• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
SPOL 525
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Kredi: 
3
AKTS: 
10
Dersin Dili: 
Fransızca
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı uluslararası ilişkilerde ekonomi ve politika arasındaki etkileşimin analiz edilmesini, öğrencilere uluslararası iktisat politikaları ve uluslararası ilişkilerin ekonomi politiği ile ilgili teoriler, kavramlar,  araştırmalar, analiz araçları ve araştırma yöntemleri hakkında bilgi verilmesini; dünya çapındaki uluslararası ekonomik ilişkiler, finansal ve ticari şebekeler, uluslararası iktisadi örgütler, küresel ekonominin aktörleri arasındaki karşılıklı güç ilişkilerinin kavranmasını, hem ulusal hem de uluslararası düzeyde kamu politikaları ile uluslararası piyasalar arasındaki etkileşimin incelenmesini sağlamaktır.  

Dersin İçeriği: 

Uluslararası Ekonomi Politik teorik yaklaşımları, uluslararası ekonominin tarihsel gelişimi, finans ve üretimin uluslararasılaşması, küreselleşmenin devlet üzerindeki etkileri dersin başlıca konularıdır.

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenim Çıktıları Öğrenim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Öğrencilere uluslararası ekonomi politika kavramlarını tanıtır.   1,2,3,9,12 A,C,D
2) Uluslararası Ekonomik ve politik entegrasyon süreci algısını analiz eder.    1,2,3,9,12 A,C,D
3) Uluslararası ekonomi politikadaki değişimin kaynaklarını inceler   1,2,3,9,12 A,C,D
4)Uluslararası ekonomik ilişkilerde devletlerin ve uluslararası kuruluşların rollerini açıklar.   1,2,3,9,12 A,C,D
           
Öğretim Yöntemleri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 9: Simülasyon; 12: Örnek Olay Çalışması
Ölçme Yöntemleri A: Sınav, C: Ödev, D: Sunum

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 GİRİŞ: ULUSLARARASI İLİŞKİLERDE EKONOMİ FAKTÖRÜ  
2 ULUSLARARASI EKONOMİ POLİTİK PERSPEKTİFLERİ   
3 MERKANTiLİZM VE EKONOMİK MİLLİYETÇİLİK   
4 LİBERALİZM VE NEO-LİBERALİZM  
5 ULUSLARARASI TİCARET SİSTEMİ  
6 GATT VE DTÖ  
7 ÜRETİMİN ULUSLARARASILAŞMASI  
8 ÇOK ULUSLU ŞİRKETLER VE DIŞ YATIRIM  
9 ULUSLARARASI FİNANS VE PARA SİSTEMİ  
10 BRETTON WOODS SİSTEMİ VE ÇÖKÜŞÜ  
11 İMF VE ULUSLARARASI BORÇ KRİZİ  
12 FİNANSAL KRİZLER  
13 GÜNÜMÜZDE DEVLET VE PİYASA İLİŞKİLERİ  
14 ULUSLARARASI GELİŞME  
15 GELİŞME SORUNLARI  
16 SONUÇ: ULUSLARARASI EKONOMİ POLİTİKADA MEVCUT SORUNLAR  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Kitabı Christian Chavagneux, Économie politique internationale, La Découverte, Paris, 2004.

Jacques Adda, La mondialisation de l’économie, La Découverte, Paris, 2006.

Stéphane Paquin, Economie politique internationale Montchrestien, Paris, 2005.

 

Diğer Kaynaklar Charles Kindleberger, La Grande crise mondiale 1929-1939, Paris, Economica, 1988, pp. 16-28 [« Introduction »] et pp. 296-314 [chapitre 14 : « Une explication de la crise de 1929 »].

Robert Gilpin, « The Rise of American Hegemony », dans Patrick Karl O'Brien et Armand Clesse (dir.), Two Hegemonies: Britain 1846-1914 and the United States 1941-2001, Aldershot, Ashgate Publishing, 2002, pp. 165-182.

Charles P. Kindleberger, Histoire financière de l’Europe occidentale, Paris, Économica, 1990, pp. 573-602 [Chapitre 23 : « Le prêt-bail, le prêt à l’Angleterre et le Plan Marshall »].

Christian Chavagneux, « Peut-on maîtriser la mondialisation ? Une introduction aux approches d’économie politique internationale », Économies et Sociétés, n° 4, 1998, pp. 25-68.

