Bu ders, iletişim, medya ve toplum ilişkisini sosyolojik, siyasal, ekonomik odak noktalarından tarihsel bağlam içinde ele alacaktır.
Derste, modern toplumun kuruluşundan günümüze dek dönüşüm ve değişimler disiplinlerarası bir yaklaşımla incelenecektir. Ana akım ve eleştirel yaklaşımların temel önermeleri karşılaştırmalı olarak tartışılacaktır. Dersi tamamlayan öğrenci, alana dair temel kuram ve yaklaşımlar eşliğinde, olgular arasında çok yönlü ilişki kurarak, eleştirel bir çözümleme yetisi geliştirecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | Dersin Öğrenme Çıktıları |
1) Alanın disiplinlerarası karakterini kavrar. | 1, 3, 12 | A,B | |
2) Eleştirel düşünce geleneğini ayırt eder. | 1, 3, 12 | A,B | |
3) Ana akım düşünceyi eleştirir. | 1, 3, 12 | A,B | |
4) Kuramları, farklı olgulara uyarlar. | 1, 3, 12 | A,B | |
5) Güncel sorunları, analitik olarak inceler.. | 1, 3, 12 | A,B |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Konular | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Introduction to the Course | Basic Terms and Definitions |
2 | Foundations of Social Sciences | Fundamentals of Social Sciences |
3 | Obsolete Phenomena of the Modern World | Imagined Socities |
4 | Critics of Cultural Theory | After Theory |
5 | Neo-liberalism and Its Artifacts | Neoliberalism and Violence |
6 | Class Presentations | Selected from Reading List |
7 | Class Presentations | Selected from Reading List |
8 | Participation and Democracy | Selected from Reading List |
9 | Flexibility of Capitalism and Communication | The Corrosion of Chracter |
10 | Digi-optimism: New Communication Technologies | Convergence |
11 | Techo-Political Paradigm | Techno Political Paradigm |
12 | Is Another Communication Possible? | Communication, Theory, Critics |
13 | Class Presentations | Selected from Reading List |
14 | Class Presentations | Selected from Reading List |
15 | Review of the Course | Case Studies |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
Adorno, Theodor (2007). Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi, Çev. Elçin Gen, Mustafa Tüzel, Nihat Ülner, İletişim Yay: İstanbul Anderson, Benedict (2007). Hayali Cemaatler, Çev. İskender Savaşır, Metis Yay. İstanbul Dahlgren, Peter (2011). Young Citizens and Political Participation Online Media and Civic Cultures. Taiwan Journal of Democracy, Volume 7, No. 2: 11-25 Dursun, Çiler (2013). İletişim Kuram Kritik, İmge Yay: İstanbul Eagletone, Terry (2004). Kuramdan Sonra, Çev. Uygar Abacı, Literatür Yay: İstanbul Gambetti, Zeynep (2009). İktidarın Dönüşen Çehresi: Neoliberalizm, Şiddet ve Kurumsal Siyasetin Tasfiyesi, İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, No. 40, ss. 145-166. Gulbankian Komisyonu (1996). Sosyal Bilimleri Açın. Çev. Şirin Tekeli, Metis Yay: İstanbul Kaymas, Serhat (2006). İletişim Politikalarında Paradigma Değişimi ve Yeni Medya: Medya ve İletişim Politikalarında Yöndeşme, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi,Sayı: 5, ss. 97-124 Kıray, Mübeccel (1998). Kentleşme Yazıları, Bağlam Yay: İstanbul Sennett, Richard (2002). Karakter Aşınması: Yeni Kapitalizmde İşin Kişilik Üzerindeki Etkileri, Çev. Barış Yıldırım, Ayrıntı Yay. İstanbul. Törenli, Nurcan (2011), Kriz Çözücü Siyaset Geç Kapitalizm Evresinde “Tekno-Siyasal Paradigma” Kavramlaştırması Üzerinden Siyaset ve Kriz İlişkisine Bakış, Mülkiye Dergisi, Cilt: XXXV, Sayı:271,, ss 75-100 Urry, John (1996), Mekânları Tüketmek, Çev. Rahmi Öğdül, Ayrıntı Yay: İstanbul Wallerstein, Immanuel (2002). Tarihsel Kapitalizm, Çev. Necmiye Alpay, Metis Yay: İstanbul Wallerstein, Immanuel (2003). Liberalizmden Sonra, Çev. Erol Öz, Metis Yay: İstanbul Sanders, Barry (1999). Öküzün A'sı : Elektronik Çağda Yazılı Kültürün Çöküşü Ve Şiddetin Yükselişi, Çev. Şehnaz Tahir, Ayrıntı Yay: İstanbul Urry, John (1996), Mekanları Tüketmek, Çev. Rahmi Öğdül, Ayrıntı Yay: İstanbul Sanders, Barry (1999). Öküzün A'sı : Elektronik Çağda Yazılı Kültürün Çöküşü Ve Şiddetin Yükselişi, Çev. Şehnaz Tahir, Ayrıntı Yay: İstanbul |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
|
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
|
|
Kısa Sınav |
|
|
Ödev |
|
|
Toplam |
|
|
Finalin Başarıya Oranı |
|
|
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
|
Toplam |
|
|
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Medya ve iletişim alanında bilimsel düşünebilme,eleştirel kuram, kavram ve yöntemlere hakim olabilme ve bilimsel düzeyde veri toplama ve tartışma yetisini geliştirebilmek. | X | ||||
2 | Kitle İletişim araçlarının tarihsel gelişimini toplumsal ve kültürel sonuçları bağlamında tanımlayabilmek ve analiz edebilmek. | X | ||||
3 | Kitle iletişim araçları üzerine inşa edilmiş eleştirel düşünce geleneğini , post-modernizm, küreselleşme, post-kolonyalizm, post yapısalcılık gibi çağdaş kavramsal çerçevelerle ilişkilendirebilmek, yeni tartışma odakları yaratabilmek. | X | ||||
4 | Ekonomik, politik ve kültürel olguların ve gelişmelerin kitle iletişim araçları yoluyla dolayımlanma biçimlerini ve toplumsal yaşama etkilerini analiz edebilmek ve tartışabilmek. | X | ||||
5 | Kültürel çalışmaların disiplinler arası yapısını tanımlayabilmek, geleneksel bilimsel disiplinlerin iletişim çalışmaları alanı ile etkileşimlerini yorumlayabilmek. | X | ||||
6 | Görsel, işitsel ve yazılı sanat tarihinde ortaya çıkmış klasik ve modern estetik kuramlara hakim olabilmek, bu kuramlar ışığında anlatı biçimlerini ve türlerini inceleyebilmek ve tartışabilmek. | X | ||||
7 | Toplumsal hayatın siyasi olgu ve aktörlerinin kitle iletişim araçlarını kullanma ve yer alma biçimlerini sosyo politik sonuçları bağlamında eleştirel bir şekilde değerlendirebilmek. | X | ||||
8 | Yayın politikalarının ulusal ve uluslararası ilişkilerini anlayabilmek, toplumsal ve kültürel nedenleri ve sonuçları üzerinden değerlendirebilmek. | X | ||||
9 | Medyanın mülkiyet ilişkileri ve kanallarını ve medya ürünlerinin ulusal ve uluslararası düzeyde ekonomik ve kültürel işleyişini tanıyabilmek, pazarlama teknikleri ve araçları ile bağını kurarak birleştirebilmek. | X | ||||
10 | Pazarlama teknikleri, araçları ve biçimlerini medya kuramları ile bağlantılandırmak ve uygulama yöntemlerini incelemek. | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası film tarihi ve kültürü üzerine temel kuramsal çalışmaları adlandırabilmek, önemli örnekleri tanıyabilmek, kuramlar ile ilişkilendirebilmek. | X | ||||
12 | Film ve televizyonun farklı anlatı biçimlerinin yazım formatlarına hakim olabilmek ve uygulayabilmek. | |||||
13 | Kitle iletişim araçlarının teknik olanaklarını ve yapısını tanıyabilmek, teknolojik gelişmeleri takip edebilmek ve bu gelişmeleri uygulayabilmek. | |||||
14 | Sinema ve televizyonda kullanılan gelişmiş estetik yaklaşımları ve görsel efektleri, ulusal ve uluslararası örnekleri ile gözden geçirmek ve uygulama becerisini kazanabilmek. | X | ||||
15 | Medya ve iletişim alanında kullanılan kuramsal bilgileri, anlatı türlerini, estetik yaklaşımları, teknik bilgileri yaratıcı bir tasarımla birleştirebilmek ve bir projede somutlaştırma becerisini edinmek. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | |||
Ara Sınav | |||
Ödevler ve sunumlar | |||
Final | |||
Toplam İş Yükü | |||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | |||
Dersin AKTS Kredisi |