• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
SPOL 524
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
10
Dersin Dili: 
Fransızca
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı, uluslararası göç hareketlerinin, göç alan, göç veren ülkeler ve göç eden kişiler açısından neden ve sonuçlarını incelemektir.

Dersin İçeriği: 

Bu derste,  Uluslararası alanda her geçen gün daha da önem kazanan göç olgusu, ekonomik, siyasi, demografik, sosyal ve kültürel gibi farklı boyutlarıyla işlenecektir. Dersin birinci bölümünde uluslararası göçlerin farklı türlerinin analizine yer verilecek, tarihi ve güncel örnekler örnekleri takşben başlıca göç teorilerinin irdelenmesi sağlanacaktır. İkinci bölümde, göç alan ülkelerin izledikleri göçmen politikaları ve bu ülkelerdeki göçmen ağlarının ve önemli disaporaların incelenmesinin yanı sıra göçmenlerin göç ettikleri ülkelerde karşılaştıkları sorunlara yer verilecek, entegrasyon, asimilasyon ve ayrımcılık gibi konulara değinilecektir. Dersin son bölümünde ise mülteci sorununa yer verilecektir, mülteci sorunu uluslararası hukuk çerçevesinde incelenecek ve BM Mülteciler Yüksek Komiserliği (UNHCR) ve Uluslararası Göç Örgütü'nün (IOM) çalışmalarına yer verilecektir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Göç olgusunun önemini tarihi boyutlarıyla sunar ve göç terminolojisi ve sınıflandırması ile ilgili temel bilgi verir. 7,11,13,15 1,2,3 A
2) Göçün başlıca sosyolojik teorilerini ve bu konuda yapılan en etkili ampirik çalışmalar sunar. 4,7,11 1,2,3 A
3) Çağdaş uluslararası göç çeşitli neden ve sonuçlarını anlamada disiplinlerarası bir perspektif sağlar. 4,13,15 1,2,3 A
4) Göçmen ve mültecilerin hukuki statülerini inceler. 4,13,14,15 1,2,3 A
5) Göç, kimlik ve kültür arasındaki bağlantı, azınlıklar ve diasporalar odaklanarak analiz edilir. 4,7,10,13 1,2,3 A
6) Göçlerin, küresel ve yerel düzeyde toplumları dönüştürmedeki etkileri kavranır. 4,7,10,11,14,15 1,2,3 A

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 GİRİŞ : Göç Olgusu  
2 Uluslararası Göç Terimleri – 19.yy ‘a kadar Uluslararası Göç Tarihi  
3 Uluslararası Göç Teorileri  
4 Göç Tipolojisi  
5 Uluslararası Göç Tarihi -I(Endüstri Devriminden İkinci Dünya Savaşı sonuna kadar)  
6 1951 tarihli Mültecilerin Hukuki Durumuna İlişkin Sözleşme (Cenevre Sözleşmesi) – 1967 Ek Protokü’nün incelenmesi  
7 Uluslararası Göç Tarihi –II (İkinci Dünya Savaşı sonundan günümüze kadar)  
8 20. Yüzyılda Mülteci sorunu, Uluslararası Örgütler  (UNHCR, OIM), AB Göç Politikaları  
9 21. Yüzyılda Mülteci sorunu ve Uluslararası Örgütler  (UNHCR, OIM), AB Göç Politikaları  
10 Türkiye’ye doğru yapılan göçler, iskan politikaları, Türkiye’de uluslararası göçmenler  
11 Türkiye’den yabancı ülkelere doğru yapılan göçler   
12 AB -Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları  
13 Uluslararası Göç ve Sınır Duvarları  
14 20. Ve 21. yüzyılda Azınlık ve Diasporalar  

Kaynaklar

CASTLES Stephen, MILLER Mark J., BAL Bülent Uğur, AKBULUT İbrahim, Göçler çağı: Modern dünyada uluslararası göç hareketleri, İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2008.

FAIST Thomas, Uluslararası göç ve ulusaşırı toplumsal alanlar, Bağlam Yayıncılık, 2003.

KAYA Ayhan, ŞAHİN Bahar, Kökler ve Yollar: Türkiye’de göç süreçleri, İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2007.

Les migrations internationales de la fin du dix-huitième siècle à nos jours, Éditions du Centre national de la recherche scientifique, 1980. 

Materyal Paylaşımı

Dönem boyunca okumalar dersin öğretim üyesi tarafından temin edilecektir

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav    
Ödev    
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   60
Yıl içinin Başarıya Oranı   40
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 2 3 4 5
1 Uluslararası alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde, Fransızca ve Türkçe dillerinde yazılı ve sözlü ifade becerisi kazanır.         x
2 Türkiye'nin siyasal ve toplumsal yapısını öğrenip, uluslararası sistem içindeki konumu ve önemi üzerine görüşlerini savunur. x        
3 Iş birliği ve grup çalışmalarına dayalı, yaratıcı ve analitik düşünme ve araştırma yapma becerilerini geliştirir. x        
4 Alanının etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarını anlar ve kullanır.       x  
5 Sosyal sorumluluk projeleri ve etkinliklerine katılır ve toplumsal problemlere ilişkin farkındalık kazanır. x        
6 Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kullanarak bilimsel düşünme becerisini kavrar, sözlü sunum yapar ve bitirme tezi yazar.       x  
7 Alanı ile ilgili bilgi ve becerilerini değerlendirir ve mesleki gelişime açık olur.       x  
8 Ulusal, uluslararası kurumların yapısını bilir, işleyişlerini kavrar, ve alanının kavram ve kuramlarını kullanarak problemlere çözümler üretir.     x    
9 Sosyal adalet ve hukukun evrenselliği kavramlarını içselleştirir, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabetin önemini kavrar ve siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz eder.       x  

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 7 112
Ara Sınav 1 40 40
Kısa Sınav      
Ödev      
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü     250
Toplam İş Yükü / 25 (s)     10
Dersin AKTS Kredisi     10