Dersin amacı; öğrencilerin mitoloji hakkında bilgi sahibi olmasını sağlayarak edebiyatın temel ve ilk anlatılarının insan yaşamındaki önemini kavratmak ve günümüz edebiyat örneklerine yansımasını değerlendirmektir.
Bu derste dünya mitolojisi üzerine yapılan araştırmalar, mit kavramı; mitlerin özellikleri, işlevleri, mit türleri incelenecek; mitolojinin tanımı üzerine tartışmalar yürütülerek, mitolojinin edebiyata hangi yönleriyle nüfuz ettiği ve edebiyat ile nasıl bir ilişki içinde olduğu üzerinde çalışılacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Mitlerin nasıl ortaya çıktığını ve geliştiğini saptar. | 1,2,3,4 | 1,2 | |
2) Mitlerin edebî özelliklerini tespit eder. | 1,2,3,4 | 1,2 | |
3) Mit türlerini ve bu türlere farklı yaklaşımları ayırt eder. | 1,2,3,4 | 1,2 | |
4) Mitlerdeki motifleri ve sembolik anlatımı sorgular ve bağdaştırır. | 1,2,3,4 | 1,2 | |
5) Seçilmiş mit örneklerini karşılaştırır. Mitleri çözümleme ve yorumlama becerisini edinir. | 1,2,3,4 | 1,2 | |
6) Mitleri çözümleyerek insanlık tarihinde düşüncenin ve edebiyatın gelişimi üzerinde fikir yürütür. | 1,2,3,4 | 1,2 |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Türkiye’de Türk mitolojisi üzerine yapılan araştırmalar | |
2 | Türkiye dışında Türk mitolojisi üzerine yapılan araştırmalar | |
3 | Mit ve mitoloji terimleri | |
4 | Mitlerin işlevleri | |
5 | Mitoloji, din ve tarih ilişkisi | |
6 | Kozmogonik mitler | |
7 | Antropogonik mitler | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Etiyolojik mitler | |
10 | Teogonik mitler | |
11 | Eskatolojik mitler | |
12 | Halk bilimi ürünlerinde mitolojik unsurlar (masal, destan, batıl inanış, adetler.) | |
13 | Mevsimsel törenler ve mitler (Nevruz, Hıdırellez) | |
14 | Final | |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Emel Esin, İslamiyet’ten Önceki Türk Kültür Tarihi, İstanbul 1978.
Emel Esin, Türk Kozmolojisi (İlk Devir Üzerine Araştırmalar), İstanbul 1979. İnan, Abdülkadir. Tarihte ve Bugün Şamanizm (Materyaller ve Araştırmalar), Ankara 1986. Eliade, Mircea. Mitlerin Özellikleri, Çev.: Sema Rifat, İstanbul 1993. Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi, C.I Ankara 1989, Cilt II Ankara 1995. Eliade, Mircea. Şamanizm, Çev.: İsmet Birkan, İstanbul 1999. Seyidoğlu, Bilge. Mitoloji Üzerine Araştırmalar Metinler ve Tahliller, İstanbul 2002. Çoruhlu, Yaşar. Türk Mitolojisinin Anahatları, İstanbul 2002. And, Metin. Oyun ve Bügü, İstanbul 2003. |
Diğer Kaynaklar |
Örnek, Sedat Veyis. 100 Soruda İlkellerde Din, Büyü, Sanat, Efsane, İstanbul 1988.
Eliade, Mircea. Dinler Tarihine Giriş, Çev.: Lale Arslan, İstanbul 2003. Eliade, Mircea. Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, Çev.: Ali Berktay, III Cilt, İstanbul 2003. Beydili, Celal. Türk Mitolojisi –Ansiklopedik Sözlük, Çev.: Eren Ercan, Ankara 2005. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | |
Ödevler | Öğrenciye her hafta okuma materyalleri verilir. |
Sınavlar | Yıl içerisinde bir defa ara sınav ve bir defa final sınavı yapılır |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ(%) |
Ödev | 1 | 20 |
Ara Ödev | 1 | 40 |
Final Ödevi | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve dünya edebiyatına ait edebi metinleri çağdaş edebiyat kuramlarının ışığında değerlendirir, eleştirir, özgün değerlendirmeler yapar. | x | |||||
2 | Edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinler arası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir. | x | |||||
3 | Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Edebiyatı ve dünya edebiyatları alanlarında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, bu sorunlara somut çözümler üretir; çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar. | x | |||||
4 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar. | x | |||||
5 | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | x |
ECTS
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri | ||
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 20 | 280 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Ara Ödev | 1 | 17 | 17 |
Final Ödevi | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü | 373 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 14,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 15 |