Eric J. Hobsbawm, L’ère des empires 1875-1914, Paris, Fayard, 1989, pp. 77-113 [chapitre 3 : « L’ère des empires »].

Friedrich List, Le système naturel d’économie politique 1837, Scientia Verlag Aalen, 1971 [1837], pp. 190-190 [chapitre 3 : « Théorie des forces productives »], pp. 278-288 [chapitre 13 : « Manufacture »], pp. 396- 400 [« De la transition du Système protecteur à celui de la liberté commerciale la plus étendue possible »], pp. 402-408 [« Des moyens les plus propres à favoriser et à amener la liberté commerciale ».

Jean Denizet, « Keynes en 1943 : négociateur et prophète » dans Michel Zerbato et al., Keynesianisme et sortie de crise. Keynes contre le libéralisme ? Paris, Dunod, 1987, pp. 177-232.

John Aldrich, « The Discovery of Comparative Advantage », Journal of the History of Economic Thought, vol. 26, n° 3, 2004, pp. 379-399.

Maurice Niveau et Yves Crozet, Histoire des faits économiques contemporains, Paris, P.U.F., 2008, pp. 353-387 [chapitre 1 « L’Étalon or international].

Maurice Niveau et Yves Crozet, Histoire des faits économiques contemporains, Paris, P.U.F., 2008 pp. 389-439 [chapitre 2 : « Le « Gold Exchange Standard » et l’expérience monétaire entre les deux guerres »].

Michel Rainelli, « Les théories du commerce mondial », Cahiers français, n° 299, novembre-décembre, 2000, pp. 3-8.

Paul Bairoch, Mythes et paradoxes de l’histoire économique, Paris, La Découverte, 1994, pp. 31-48 [Chapitre 2 : « Le libre échange connut-il un âge d’or en Europe ?»], pp. 49-65 [Chapitre 3 : « Le libre échange était-il pratiqué dans le reste du monde ?»], pp. 66-81 [Chapitre 4 : « L’impact du protectionnisme fut-il toujours négatif ?»].
Pierre Bezbakh, « Les controverses autour de la Grande dépression », Problèmes économiques, n° 3054, novembre 2012, pp. 39-47.
Pierre Deyon, « Problèmes et interprétations », Le mercantilisme, Paris, Flammarion, 1953, pp. 73-89.

Philipe Norel, L’invention du marché : une histoire économique de la mondialisation, Paris, Seuil, 2004, pp. 272-300 [chapitre 7 : « Stratégies économiques des États-nations »].

Wilhelm Röpke, L’economie mondiale aux XIXe et XXe siècles, Genève, Droz, 1959, pp. 11-27 [chapitre 1 : « L’économie mondiale jusqu’en 1914 »]. 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav (yoklama, sözlü, sunum, vs) 0 0
Ödevler 0 0
  Toplam 100
Finalin Başarıya Oranı   70
Yıl İçinin Başarıya Oranı   30
  Toplam 100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 2 3 4 5
1 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ve etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarına hâkim olduğunu gösterir.          X
2 Ulusal, uluslararası ve ulus-ötesi oluşumların yapısını, kurumlarını ve isleyişlerini, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kavram ve kuramları kullanarak yorumlar ve gerektiğinde çözümler içeren projeler üretebilir.          X
3 Alanında hangi bilgiyi nerede bulacağını bilir, bağımsız araştırma yapabilir, lisans bitirme tezi konusu ile ilgili kapsamlı bir araştırma ve çalışma hazırlayabilir.          X
4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirebilir, sahip olduğu bilginin yeterliliğini ve öğrenme gereksinimlerini tespit edebilir, eksikliklerini gidermek için çalışmalarını yönlendirebilir.          X
5 Uluslararası ve ülke içi dinamikleri çok boyutlu analiz edebilir, profesyonel hayatta başarılı olmak için esnek düşünebilmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterir.         X
6 İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları anlayarak yorumlayacak düzeyde karşılaştırır.         X
7 Uluslararası kurumsal boyutta, etkin, yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde Fransızca bilgisine sahip olduklarını gösterirler. Ayrıca Fransızca yetilerini geliştirerek, çalışacakları alanlarda rekabet güçlerini de geliştirebilirler.          X
8 Kültürler ve bireyler arasındaki farklılıklara saygı gösterilmesinin önemini anladığını gösterebilir, farklı kültürel ortamlarda gerekli saygı ve empatiyi göstererek iletişim kurabileceğini gösterebilir.          X
9 Program sürecinde ekip veya bağımsız araştırma projeleri, staj ve bitirme tezi gibi yöntemler öğrencinin araştırma yapabilme, analitik düşünebilme ayrıca, sorumluluk alma bilinç ve becerilerini geliştirir.          X
10 Bireysel, profesyonel ve toplumsal etik değer ve kavramları anlar, bireylerin davranışlarında bu etik kavramların ne kadar önemli olduğunu ve bu ilkeler doğrultusunda davranılmasının topluma değer katan etmenler olduğunu anlar.        X  
11 Alanında edindiği bilgiler çerçevesinde, sosyal sorumluluk kavramının bireysel ve toplumsal boyutlarını bilir; bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık görevini anladığını, toplumsal değer ve ilkelere sahip çıkılmasının gerekliliğini anladığını gösterebilir.        X  
12 Program sürecinde ekip veya bağımsız araştırma projeleri, staj, bitirme tezi gibi yöntemler öğrencinin araştırma yapabilme, analitik düşünebilme ayrıca, sorumluluk alma ve ekip çalışması bilinç ve becerilerini geliştirir. Bu sayede niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olduğunu gösterir.         X
13 Analitik ve eleştirel bir bakış̧ açısıyla siyaset bilimi alanında edindiği bilgileri ve kendi eksikliklerini değerlendirebilir, böylelikle eksikliklerini gidermek için öğrenimini yönlendirebilir.          X
14 Sosyal bilimlerde geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir.       X  
15 Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış̧ açısının önemini anladığını gösterebilir.          X
16 Akademik ve profesyonel ortamlarda, Fransızca ve Türkçe, yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanabilir.         X
17 Uluslararası kuramsal düzeyde ve küresel dinamikleri takip edebilecek düzeyde Fransızca yazma, konuşma ve okuduğunu anlama bilgi ve becerisine sahip olduğunu gösterebilir.          X
18 Kamuda, özel sektörde istihdam edilebilecek ya da akademik kariyere devam edebilecek deneyim ve sosyal niteliklere sahip olduğunu gösterir.         X
19 Kurumsal sürdürülebilirlik için kalite yönetiminin, iş sağlığı ve güvenliliğinin; profesyonel hayatta, çalışacağı kurum ve kuruluşlarda, kurumsal sosyal sorumluluğun, profesyonel ve kültürel saygının ve kurumsal etik ilkelerinin ve kurallarının önemini anladığını gösterebilir.        X  
20 Sosyal, siyasi, hukuki ve ekonomik konular ile ilgili kavram, teori ve modelleri, disiplinler arası ve çok boyutlu bir bakış̧ açısı ile bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özümser, bu alanlar ile ilgili konularda, araştırma, yorum ve analiz yapabilme yetkinliğine sahip olduğunu gösterebilir.          X
21 Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüş belirtebilir ve olayları yorumlayabilir.         X
22 Türkiye’nin siyasal sistemini, iç ve dış siyaset düzeninin işleyişini öğrenerek, Türkiye’de yaşanan siyasal ve sosyal olguları daha gerçekçi bir şekilde analiz etme yetilerini geliştirebilir.          X
23 Devletlerin, uluslararası sistem içerisindeki tutum ve davranış̧ modellerini, uluslararası siyasi ve ekonomik sistemin işleyişini, uluslararası ilişkilerde ortaya çıkan sorunları, alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler aracılığı ile yorumlayabilir.         X
24 Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal-siyasal, hukuki hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış̧ açısının önemini anladığını gösterebilir.         X
25 Sosyal sorumluluk kavramının bireysel ve toplumsal boyutlarını bilir, bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık görevlerini anladığını gösterebilir.       X  
26 Toplumsal, bireysel ve akademik etik kurallarına uyar.         X

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik   Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati)   15 3 45
Sınav Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)   40 3 120
Ara Sınav   1 40 40
Kısa Sınav   (yoklama, sözlü, sunum, vs)   0 0 0
Ödev   0 0 0
Final   1 45 45
Toplam İş Yükü       250
Toplam İş Yükü / 25 (s)       10
Dersin AKTS Kredisi       10