• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
SPRI 423
Teori Saati: 
3
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
Fransızca
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı Türk toplumbilimcilerini, geliştirdikleri teorileri anlamak ve Türkiye’nin toplumsal yapısını analiz edebilmektir.

Dersin İçeriği: 

Bu ders kapsamında, Türk toplumbiliminin kurucu düşünürleri ve temel teorileri incelenecek ve güncel sorunlar teoriler ve araştırmalar ışığında yorumlanacaktır. 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 12: Örnek Durum
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme Yöntemleri A: Sınav, B: Deney, C: Ödev, KS: Kısa Sınav

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenim Çıktıları Öğrenim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Güncel sosyoloji akım ve düşüncelerini açıklar. 1,4,6,7,9 1,2,3 A
2) Bireyselliği ve bireyselliğin günümüz toplumsal yapısındaki önemini, bireysel değer ve etik değerleri açıklar. 1,2,6,8 1,2,3,12 A,C
3) Moderniteyi, toplumların modernleşme sürecinde karşılaştıkları değişimleri ve çok kültürlülügü açıklar. 1,4,5,7,9 1,2,3,12 A,C
4) Toplumu ve toplumsal değerleri yorumlama ve eleştirme becerisi kazandırır. 1,2,3,5,6,8,9 1,2,3,12 A,C
5) Günümüz toplum yapıları çerçevesinde sosyal olgu ve olayları açıklar. 1,2,3,4,5,6,7,8 1,2,3,12 A
6) Toplumsal değerleri, ilkeleri ve toplumun etik yapısını açıklar ve Türk toplumbilimcilerini tanır. 1,2,7 1,2,3 A,C

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Türkiye’nin toplumsal yapısı: tarihsel bir değerlendirme, yapi ve bileşenleri  
2 Türk toplumbiliminin kurucu düşünürleri: Ziya Gökalp-Prens Sabahattin “Türkleşmek, İslâmlaşmak, Muasırlaşmak”: Ziya Gökalp (2007) [yayına hazırlayan: Sabri Koz]. Ziya Gökalp, Kitaplar, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, ss.41-88.
3 Türk toplumbiliminin kurucu düşünürleri: Mehmet İzzet-Hilmi Ziya Ülken “Ruh ve Beden Meselesi”: Hilmi Ziya Ülken (1981). Aşk Ahlâkı, Ülken Yayınları, İstanbul, ss. 15-43
4 Türk toplumbiliminin kurucu düşünürleri: Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu-İbrahim Yasa “Hayatiyat ve İçtimaiyat”: Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu (1947). İçtimaiyat, İsmail Akgün Matbaası, İstanbul, ss.57-81
“Türkiye’de Toplumsal Tabakalaşma ve Sınflar”: İbrahim Yasa (1973). Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Temel Sorunları, TODAİE Yayınları, Ankara, ss.163-181
5 Özet ve okumalar üzerinden değerlendirme  
6 ARA SINAV  
7 Türk toplumbiliminin kurucu düşünürleri: Niyazi Berkes-Şerif Mardin Büyük Tartışma”: Niyazi Berkes (1983). Türkiye’de Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul, ss.419-462
8 Behice Boran- Mübeccel Kıray: değişmenin sosyoloğu Behice Sadık Boran (1943). “Sosyal Evrim Meselesi”, Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, cilt:1, sayı:2, ss.59-65
Behice Sadık Boran (1945). “İş Bölümü ve Kadının Sosyal Mevkii”, Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, cilt:3, sayı:3, ss. 301-310
 “Köylerin Şehirleşmesi: Ova Köyleri”: Behice Boran (1992). Toplumsal Yapı Araştırmaları (İki Köy Çeşidinin Mukayeseli Tetkiki), Sarmal Yayınevi, İstanbul, ss.219-248
“Toplumsal Değişme ve Türkiye” ve “Türk Toplumunda Yapısal Değişme”: Mübeccel B. Kıray (1999). Toplumsal Yapı, Toplumsal Değişme, Bağlam Yayınları, İstanbul, ss.312-341
9 Toplumsal Hafıza ve Kültür  
10 Türkiye'de toplumsal yapı çalışmaları: kentleşme gecekondulaşma/kültür/aile/tabakalaşma ve hareketlilik Yoksulluk Halleri. Türkiye’de Kent yoksulluğunun Toplumsal Görünümleri, Necmi Erdoğan (ed.), İletişim, İstanbul, 2007.
11 Öğrenci sunumları  
12 Öğrenci sunumları  
13 Öğrenci sunumları  
14 FİNAL SINAVI  

Kaynaklar

Haftalık içerikte okumalar belirtilmiştir.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Dokümanlar Dersin okumaları fotokopiden tamin edilecektir.
Ödevler 1 sunum
Sınavlar 1 vize, 1 final sınavı

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Kısa Sınav (yoklama, sözlü, sunum, vs) 0 0
Ödevler 1 20
  Toplam 40
Finalin Başarıya Oranı   60
Yıl İçinin Başarıya Oranı   40
  Toplam 100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 2 3 4 5
1 Uluslararası alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde, Fransızca ve Türkçe dillerinde yazılı ve sözlü ifade becerisi kazanır.          x
2 Türkiye'nin siyasal ve toplumsal yapısını öğrenip, uluslararası sistem içindeki konumu ve önemi üzerine görüşlerini savunur.         x
3 Iş birliği ve grup çalışmalarına dayalı, yaratıcı ve analitik düşünme ve araştırma yapma becerilerini geliştirir.          x
4 Alanının etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarını anlar ve kullanır.       x  
5 Sosyal sorumluluk projeleri ve etkinliklerine katılır ve toplumsal problemlere ilişkin farkındalık kazanır.       x  
6 Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kullanarak bilimsel düşünme becerisini kavrar, sözlü sunum yapar ve bitirme tezi yazar.         x
7 Alanı ile ilgili bilgi ve becerilerini değerlendirir ve mesleki gelişime açık olur.          x
8 Ulusal, uluslararası  kurumların yapısını bilir,  işleyişlerini kavrar, ve  alanının kavram ve kuramlarını kullanarak problemlere çözümler üretir.        x  
9 Sosyal adalet ve hukukun evrenselliği kavramlarını içselleştirir, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabetin önemini kavrar ve siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz eder.          x

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik   Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati)   15 3 45
Sınav Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)   15 3 45
Ara Sınav   1 10 10
Kısa Sınav   (yoklama, sözlü, sunum, vs)   0 0 0
Ödev   1 10 10
Final   1 20 20
Toplam İş Yükü       130
Toplam İş Yükü / 25 (s)       5,2
Dersin AKTS Kredisi       5