Bu ders, Ortadoğu tarihinin bileşenlerinin kapsamlı bir analizini yapmayı hedeflemektedir.
Derste Ortadoğu tarihinde önemli etkisi olan tarihsel olaylara değinilecektir. İslamiyet’in doğuşu ve yayılması, Haçlı Seferleri, dönüşüm dönemi, milliyetçiliğin doğuşu, iki savaş arası dönem, sömürgecilik sonrası dönem ve bağımsız Orta Doğu önemli satırbaşlarıdır. Ders boyunca bölgeyi temelden değiştiren savaş ve devrimlere odaklanılacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Modern Ortadoğu tarihindeki dönüm noktalarını bilmek. | 4, 5, 8, 9 | 1, 2, 3 | A |
Ortadoğu’daki önemli tarihsel gelişmelerin nasıl gerçekleştiğini ve bölgeyi toplumsal ve politik olarak nasıl dönüştürdüğünü teşhis edebilmek. | 4, 5, 8, 9 | 1, 2, 3 | A |
Farklı bölge devletlerindeki savaş ve devrimlerin Ortadoğu devlet ve toplumlarını ne şekilde değiştirdiğini karşılaştırmalı olarak ele almak. | 4, 8, 10, 13 | 1, 2 ,3 | A, D |
Güncel siyasi tartışmalara konu olan sorunların tarihsel kökenleri hakkında bilgi sahibi olmak. | 10, 11, 12, 13 | 1, 2, 3 | A, D |
Önemli tarihsel sorunları ve bunların siyasetle ilişkilerini karşılaştırabilmek. | 4, 8, 10 | 1, 2, 3 | A, D |
Başlıca sorunları, siyasal sistemleri, fikirleri, aktörleri tasvir edebilmek ve bölgedeki tarihsel deneyimlerden çıkarımlarda bulunabilmek. | 2, 3, 4, 5 | 1, 2, 3 | A, D |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma ve Derse Giriş | |
2 | İslamiyet’in Doğuşu ve İlk Dönemi |
Armstrong,
3-115. |
3 | Emperyal İslam |
Armstrong,
3-115. |
4 | Dönüşüm Dönemi |
Cleveland and Bunton,
1-170. |
5 | İki Savaş Arası Dönem ve Bağımsız Ortadoğu |
Cleveland and Bunton,
171-370. |
6 | 1970’lerden 2000’e Ortadoğu |
Cleveland and Bunton,
373-560. |
7 | Ortadoğu’nun Siyasi Tarihi |
Kamrava,
7-210. |
8 | Ortadoğu’da Devletler İçi İlişkiler |
Kamrava,
213-370, |
9 | Arap Milliyetçiliği |
Choueiri,
1-125. |
10 | Milliyetçilik, Din ve Sivil Toplum |
Choueiri,
125-219. |
11 | Ortadoğu’ya Oryantalist Yaklaşımlar |
Said,
1-148. |
12 | Ortadoğu’ya Oryantalist Yaklaşımlar |
Said,
149-220. |
13 | Ortadoğu’ya Oryantalist Yaklaşımlar |
Said,
220-320, |
14 | Proje Sunumları | |
15 | Dönem Değerlendirmesi |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Karen Armstrong, Islam: A Short History, A Modern Library Chronicles Book: 2002
William L. Cleveland and Martin Bunton, A History of the Modern Middle East, Westview Press: 2009 Mehran Kamrava, the Modern Middle East: A Political History since the First World War, University of California Press: 2005 Youssef M. Choueiri, Arab Nationalism a History, Blackwell Publisher: 2000 Edward W. Said, Orientalism, Vintage Books, 1978 |
Diğer Kaynaklar | David Fromkin, A Peace To End All Peace, An Owl Book, New York, 1989 |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | |
Ödevler | Dersin içeriğine ilişkin konulardan biri hakkında sunum. |
Sınavlar | Ödevler |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 1 | .40 |
Sunum | 1 | .40 |
Kitap İncelemesi | 1 | .20 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 0 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk siyasal hayatı ve Türk dış politikası alanlarına dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | X | |||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. | X | |||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Ortadoğu coğrafyası merkez alınmak üzere farklı toplumlar ve siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinlerarası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | X | |||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | X | |||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. | X | |||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininde kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entellektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. | X | |||||
8 | Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | X | |||||
9 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | X | |||||
10 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | X | |||||
11 | Kamu veya özel sektörde istihdam edilebilmek ya da uzmanlaşmış, araştırma faaliyetleri gelişmiş bir üniversitede doktora programına kabul edilebilmek için gerekli deneyim ve sosyal niteliklere sahip olmak. | X | |||||
12 | Kendi yetiştiği çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | X | |||||
13 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 7 | 112 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 186 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |