• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
SPOL 543
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Kredi: 
3
AKTS: 
10
Dersin Dili: 
Fransızca
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı, temel siyaset sosyolojisi teorileri çerçevesinde, toplumsal değişimin uluslararası ilişkiler üzerindeki etkisini, devlet-toplum ilişkisi üzerinden uluslararası ilişkilerin sosyolojiye etkisini ve güncel sosyolojik dinamiklerin uluslararası düzen üzerindeki etkinliğini incelemektir. Disiplinlerarası yaklaşım üzerine kurulu bu ders, uluslararası ilişkiler alanı ile sosyoloji/siyaset sosyolojisi disiplini bir arada incelmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği: 

Bu derste, devletin toplumsal ve siyasal inşasının teorik temellerinin atılmasının ardından, ampirik veriler üzerinden uluslararası düzeni oluşturan kurumlara, aktörlere ve siyasi süreçlere değinilmektedir. Uluslararası politikanın belirleyici süreçleri siyaset sosyolojisi teorileri ve güncel yaklaşımlar üzerinden tartışılmaktadır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 12: Örnek Durum
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Deney, C: Ödev, KS: Kısa Sınav

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenim Çıktıları Öğrenim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Uluslararası İlişkiler ve siyaset sosyolojisi ile ilgili temel kavram ve kuramları öğrenir. 1,4,7,8 1,2,3 A
2) Uluslararası İlişkilerin ve siyasetin  başlıca aktörleri ile ilgili genel bilgiye sahip olur. 1,4,6,7,8 1,2,3 A
3) Uluslararası sistem ve kutuplaşma irdelenir. 1,2,3,5,8,9 1,2,3,12 A,C
4) Güncel, yerel, bölgesel ve küresel sorunlar ile ilgili genel bilgi edinir. 1,2,3,4,5,6 1,2,3,12 A,C
5) Uluslararası ilişkilerde devletlerin ve liderlerin başvurdukları araçları ve yöntemleri anlar. 1,2,3,6,8,9 1,2,3,12 A
6) Devletlerin dış politikalarını etkileyen faktörleri irdeler. 1,2,3,4,5,6,7,8,9 1,2,3,12 A,C

Dersin Akışı

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, ders içeriği ve değerlendirme sistemi hakkında bilgilendirme 1-Jean-Vincent Holeindre, (2012), « Introduction : Raymond Aron, un classique de la pensée internationale ? », Études internationales, 43(3), 321-338.
2-Didier Bigo, (2008), « Sociologie politique de l’international : une alternative », Cultures&Conflits
2 Sosyoloji ve siyaset sosyolojisi teorileri I Durkheim, Marx, Weber 3-Émile Durkheim, Les règles de la méthode sociologique.
4- Antoine Artous, (2000), « Marx, l’État moderne et la sociologie de l’État », L’Homme et la société, 136-137, 111-126.
5- Jeffrey C. Alexander, (1982), « Max Weber, la théorie de la rationalisation et le marxisme », Sociologie et sociétés, 14(2).
3 Sosyoloji ve siyaset sosyolojisi teorileri II Parsons, Bourdieu, Foucault 6- David Scuilli, (1989) « Comment lire Parsons aujourd’hui en sociologie politique comparée », Sociologie et sociétés, 21(1).
7- Addi Lahouari, (2001), « Violence symbolique et statut du politique chez Pierre Bourdieu », Revue française de science politique, 51(6), 949-963.
7 (1) - Pierre Bourdieu, (1993), « Esprit d’États. Genèse et structure du champ bureaucratique », Actes de la recherche en sciences sociales, 97-97, 49-62.
8- Paul Patton, (1992), « Le sujet de pouvoir chez Foucault », Sociologie et sociétés, 24(1).
4 Devlet, güç ve egemenlik 9- « Puissance et domination. Formes de transition », (2005), Revue française de sociologie, 4 (46), 937-940.
10- Mohammad-Saïd Darviche, « Sortir de l'État-nation : Juan Linz avec et au-delà̀ de Max Weber », (2006), Revue internationale de politique comparée, 1 (13),
115-127.
11- Dietmar Köveker (2006), « Gouvernementalité et souveraineté́. Quelques réflexions sur l’intégration européenne à partir de Michel Foucault », Eurostudia, 2(2).
5 Popülizm ve 21. yüzyılda küresel siyaset 12- Christian Godin, (2012), « Qu'est-ce que le populisme ? », Cités, 1 (49), 11-25.
13- Chantal Mouffe, (2002), « La « fin du politique » et le défi du populisme de droite », Revue du MAUSS, 2 (20), 178-194.
6 1. öğrenci sunumları  
7 Ara sınav  
8 Uluslararası ilişkiler ve Elit Teorileri 14- William Genieys, (2000), « De la théorie a la sociologie des élites en interaction. Vers un néo-élitisme ? », 81-103.  15- Raymond Aron, (1965), « Catégories dirigeantes ou classe dirigeante ? », Revue française de science politique, 15(1), 7-27. 
9 Seçimler ve dünyada seçim bütünlüğü 16- Nonna Mayer et Daniel Boy, (1997), « Les « variables lourdes » en sociologie électorale », Enquête, 5.
17- Mikael Wigell (2008) Mapping ‘Hybrid Regimes’: Regime Types and Concepts in Comparative Politics, Democratization, 15(2), 230-250.
10 Demokrasi ve siyasal kültür 18- Aihwa Ong, (2010), « Les mutations de la citoyenneté́ », Rue Descartes, 1 (67), 109-117.
19- Mark Tessler, Eleanor Gao, (2007), « La démocratie et les orientations de la culture politique des citoyens ordinaires. Typologie pour le monde arabe et peut-être pour d'autres régions », Revue internationale des sciences sociales, 2 (192), 219-231.
20- Galland Olivier, Inglehart Ronald, (1996), « La transition culturelle dans les sociétés industrielles avancées » Revue française de sociologie, 37-3, 481-483.
11 Küreselleşme, riskler ve toplumsal dönüşüm 21- Laurent Jeanpierre, (2006), « Une sociologie foucauldienne du néolibéralisme est-elle possible ? », Sociologie et sociétés, 38(2).
22- « À plusieurs voix sur La société́ du risque », Mouvements, 2002, 3 (21-22), 162-177.
23- Ulrich Beck, (2003), «La société́ du risque globalisé revue sous l'angle de la menace terroriste», Cahiers internationaux de sociologie, 1 (114), 27-33. 
12 2. öğrenci sunumları  
13 Soru cevap ve değerlendirme  
14 Final Sınavı  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Kitabı  
Diğer Kaynaklar  

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Dokümanlar Dersin okumaları hoca tarafından temin edilecektir.
Ödevler 2 sunum
Sınavlar 1 vize, 1 final

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Kısa Sınav (yoklama, sözlü, sunum, vs) 0 0
Ödevler 2 20
  Toplam 100
Finalin Başarıya Oranı   60
Yıl İçinin Başarıya Oranı   40
  Toplam 100
DERS KATEGORİSİ Seçmeli

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 2 3 4 5
1 Uluslararası alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde, Fransızca ve Türkçe dillerinde yazılı ve sözlü ifade becerisi kazanır.          x
2 Türkiye'nin siyasal ve toplumsal yapısını öğrenip, uluslararası sistem içindeki konumu ve önemi üzerine görüşlerini savunur.         x
3 Iş birliği ve grup çalışmalarına dayalı, yaratıcı ve analitik düşünme ve araştırma yapma becerilerini geliştirir.          x
4 Alanının etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarını anlar ve kullanır.         x
5 Sosyal sorumluluk projeleri ve etkinliklerine katılır ve toplumsal problemlere ilişkin farkındalık kazanır.         x
6 Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kullanarak bilimsel düşünme becerisini kavrar, sözlü sunum yapar ve bitirme tezi yazar.         x
7 Alanı ile ilgili bilgi ve becerilerini değerlendirir ve mesleki gelişime açık olur.          x
8 Ulusal, uluslararası  kurumların yapısını bilir,  işleyişlerini kavrar, ve  alanının kavram ve kuramlarını kullanarak problemlere çözümler üretir.          x
9 Sosyal adalet ve hukukun evrenselliği kavramlarını içselleştirir, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabetin önemini kavrar ve siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz eder.          x

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik   Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati)   15 4 60
Sınav Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)   15 4 60
Ara Sınav   1 40 40
Kısa Sınav   (yoklama, sözlü, sunum, vs)   0 0 0
Ödev   2 40 40
Final   1 50 50
Toplam İş Yükü       250
Toplam İş Yükü / 25 (s)       10
Dersin AKTS Kredisi       10