Bu dersin amacı, uluslararası hukukun temel kişisi ve uluslararası toplumun temel aktörlerinden olan uluslararası örgütlerin incelenmesidir.
Uluslararası örgütlerin temel teorisi, sınıflandırılmaları; evrensel siyasi uluslararası örgüt olarak B.M. ve siyasi alan dışında kurulmuş olan onun uzmanlık kuruluşları (UÇÖ,UNESCO,WHO, FAO, vs.), Türkiye’nin üyesi bulunduğu temel bölgesel çeşitli kuruluşlar (OCDE, Avrupa Konseyi, NATO, Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü, vs.)
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktısı | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Uluslararası örgütlerin tanımlanması ve özelliklerinin irdelenmesi | 4,8,11,13,15 | 1,2,3 | A |
2. Uluslararası örgütlerin sınıflandırılması ile evrensel ve bölgesel örgüt ayrımının anlaşılması | 4,11,13,15 | 1,2,3 | A |
3. BM sisteminin anlaşılması | 4,11,13,15 | 1,2,3 | A |
4. BM gibi evrensel kuruluşlar çerçevesinde uyuşmazlıkların çözümünde uygulanan kuralların anlaşılması | 4,11,13,15 | 1,2,3 | A |
5.Türkiye’nin üye olduğu bölgesel örgütlerin tanıtılması ve bağlayıcılıklarının saptanması | 10,11,14,15 | 1,2,3 | A |
6.Türkiye’nin üye olmadığı bölgesel örgütler ile ilişkilerinin anlaşılması | 4,14,15 | 1,2,3 | A |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: Uluslararası toplumun tanımı, Uluslararası Hukukun kişisi olarak Uluslararası alanda hükütmetler arası kuruluşlar; UAD’nın 1949 tarihli, B.M. nezdinde uğranılan zararların tazmini konusundaki istişari görüşü ve uluslararası kuruluşların hukuk kişiliği | |
2 | Uluslararası kuruluşların gelişme dönemleri; uluslararası kuruluşların tanımı; hükümetler arası ve hükümet dışı kuruluşların tanım ve sınıflandırılması | |
3 | Uluslararası kuruluşların sınıflandırılması ve genel teorisi: yetkileri, yerkilerinin biçimi, faaliyetleri, yapıları, faaliyet alanları; faaliyetlerine katılan kişiler ve organları | |
4 | Evrensel bir örgüt olarak Birleşmiş Milletler Kuruluşu | |
5 | İç yapısı, B.M. Andlaşmasına göre organları ve oy mekanizması; amaç ve ilkeleri | |
6 | Uluslararası Uyuşmazlıkların VI. VII. ve VIII. Bölümler bağlamında çözümü | |
7 | Uluslararası uyuşmazlıkların Andlaşmanın VI. ve VII. bölümlerine göre çözümü; barış ve güvenliğin korunmasında Güvenlik meclisinin temel rolü: Afganistan, Yugoslavya, Körfez Savaşı, Suriye’de ki çatışmalar, Yemen, Mısır, Libya, Tibet, Kaşmir | |
8 | Dersin devamı | |
9 | Güvenlik Meclisi kararları ile kurulan Ceza Mahkemeleri (Yugoslavya ve Rwanda örnekleri) | |
10 | Rusya Federasyonu ve Bağımsız Devletler Topluluğu, Kollektif Güvenlik Antlaşması Örgütü ve faaliyetleri | |
11 | Şanghay İşbirliği Örgütü | |
12 | B.M. Uzmanlık kuruluşları, sınıflandırılması ve UÇT ve UNESCO gibi bazı örnekler ile GATT, IMF, Dünya Bankası ve Dünya Ticaret Örgütü | |
13 | Dersin devamı ve Bölgesel Kuruluşlar: Amerika Kıtası ve Afrika Kıtası, Ortadoğu ve Pasifik örnekleri | |
14 | Avrupa’da kurulan örgütlerin sınıflandırılması ve Uluslararası askeri örgüt olarak Soğuk Savaş sonrası NATO |
Kaynaklar
CHARPENTIER Jean, Institutions Internationales, Mementos de Dalloz, 17e edition, 2009
COLLIARD Claude Albert, Institions des Relations Internationales, Dalloz, 2008
DAILLIER Patrick, FORTEAU Mathias, PELLET Alain, Droit International Public, LGDJ, 8e édition, 2009
PAZARCI Hüseyin, Uluslararası Hukuk, 4.basım, Turhan Kitabevi, Ankara, 2006
RUZIE David, Droit International Public, Mémentos de Dalloz, 19e edition, 2008.
RUZIE David, TEBOUL Gerard, Droit International Public, Mémentos de Dalloz, 20e edition, 2011.
Materyal Paylaşımı
Dönem boyunca okumalar dersin öğretim üyesi tarafından temin edilecektir.
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | |
Ödev | 0 | |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Uluslararası alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde, Fransızca ve Türkçe dillerinde yazılı ve sözlü ifade becerisi kazanır. | x | ||||
2 | Türkiye'nin siyasal ve toplumsal yapısını öğrenip, uluslararası sistem içindeki konumu ve önemi üzerine görüşlerini savunur. | x | ||||
3 | Iş birliği ve grup çalışmalarına dayalı, yaratıcı ve analitik düşünme ve araştırma yapma becerilerini geliştirir. | x | ||||
4 | Alanının etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarını anlar ve kullanır. | x | ||||
5 | Sosyal sorumluluk projeleri ve etkinliklerine katılır ve toplumsal problemlere ilişkin farkındalık kazanır. | x | ||||
6 | Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kullanarak bilimsel düşünme becerisini kavrar, sözlü sunum yapar ve bitirme tezi yazar. | x | ||||
7 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerilerini değerlendirir ve mesleki gelişime açık olur. | x | ||||
8 | Ulusal, uluslararası kurumların yapısını bilir, işleyişlerini kavrar, ve alanının kavram ve kuramlarını kullanarak problemlere çözümler üretir. | x | ||||
9 | Sosyal adalet ve hukukun evrenselliği kavramlarını içselleştirir, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabetin önemini kavrar ve siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz eder. | x |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 7 | 112 |
Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
Kısa Sınav | |||
Ödev | |||
Final | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 250 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 10 |