• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
RTC 531
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 

Bu ders yeni ortaya çıkan disiplinlerarası ve kültürel bir çalışma olan Görsel Kültür’ün eleştirel bir incelemesidir. Görmenin inşa edilmesinde, görsel temsilde ve görsellik etrafından örülmüş temalar, problemler ve tartışmalara bakmak bu dersin kapsamındadır. Öğrencileri günlük hayatın geniş alanında yeralan bir bağlamda kültürel ve sosyal dinamikleri sorgulayacakları bir zemin açmak bu dersin amaçlarındandır.

Dersin İçeriği: 

Bu derste eleştirel teoriye dayanan eleştirel bir yaklaşım izlenecektir. Bakma, bakıp geçme, gözlemleme pratikleri, denetleme ve görsel hazzın deneyimi,  gözetleme üzerine incelemeleri içeren derste öğrenciler, görsel deneyim ve görselliğin okunması üzerine çalışacaklardır. Dönem boyunca görsel ürünler ideolojik, teknolojik, fenomenolojik boyutlarıyla ve tartışılacak, faklı tarihsel dönemlerin ve çeşitli kültürlerin birbirleriyle zamansal ve mekansal olarak hakimiyet ilişkileri incelenecektir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 4: Örnek olay çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Deney, C: Ödev, D: Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1-“Görsel Kültür”ün kavramsal çerçevesini oluşturan çağdaş kültürel kuramlara hakim olur.

 

(1,2, 3, 4, 5)

1,2,3,4

A,C,D

2- Kitle iletişim araçlarının günlük hayatı alımlama yollarımız üzerinde nasıl etkilerde bulunduğunu anlar.

 

(1,2, 3, 5, 6, 11)

1,2,3,4

A,C,D

3-Gerçeklik ve temsili arasındaki ilişkinin tarihsel süreçte değişimlerini, kültürlerarası farklılığını anlar.

 

 (1, 3, 5, 6, 7, 9)

1,2,3,4

A,C,D

4- “Bakış”kavramının siyasi, psikolojik, kültürel ve toplumsal bileşenleriyle ilişkilendiren temel bilimsel makalelere hakim olur.

 

(2, 3, 4, 6, 14)

1,2,3,4

A,C,D

5- Günlük hayatımız içindeki görsel ürünlerin oynadığı rolleri öğrencinin kendi deneyimleri ışığında yorumlama yetisini kazanır.

 

(4, 5, 7, 9, 11)

1,2,3,4

A,C,D

6- Reklam, televizyon, mimarlık, müze, sanat tarihi yazımı, sinema gibi kültürel kurum ve uygulamaların görsel düzenleyici mekanizmalarını eleştirme yöntemlerini kazanır, analiz eder.  

 

(1,2, 5, 6, 7, 14)

1,2,3,4

A,C,D

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş: Bakma kavramında yakından bir bakış. Çevremizi saran gorsel kültürel ürünler ve onlarla ilişkilerimiz. John Berger, Way of Seeing Görme Biçimleri 1st chapter

 

2 Bakış’ın nesnesi ve öznesi: Kim bakma ayrıcalığına sahip, hangi amaçla ve kim bakmak’tan alıkonan. İmgeyi kuran kaynaklar.. 

 

John Berger, Way of Seeing Görme Biçimleri 2,3,4 th chapter

Mirzoeff  Nicholas,  (2003) An Introduction to Visual Culture, “Picture definition: Line, Color, Vision pp. 37-65

 

3 Nasıl ve hangi yollarla bir resmi, görsel bir imgeyi anlama biçimleri tarih boyunca değişti.

 

 

Bordieu, Pierre, “Social definition of history” 

Mirzoeff, “The age of Photography (1839-1982) pp. 65-88

Walter Benjamin, "The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction", in CR

 

4 Kültür ve hakimiyet; hakim olanın bakışı: Kim görünen kim görünmeyen, ve ki temsil etme ve konuşma yetkisine sahip. Arzulayan öznenin nesnesini çerçeveleyenlere karşı duruşlar.

 

 

 

Guy Debord, Society of the Spectacle, Detroit: Black & Red, 1983. Start reading from the 1st & the 2nd chapters.

 Shohat & Stam, “ Narrativizing visual Culture: Toward a Policentric Aesthetics” in VCR

 

5 Karşı duruşlar ve kabulleri yıkanlar; odağın değişmesi… Rönesanstan günümüze dünyayı çerçeveyle anlatma biçimlerine yaklaşımlar Barth, R., “ Rethoric of the İmage “ in VCR

Foucault, Panopticon in VCR

Jay, M., “Scopic Regimes of Modernity” in VCR

 

6  

 

 

İzleyici ve çerçeve dışı olanlar: araştırılması gereken bir alan olarak izleyici Göz ne görür, arzular ve inançların uzandığı alanlar; kodlanmış diller ve kurulu aygıtlar… Bunları tartışmaya yetkili olanlar kimler?

Hansen, M., (1990) "Early Cinema: Whose Public Sphere?",  in CR

Mulvey, L., “Visual Pleasure and Narrative Cinema” in FT

 

7 Ara sınav… Makaleniz ve sunumunuz  
8 Media, post-modernism ve görsel kültür... Genel anlamda kültür, görsel anlatı ve eğlence endüstrisi… Sınırların gözden kaybolması

 

Stam, R., “Television News and It’s Spectator” in FT

Morse, M., “An Ontology of Everyday Distraction: the Freeway, the Mall and  the Television”, in CR

9 Şehir mekanı, günlük hayatın haritaları ve mekanın görselliğini deneyimlemek

 

P. Virilio, “The Overexposed City” in CR

Foucault, M., “Of Other Spaces” in VCR

 

10 Modernite, toplumsal cinsiyet and modern sanat: Avan-gard sanatçılar ve temsilleri… Friedberg, A., The Mobilized and Virtual Gaze in Modernity: Flâneur/Flâneuse” in VCR

Barth, R., “The Face of Garbo”  in CR

 

11 Görmenin ekonomisi ve politiği… Görselliğin mekansal kurumsallaşması kültür ve kimlik ve kültür.

 

 

 

Mirzoeff Nicholas, An Introduction to Visual Culture, (2003)  “Diana’s Death: Gender, Photography and inaguguration of global visual culture” Routledge.

Duncan, C., “The Modern Art Museum” in VCR

 

12 Görselliğin mekansal kurumsallaşması kültür ve kimlik ve kültür.

Görmenin ekonomisi ve politiği (devam)

Clifford, J:; “ On Collecting Art and Culture” in VCR

Readings: Metz, C.,  “ The imaginary Signifier” in FT

 

13 Hakim temsil biçimlerine karşı direnişler ve karşıt anlatıların görsel temsillerini okumak…. Rosler, M., (1990), "Video: Shedding the Utopian Moment", in CR

Ballard, “Introduction to Crash”, in CR

 

14  

Post-modernism olarak anılan çağda sanatsal uygulamalar ve ideoloji…  “Şimdi ve burda” kavramlarıyla başbaşa…

 

Appandurai, Arjun. “Here and Now”, VCR
15 Son ama bu kadar değil…. Geleceğe nasıl “bakma”yı bekliyoruz? Yeni medya, cyberspace ve insan…

 

Harraway and cyborg...

Overview of the term and discussion

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu

 

Diğer Kaynaklar John Berger, Way of Seeing / Görme Biçimleri

R. Stam,  & T. Miller, Film and Theory: An Anthology, NY: Blackwell, 2000 (FT)

Guy Debord, Society of the Spectacle, Detroit: Black & Red, 1983.

N. Mirzoeff, The Visual Culture Reader, London/NY: Routledge, 1998, 1999 (VCR)

N. Mirzoeff, An inroduction to visual culture, Routledge 1999

 

Eagleton Terry, Postmodernizmin Yanılsamaları, Ayrıntı, 1996

 

Hall Stuart and Evans, Jessica (eds) Visual Culture: The Reader, Sage, Open Uni. 1999

Dönem boyunca konula ilişkili makaleler dağtılacaktır, öğrenciler her haftanın okuma listesine ek olarak aynı şekilde onlardan da sorumlu olacaklardır.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar Öğrenciler, günlük hayatın karşımıza çıkan görsel materyallerinden –film, mimari, sokaklar, kahveler, alışveriş merkezleri, oto yollar- yola çıkarak konunun teorik materyalleriyle ilişkilendirir. Ek ödevler öğrencilerin katılımına ve bilgi dağarcığına bağlı olarak çoğalabilir. 
Ödevler Ders okuma listesinin her hafta sunulması ve tartışılması ve ara sınav olarak bir araştırma makalesinin hazırlanması.
Sınavlar Konuyla ilgili bilimsel bir makale yazılması

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 6 30
Ödev 1 60
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Medya ve iletişim alanında bilimsel düşünebilme,eleştirel kuram, kavram ve yöntemlere hakim olabilme ve bilimsel düzeyde veri toplama ve tartışma yetisini geliştirebilmek.         X
2 Kitle İletişim araçlarının tarihsel gelişimini toplumsal ve kültürel sonuçları bağlamında tanımlayabilmek ve analiz edebilmek.         X
3 Kitle iletişim araçları üzerine inşa edilmiş eleştirel düşünce geleneğini , post-modernizm, küreselleşme, post-kolonyalizm, post yapısalcılık gibi çağdaş kavramsal çerçevelerle ilişkilendirebilmek, yeni tartışma odakları yaratabilmek.         X
4 Ekonomik, politik ve kültürel olguların ve gelişmelerin kitle iletişim araçları yoluyla dolayımlanma biçimlerini ve toplumsal yaşama etkilerini analiz edebilmek ve tartışabilmek.         X
5 Kültürel çalışmaların disiplinler arası yapısını tanımlayabilmek, geleneksel bilimsel disiplinlerin iletişim çalışmaları alanı ile etkileşimlerini yorumlayabilmek.         X
6 Görsel, işitsel ve yazılı sanat tarihinde ortaya çıkmış klasik ve modern estetik kuramlara hakim olabilmek, bu kuramlar ışığında anlatı biçimlerini ve türlerini inceleyebilmek ve tartışabilmek.     X    
7 Toplumsal hayatın siyasi olgu ve aktörlerinin kitle iletişim araçlarını kullanma ve yer alma biçimlerini sosyo politik sonuçları bağlamında eleştirel bir şekilde değerlendirebilmek.   X      
8 Yayın politikalarının ulusal ve uluslararası ilişkilerini anlayabilmek, toplumsal ve kültürel nedenleri ve sonuçları üzerinden değerlendirebilmek.          
9 Medyanın mülkiyet ilişkileri ve kanallarını ve medya ürünlerinin ulusal ve uluslararası düzeyde ekonomik ve kültürel işleyişini tanıyabilmek, pazarlama teknikleri ve araçları ile bağını kurarak birleştirebilmek.     X    
10 Pazarlama teknikleri, araçları ve biçimlerini medya kuramları ile bağlantılandırmak ve uygulama yöntemlerini incelemek.          
11 Ulusal ve uluslararası film tarihi ve kültürü üzerine temel kuramsal çalışmaları adlandırabilmek, önemli örnekleri tanıyabilmek, kuramlar ile ilişkilendirebilmek.     X    
12 Film ve televizyonun farklı anlatı biçimlerinin yazım formatlarına hakim olabilmek ve uygulayabilmek.          
13 Kitle iletişim araçlarının teknik olanaklarını ve yapısını tanıyabilmek, teknolojik gelişmeleri takip edebilmek ve bu gelişmeleri uygulayabilmek.          
14 Sinema ve televizyonda kullanılan gelişmiş estetik yaklaşımları ve görsel efektleri, ulusal ve uluslararası örnekleri ile gözden geçirmek ve uygulama becerisini kazanabilmek.   X      
15 Medya ve iletişim alanında kullanılan kuramsal bilgileri, anlatı türlerini, estetik yaklaşımları, teknik bilgileri yaratıcı bir tasarımla birleştirebilmek ve bir projede somutlaştırma becerisini edinmek.         X

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödevler ve sunumlar 6 4 24
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü     150
Toplam İş Yükü / 25 (s)     6
Dersin AKTS Kredisi     6