Bu dersin amacı öğrencilere medya etiği alanındaki temel teorileri ve ilkeleri aktarmaktır.
Öğrenciler, medya etiği kavramını felsefi olarak etiğin çıkış noktasını ve günümüz basılı, görsel-işitsel ve dijital haber ve enformasyon medyasına nasıl uygulanacağını öğrenirler. Öğrencilerin, bu ders kapsamında medyadaki güncel konuları farklı bakış açılarından analiz etmeleri ve tartışmaları beklenmektedir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Etik, ahlak, hukuk ve din gibi kurumların toplumsal örgütlenme açısından benzerlikleri ve farklılıkları ile ilgili saptamalar yapar | 1, 2, 3, 4 | ||
2) Temel etik kuramlarını, yaklaşımlarını ve ilkelerini tarihsel bağlamlarıyla okur ve konumlandırır | 2, 3, 5, 6, 10, 13 | ||
3) Etik meselelerde anlaşmazlıkların ve farklılıkların olanaklı olduğunu ifade eder | 2, 4 | ||
4) Etiğin bir alt dalı olarak medya etiğinin temel kavramlarını ve uygulama alanlarını ifade eder | 2, 4, 13 | ||
5) Medyadaki görsel, işitsel ve yazılı metinlerdeki etikdışı uygulamaları saptar, betimler, çözümler | 1,3, 4, 6 | ||
6) Medyadaki etik sorunları eleştirel akıl yürütme becerileriyle ve farklı açılardan tartışarak ele alır | 1, 4 | ||
7) Vaka analizlerinde etik problemleri değerlendirir, metinleri etik ilkelere bağlı olarak yeniden tasarlar | 3, 4, 6, 13 |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Genel açıklamalar. Dersin gerekleri. Etik kavramının kökeni. Etik ve ahlak ilişkisi.
‘Etik karar verme süreçleri’ başlığı altında temel etik yaklaşımların tartışılması. Sissela Bok’ın etik tartışma modeli. |
|
2 | Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri: Aristoteles ve Erdem Etiği Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri: Kant ve Görev Etiği |
Okuma: Patterson & Wilkins, pp. 1-15
J.C. Merrill, pp. 3-32 |
3 |
Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri: Bentham, Mill ve Faydacı Etik
Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri: Etzioni ve Ortaklaşmacı Etik
Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri Genel Değerlendirme: Deontolojik, Teleolojik ve Öznel Etik Yaklaşımlar |
Okuma:
Patterson & Wilkins, pp. 1-15 J.C. Merrill, pp. 3-32 Ödev: Medya Takibi |
4 |
Yaygın Medya’da Etik, Özgürlük ve Hesapverebilirlik
Bireysel Özgürlük, Etik ve Haber Değerleri |
Okuma: Gordon & Newton, pp. 33-54
Kittross & Gordon, pp. 59-80 Ödev: Medya Takibi |
5 |
Medya Eşik Bekçileri ve Yönlendirme: Gerçek, Hakkaniyet ve Nesnellik
Medya’da ‘Doğruluk’ ve ‘İçerme’ Etiği |
Okuma:
Kittross & Gordon, pp. 93-159 Ödev: Medya Takibi |
6 |
Medya’da Etik Kodlar, İzleyici/Okur Temsilciliği, Ombudsman ve Meslek Örgütleri
|
Okuma: Gordon & Dorsher, pp. 166-184
Ödev: Medya Takibi |
7 | Münazara 1: Haberler ve Haber Etiği | Ödev: Medya Takibi |
8 | Vize sınavı | |
9 |
Yeni Teknolojiler ve Etik
Dijital İçerikler, Üretimler ve Etik |
Okuma: Singer & Dorsher, pp. 213-232
Babcock, Gordon & Kittross pp. 237-251 Ödev: Medya Takibi |
10 |
Medya Etiği ve Ekonomi Piyasası
Medyaya Erişim: Enformasyona Ulaşma ve Dağıtım Etiği |
Okuma: Kittross & Gordon pp. 256-298
Gordon& Babcock, pp. 306-317 Ödev: Medya Takibi |
11 |
Dijital Çağda Özel Hayat ve Kamu Çıkarı
İkna İletişimi Etiği: Reklam, Halkla İlişkiler ve Pazarlama |
Okuma: Gordon, Kittross & Newton, pp. 333-375
Gade & Gordon, pp. 383-404 Ödev: Medya Takibi |
12 | Münazara 2: Reklam, Halkla İlişkiler ve Pazarlama ve Etik | Ödev: Medya Takibi |
13 |
Infotainment, Magazin Haberciliği, Gerçeklik ve Etik
Eğlence Medyası ve Etik Şiddet ve Cinsellik Temsilleri |
Okuma: Gordon & Babcock, pp. 432-454
Ödev: Medya Takibi Kitross ve Gordon pp. 461-484 Ödev: Medya Takibi |
14 | Münazara 3: Toplumsal Cinsiyet Temsilleri ve Etik | Ödev: Medya Takibi |
15 | Medya Etiğinde Seçilmiş Başlıklar: Çek Defteri Haberciliği, Yurttaş Haberciliği, Sürü Haberciliği, Nesnellik Tartışmaları, Hak Haberciliği |
Okuma: Gordon & Kitross , pp. 489-529
Ödev: Medya Takibi |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Belgeseller:
* Orwell Rolls in His Grave, Director: Robert Kane Pappas, 2004. 1 Hour 46 Minutes.Orwell Rolls in His Grave "Could a media system, controlled by a few global corporations with the ability to overwhelm all competing voi...all »Orwell Rolls in His Grave "Could a media system, controlled by a few global corporations with the ability to overwhelm all competing voices, be able to turn lies into truth?..." This chilling documentary film examines the relationship between the media, corporate America, and government. In a country where the "top 1% control 90% of the wealth", the film argues that the media system is nothing but a "subsidiary of corporate America." Director: Robert Kane Pappas - Run Time 1 Hour 46 Minutes« * Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism, Director: Robert Greenwald, 2004, 75 Minutes. Kurmaca filmler: * All The President’s Men (1976), dir. Alan J. Pakula * Under Fire (1983), dir. Roger Spottiswoode * Salvador (1986), dir. Oliver Stone * The Paper (1994), dir. Ron Howard * 15 Minutes (2001), dir. John Herzfeld * Good Night, and Good Luck (2005), dir. George Clooney |
Diğer Kaynaklar |
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | Belgeseller, Kitaplar, Örnek Vaka Dosyaları |
Ödevler |
|
Sınavlar | Kaynaklar açık, tartışmaya dayalı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Münazara | 3 | 30 |
Ödev | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İletişim bilimlerinin temel kavramlarını, kuramlarını, yaklaşımlarını ve çalışma alanını, analitik ve eleştirel bir perspektifle yorumlayabilmek. | X | ||||
2 | Sosyal bilimlerin diğer disiplinlerindeki bulgu ve kuramları, iletişim alanındaki etkilerini yorumlayabilmek ve kullanabilmek. | X | ||||
3 | Medyanın kurumsal yapılanmasından ürünlerine kadar geniş bir yelpazede, diğer toplumsal yapılar ve aktörlerle de ilişkileri bağlamında eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek. | X | ||||
4 | Medya profesyonellerinin gözetmeleri gereken ulusal ve uluslararası hukuk kurallarını meslek etik ilkeleri ile bütünleştirerek sorumlu yayıncılık anlayışı geliştirebilmek. | X | ||||
5 | Kitle iletişim araçlarının ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini tarihsel bir seyir içinde ilişkilendirmek. | X | ||||
6 | İletişim bilimlerinde, radyo, televizyon ve sinema alanlarında özgün yaklaşımlar geliştirebilmek, araştırma yapabilmek ve bir varsayımı savunabilmek. | X | ||||
7 | Pratik ve teorik derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilmek, radyo, televizyon ve sinema alanında çeşitli anlatı formlarında kullanabilme ve bağımsız bir ürün verecek şekilde uyarlayabilmek. | X | ||||
8 | Radyo, sinema ve televizyonun üretim süreçlerini ve bu süreçte kullanılan teknik altyapıyı, yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi teorik ve uygulamalı olarak edinmek. | X | ||||
9 | Radyo, televizyon ve sinema alanında bir projenin tasarlanması, hazırlanması, çekim ve çekim sonrası aşamalarının bilgi ve kavramlarını, uygulamalı bir biçimde geliştirmek. | X | ||||
10 | Radyo, televizyon ve sinema alanında, ölçme ve karar alma süreçlerinin işleyişini kavrama, program formatlarının ve programlarının tarihsel ve kültürel gelişimini ve sosyo-politik etkilerini analiz edebilmek. | X | ||||
11 | Radyo, televizyon ve sinema için, gerekli format biçimlerini bilmek, proje geliştirmek, projeyi dilsel ve görsel olarak tasarlayabilmek, Türkçeye uygun ve etkili bir şekilde sunabilmek, yazabilmek ve yaratıcı yollarla uygulayabilmek. | X | ||||
12 | Uluslararası alanda gelişmelerin ve fikirlerin takip edilebilmesini, terminolojinin kullanım becerisini kazandıracak düzeyde İngilizce kullanabilmek. | X | ||||
13 | Ulusal ve küresel düzeydeki olay ve olguları, medya ile ilişkilendirerek izleyebilmek ve analiz edebilmek. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Münazara | 3 | 3 | 9 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |