Dersin amacı; panoramik bir bakışla öykü türünün dünyada ortaya çıkışının ve modern Türk öykücülüğünün ana çizgilerini ortaya koymaktır.
Bu derste, öncelikle kısa öykünün Batı’daki serüveni incelenecektir. 20. yüzyılın son çeyreğinde Türk edebiyatına giren bu tür, daha sonra Türk edebiyatı içerisinde, sözlü geleneğe kadar uzanan kökleriyle değerlendirilecek; seçilen karakteristik öyküler, eleştiri kuramları ışığında ayrıntılı olarak ele alınacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Edebiyatta öykü türünün nasıl ortaya çıktığını tanır. | 1,2,3,4 | 1,2 | |
2) Edebiyatta öykü türünün nasıl geliştiğini saptar. | 1,2,3,4 | 1,2 | |
3) Farklı öykü türlerini ve öyküye farklı yaklaşımları ayırt eder. | 1,2,3,4 | 1,2 | |
4) Türdeki değişimin nedenleri sorgular ve bağdaştırır. | 1,2,3,4 | 1,2 | |
5) Öykü türünden seçilmiş örnekler okur. | 1,2,3,4 | 1,2 | |
6) Okuduğu öyküleri farklı bağlamlarda çözümleme ve yorumlama becerisini edinir. | 1,2,3,4 | 1,2 | |
7) Farklı yaklaşımlarla yazılmış öyküler arasında karşılaştırmalar yapar. | 1,2,3,4 | 1,2 |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Kısa öykünün öncü isimleri (Gogol ve Poe...) | |
2 | Maupassant Tarzı-Çehov Tarzı... | |
3 | Türk kısa öykücülüğü... | |
4 |
1940’dan 1960’a...
Halikarnas Balıkçısı: “Kancay”. |
|
5 | Sait Faik: “İki Kişiye Bir Hikâye”. | |
6 | Haldun Taner : “Sebati Bey’in İstanbul Seferi”. | |
7 | Aziz Nesin : “Medeniyetin Yedek Parçası”. | |
8 | ARA SINAV | |
9 |
Necati Cumalı : “Ay Büyürken Uyuyamam”.
Tahsil Yücel : “Bebekler”. |
|
10 | Adalet Ağaoğlu : “Savun Sevdam Sen Savun”. | |
11 |
Şevket Bulut :“Kezzap”.
Sevinç Çokum : “Yeniden Bahar Olsa”. |
|
12 |
Müge İplikçi :” Beklemek Zamanı Artırır Aysel”.
Sema Kaygusuz : “Üşüyen” Hakan Şenocak : “Sevgili Nefret”. Akın Sevinç : “Prova”.
|
|
13 |
Yekta Kopan : “Aşk Mutfağı’ndan Yalnızlık Tarifleri”.
Mario Levi : “Annem, Piyanom ve Kaybettiklerimiz”
|
|
14 | Final | |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Kenan Akyüz; Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri
Mehmet Kaplan; Hikâye Tahlilleri I-II Tahir Alangu; Cumhuriyetten Sonra Hikaye ve Roman Olcay Önertoy; Cumhuriyet Dönemi Türk Romanı ve Öyküsü
|
Diğer Kaynaklar |
Cevdet Kudret; Edebiyatımızda Hikaye ve Roman I-II
Ömer Lekesiz; Yeni Türk Edebiyatında Öykü I-III
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | |
Ödevler | Öğrenciye her hafta okuma parçaları verilir. |
Sınavlar | Bir ara sınav ve bir final yapılır. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 1 | 20 |
Ara Ödev | 1 | 40 |
Final Ödevi | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatı sahasında derin bilgi sahibi olma | x | |||||
2 | Modern edebî metinleri anlama ve yorumlama | x | |||||
3 | Türk ve dünya edebiyatına yön veren edebî metinleri okuyabilme, anlayabilme ve yorumlayabilme | x | |||||
4 | Türk Edebiyatı sahasında kavramsal düşünme becerisi geliştirebilme | x | |||||
5 | Türk Edebiyatı sahasında derinlemesine inceleme yapabilme ve bulgularını eleştirel bir bakışla değerlendirebilme | x | |||||
6 | Güncel kültürel, edebî ve toplumsal konularda bilgi ve bilinç birikimini artırma | x | |||||
7 | Bilimsel ve ahlaki değerleri kazanma | x |
ECTS
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri | ||
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 20 | 280 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Ara Ödev | 1 | 17 | 17 |
Final Ödevi | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü | 373 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 14,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 15 |