2009), “The Contribution of Area Studies” in Landman, T. and Robinson, N., eds., The Sage Handbook of Comparative Politics, Sage, Los Angeles Hawkins, D. (2009), “Case Studies” in Landman, T. and Robinson, N., eds., The Sage Handbook of Comparative Politics, Sage, Los Angeles Jackman, R. (1985), “Cross- national Statistical Research and the Study of Comparative Politics”, American Journal of Political Science, Vol. 29 Jessop, B. (2008), “The State and State-building” in Rhodes, R.A.W., Binder, S.A. and Rockman, B.A., eds., The Oxford Handbook of Political Institutions, Oxford University Press, New York Lijphart, A. (1975), “The Comparative-Cases Strategy in Comparative Research”, Comparative Political Studies, Vol. 8 Lipset, S.M. (1959), “Some Social Prerequisites for Democracy: Economic Development and Political Legitimacy”, American Political Science Review, Vol. 53 March, J.G. and Olsen, J.P. (1984), “The New Institutionalism: Organizational Factors in Political Life”, American Political Science Review, Vol. 78 Migdal, J. (2002), “A Model of State-Society Relations” in Wiarda, H.J., ed., New Directions in Comparative Politics, Westview Press Mill, J.S. (1996), “How We Compare” in Brown, B.A. and Macridis, R.C. eds., Comparative Politics: Notes and Readings, Wadsworth Publishing Company, Belmont Pennings, P., Keman, H. and Kleinnijenhuis, J. (2009), “Global Comparative Methods” in Landman, T. and Robinson, N., eds., The Sage Handbook of Comparative Politics, Sage, Los Angeles Remmer, K.L. and Merkx, G. W. (1982), “Bureaucratic Authoritarianism Revisited”, Latin American Research Review, vol. 17, no. 2 Sartori, G. (1994), “Compare Why and How: Comparing, Miscomparing and the Comparative Method” in Dogan, M. and Kazancıgil, A. eds., Comparing Nations: Concepts, Strategies, Substance, Blackwell, Oxford Schmidt, V.A.(2009), “Comparative Institutional Analysis” in Landman, T. and Robinson, N., eds., The Sage Handbook of Comparative Politics, Sage, Los Angeles Smith, T. (2002), “The Dependency” in Wiarda, H.J., ed., New Directions in Comparative Politics, Westview Press Welzel, C. (2009), “Political Culture” in Landman, T. and Robinson, N., eds., The Sage Handbook of Comparative Politics, Sage, Los Angeles Wiarda, H.J. (2007), Comparative Politics: Approaches and Issues, Rowman and Littlefield Publishers, Maryland, Chapters 3, 4 and 5 |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | Kaynaklar |
Ödevler | Kitap incelemesi, alana ait bir akademik derginin kullanılan yöntem açısından incelenmesi, yöntem üzerine bir makale incelemesi, tartışılan bir model üzerine sunum |
Sınavlar | Final sınavı (dersler, tartışmalar ve kaynaklar üzerine) |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Kitap incelemesi | 1 | 5 |
Dergi ve makale incelemeleri | 2 | 10 |
Sunum | 1 | 50 |
Toplam | 75 | |
Finalin Başarıya Oranı | 25 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 75 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk siyasal hayatı ve Türk dış politikası alanlarına dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | X | |||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. | X | |||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Ortadoğu coğrafyası merkez alınmak üzere farklı toplumlar ve siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinlerarası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | X | |||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | X | |||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. | X | |||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininde kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entellektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. | X | |||||
8 | Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | X | |||||
9 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | X | |||||
10 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | X | |||||
11 | Kamu veya özel sektörde istihdam edilebilmek ya da uzmanlaşmış, araştırma faaliyetleri gelişmiş bir üniversitede doktora programına kabul edilebilmek için gerekli deneyim ve sosyal niteliklere sahip olmak. | X | |||||
12 | Kendi yetiştiği çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | X | |||||
13 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dâhildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 7 | 112 |
Ödevler | 3 | 6 | 18 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 203 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8.12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |