Bu dersin amacı sağlık, hastalık, kültür ve iyileştirme arasındaki ilişkiyi irdelemektir. Sağlık antropolojisinde kültürü esas alarak mı sağlığı incelemek yoksa evrensel bakış açısından mı analiz edilmeli gibi temel bir sorunsalı esas alır. Farklı kültürlerdeki sağlık kavramını analiz eder.
Baskın biyomedikal paradigması ve alternatif iyileştirme yöntemlerini tartışır. Ayrıca dersin içeriğine antropologların uygulamalı antropolojide sağlık ile ilgili yaptıkları çalışmalara eleştirel bir bakış açısını katar.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Sağlık ve hastalık kavramlarını antropolojik anlamda irdeler. | 1,2,4 | 1,2,3 | A,C |
2) Batı toplumlarında tıbbın gücünü analiz eder. | 1,2,4 | 1,2,3 | A,C |
3) Uygulamalı antropoloji yapan antropologların sağlık meselesini nasıl tartıştıklarını çalışır. | 1,2,3,4,5 | 1,2,3 | A,C |
4) Farklı toplumlardaki sağlık kavramını anlar. | 1,2,4,5 | 1,2,3 | A,C |
5) Biyomedikal paradigma ile alternatif iyileştirme pratiklerini karşılaştırır ve tartışır. | 1,4 | 1,2,3 | A,C |
6) Neo-liberal ekonomilerde alternatif tıbbın yerini analiz eder. | 1,4 | 1,2,3 | A,C |
7) Türkiye’nin sağlık politikalarını inceler. | 1,2,3,4,5 | 1,2,3 | A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | GİRİŞ | Sağlık Antropolojisinin Temelleri |
2 | DEMOGRAFYA VE SAĞLIK | Alan Araştırması, Etnisite ve Kimlik, Çocuk Antropolojisi, Bölgesel Çalışmalar, Uygulamalı Antropoloji, Modern Türkiye Antropolojisi, Siyasi Antropoloji |
3 | İNSANLAR DOĞAL KAYNAKLAR VE HAYVANLAR | Bölgesel Çalışmalar, Uygulamalı Antropoloji, Mekan ve Anlatı, Alan Araştırması, Etnisite ve Kimlik, Çocuk Antropolojisi, Modern Türkiye Antropolojisi, Siyasi Antropoloji |
4 | SOSYAL YAPININ TEMELLERİ | Bölgesel Çalışmalar, Uygulamalı Antropoloji, Mekan ve Anlatı, Alan Araştırması, Etnisite ve Kimlik, Çocuk Antropolojisi, Modern Türkiye Antropolojisi, Siyasi Antropoloji |
5 | OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN MİRASI | Etnisite ve Kimlik, Mekan ve Anlatı, Siyasi Antropoloji, Modern Türkiye Antropolojisi |
6 | İMPARATORLUKTAN ULUS-DEVLETE | Etnisite ve Kimlik, Mekan ve Anlatı, Siyasi Antropoloji, Modern Türkiye Antropolojisi, Siyasi Antropoloji |
7 | ARA SINAV | |
8 | DİN DEVLET VE TOPLUM | Etnisite ve Kimlik, Mekan ve Anlatı, Siyasi Antropoloji, Modern Türkiye Antropolojisi, Siyasi Antropoloji |
9 | KIRSAL TÜRKİYE | Bölgesel İncelemeler, Uygulamalı Antropoloji, Mekan ve Anlatı, Alan Araştırması, Etnisite ve Kimlik, Modern Türkiye Antropolojisi, Çocuk Antropolojisi, Uluslararası göç |
10 | KENTLİ TÜRKİYE | Bölgesel İncelemeler, Uygulamalı Antropoloji, Mekan ve Anlatı, Alan Araştırması, Etnisite ve Kimlik, Modern Türkiye Antropolojisi, Çocuk Antropolojisi, Uluslararası göç, Kent Antropolojisi |
11 | SOSYAL PROBLEMLER VE SEÇİLİ KONULAR | Bölgesel İncelemeler, Uygulamalı Antropoloji, Mekan ve Anlatı, Alan Araştırması, Etnisite ve Kimlik, Modern Türkiye Antropolojisi, Çocuk Antropolojisi, Uluslararası göç |
12 | GÖÇ | Bölgesel İncelemeler, Uygulamalı Antropoloji, Mekan ve Anlatı, Alan Araştırması, Etnisite ve Kimlik, Modern Türkiye Antropolojisi, Çocuk Antropolojisi, Uluslararası göç |
13 | EKONOMİ VE GEÇİM KAYNAĞI | Bölgesel İncelemeler, Uygulamalı Antropoloji, Mekan ve Anlatı, Alan Araştırması, Etnisite ve Kimlik, Modern Türkiye Antropolojisi, Çocuk Antropolojisi, Uluslararası göç, Kent Antropolojisi |
14 | GELENEKSEL VE POPÜLER KÜLTÜR | Bölgesel İncelemeler, Uygulamalı Antropoloji, Mekan ve Anlatı, Alan Araştırması, Etnisite ve Kimlik, Modern Türkiye Antropolojisi, Çocuk Antropolojisi, Uluslararası göç, Kent Antropolojisi |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |||
Ders Notu |
Karakaş Özbayrak, İ (2011) II.Abdülhamid Döneminde Uygulanan Sosyal Yardım Politikaları, Libra Yayınevi.
Kâğıtçıbaşı, Ç. (1996). Family and human development across cultures: A view from the other side. Psychology Press.
Delaney, C. L. (1991). The seed and the soil: gender and cosmology in Turkish village society (Vol. 11). Univ of California Press.
Arbel, B (2010) “The Attitude of Muslims to Animals: Renaissance Perceptions and Beyond” Suraiya Faroqhi ed. Animals and People in Ottoman Empire, 57-74. Eren.
Berkes, N., & Kuyaş, A. (2003). Türkiye'de çağdaşlaşma (Vol. 117). Yapı Kredi Yayınları. |
||
Diğer Kaynaklar |
Panzac, D., & Yılmaz, S. (1997). Osmanlı imparatorluğu'nda veba: 1700-1850. Türkiye Ekonomik Toplumsal Tarih Vakfı.
Öztan, G. (2012) Türkiye’de çocukluğun politik inşası. Bilgi Üniversitesi Yayınevi. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | |
Ödevler | Etnograif araştırmayı temel alan ve kapsamlı literatür taraması yapılmış rapor |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 70 |
Kısa Sınav | 2 | 10 |
Ödev | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Antropoloji'nin sosyal bilimler içerisindeki yerini ve kavramsal yapısını bilir, güncel olayları antropolojik bakış açısıyla yorumlayıp analiz edebilir, | X | |||||
2 | Özümsediği kuram ve yaklaşımları araştırılmamış konularda, kendi özgün alan araştırmalarına uyarlayabilecek teorik alt yapıya, araştırma yapacak teknik bilgi, metod, etik kaygı ve kültürel donanıma erişir, | X | |||||
3 | Araştırdığı konuyu yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi gelişir, araştıran, sorgulayan, kendini geliştirmeye istekli akademik saygınlığı olan bir araştırmacı olma bilinci kazanır, | X | |||||
4 | Antropoloji biliminde ve ilgilendiği diğer alanlarda ulusal ve uluslararası yayınlarını takip ederek, Türk Kültürüne ve dünya kültürlerine coğrafi koşullarını, tarihsel ve ekonomik süreçlerini, sosyal değişim dinamiklerini algılayarak bütüncül bir bakış açısıyla yaklaşabilme gücü edinir, | X | |||||
5 | Kişisel çalışmalarıyla ve yapılan çalışmalara getirdiği eleştirilerle sosyal bilim literatürüne katkıda bulunarak, özgün bakış açısını iş ve özel yaşamında uyarlayabilme becerisi gelişir. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 |
Kısa Sınav | 2 | 25 | 50 |
Ödev | 1 | 60 | 60 |
Final | - | - | - |
Toplam İş Yükü | 254 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10.16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 10 |