Dersin amacı kentsel mekanlarda uyum ve çatışma dinamiklerini anlatma ve kent sosyolojisi alanında değişik teorilerin yardımıyla kentleşme sürecini kavratmaktır.
Kentleşmenin kısa bir tarihçesi ile başlayacak bu derste, ekolojik, ekonomik / politik, kültürel bakış açıları da dahil olmak üzere kent sosyolojisinin merkezdeki kuramları ve dünyada ve özellikle Türkiye’de kentleşme sorunları ele alınarak izlenecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenim Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Öğrenci kentsel ve kırsal çevrelerin ayrımını yapmayı ve kent-kır değişimini anlamayı öğrenir. |
8,7 |
1,2,3 |
A,C |
2)Öğrenci kendini kent teorisi bağlamında yetkinleştirir ve bir araştırma önerisi yazarken ve bir araştırma projesi geliştirirken bu bilgisini kullanabilir |
8 |
1,2,3 |
A,C |
3)Öğrenci Türkiye, A.B.D ve Avrupada kentsel değişim olgusuyla ilgili görüş sahibi olur ve farklı bölgelerdeki kentsel gelişimlerin farklarını ve benerliklerini anlamlandırabilir. |
3 |
1,2,3 |
A,C |
4)öğrenci, teorik ve ampirik olarak kentsel kamu mekanlarının değişimini anlar ve açıklar |
1,7 |
1,2,3 |
A,C |
5) Öğrenci kentsel hayatın ve kentsel mekanların araştırılmasında nicel (örneğin ikincil analiz) ve nitel (örneğin görsel sosyoloji araçları) teknikleri uygulamayı öğrenir. |
1,3 |
1,2,3 |
A,C |
6) öğrenci toplum ve kimlik üzerine teorilerin farklılıklarını kavrar ve kentsel mekanlardaki gerçek problemleri eleştirel şekilde tartışmayı öğenir.
|
3,5 |
1,2,3 |
A,C |
7) kentsel süreçler ile modernlik ve küreselleşme olguları arasındaki ilişki perspektifini geliştirir.
|
4,7 |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
|||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
|
1 |
An Invitation to Urban Sociology
|
Seminar reading: Simmel, Georg. 1950. “Metropolis and Mental Life.” Pp. 409-424 in The Sociology of Georg Simmel, edited by Kurt Wolff. New York: Free Press. |
|
2 |
From Ancient Cities to an Urban World
|
Seminar reading: Lewis Mumford (1956) The Natural History of Urbanization Seminar reading: Lefebvre, Henri. 2003 (1970). From the City to Urban Society. Pp. 1-22 in The Urban Revolution. Minneapolis & London: University Minnesota Press.
|
|
3 |
The Urban Tradition in Sociology – Classical Theories
|
Seminar reading: Weber, Max. 1978. Concepts and Categories of the City. Pp. 1212-1236 in Economy and Society: An Outline of Interpretive Sociology, edited by. G. Roth & C. Wittich. Berkeley, CA: University of California Press. Seminar reading: Wirth, Louis. 1938. “Urbanism as a Way of Life.” The American Journal of Sociology, 44 (1): 1-24. Chicago: The University of Chicago Press. Park, Robert E. 1915. “The City: Suggestions for the Investigation of Human Behavior in the City Environment,” American Journal of Sociology 20: 577 – 612 |
|
4 |
New Urban Sociology
|
Gottdiener, Michael and Joe R. Feagin. 1988. “The Paradigm Shift in Urban Sociology,” Urban Affairs Review 24: 163 – 187. Smith, David A. 1995. “The New Urban Sociology Meets the Old: Rereading Some Classical Human Ecology,” Urban Affairs Review 30: 432 – 457. |
|
5 |
Urban Political Economy
|
"The City as a Growth Machine: Toward a Political Economy of Place." The American Journal of Sociology, Vol. 82, No. 2 (Sep., 1976), pp. 309–332 |
|
6 |
Ethnic and Minority Groups in Cities
|
Seminar Reading: Gottdiener,M. & Hutchison, R. (2011). “Minority Settlement Patterns, Neighborhoods, and Communities in the Multicentered Metro Region.” Pp. 185-207 in The New Urban Sociology. Boulder, CO: Westview Press. |
|
7 |
Patterns and Consequences of Urbanization in Developing Countries
|
Seminar Reading: Jaguaribe, Beatriz. 2007. “Cities without Maps: Favelas and the Aesthetics of Realism.” Pp. 100-120 in Urban Imaginaries: Locating the Modern City, edited by A. Çınar & T. Bender. Minneapolis: University of Minnesota Press. Mark Gottdiener &Ray Hutchison (2011) Globalization and the Urbanization in the Developing World, Chapter 11 in “The New Urban Sociology |
|
8 |
Urban Growth and Transitions in the Developed Countries
|
Harvey, David. 1990. Postmodernism in the city: architecture and urban design. Pp. 66-98 in The Condition of Postmodernity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change. Oxford, UK & Malden, MA: Blackwell Publishing.
|
|
9 |
Urbanization in Turkey
|
Avcı, Sedat. 2005. “Cities and Urban Population (1927-2000).” Pp. 1-36 in Two Papers of Urbanization in Turkey-Cities and Urban Population & Faults, Earthquakes and Cities. Istanbul: Çantay.
|
|
10 |
Urban Sustainability
|
Ian Douglas (2013) Urban Sustainability: Cities : Cities for Future Generations, Chapter 10 in in Cities: An Environmental History, I.B. Tauris |
|
11 |
Poverty, Power, and Crime
|
Seminar reading: Mark Gottdiener &Ray Hutchison (2011) Metropolitan Problems: Racism, Poverty, Crime, Housing, and Fiscal Crisis, Chapter 9 in “The New Urban Sociology” |
|
12 |
Who Governs the City?
|
Hunter, F. (1953). Community power structure: A study of decision makers. Chapel Hill: University of North Carolina Press. Dahl, R. A. (1961). Who governs? Democracy and power in an American city. . New Haven,: Yale University Press.
|
|
13 |
Urban Movements
|
Seminar reading: Manuel Castells (1983) The city and the grassroots. Berkeley and Los Angeles, University of California Press Seminar reading: Chris Pickvance (2003) From urban social movements to urban movements: a review of the field and introduction to a symposium International Journal of Urban and Regional Research, 27, 2003, 102-109 |
|
14 |
Global City
|
Saskia Sassen, “The Global City: Introducing a Concept. Brown Journal of Word Affairs, Winter/Spring 2005, Volume 12, Issue 2, Sassen, Saskia. 2005 (1991). “Overview of Global Cities.” Pp. 83-90 in Cities and Society, edited by Nancy Kleniewski. Oxford, UK & Malden, MA: Blackwell Publishing. |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
||
Ders Notu |
Flanagan, William G. (2010). Urban Sociology: Images and Structures. 5th ed. New York, Toronto and Plymouth, UK: Rowman & Littlefield Publishers. |
|
Diğer Kaynaklar |
Gottdiener,M. & Hutchison, R. (2010). The New Urban Sociology. Boulder, CO: Westview Press. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Kısa Sınav |
- |
- |
Ödev |
8 |
- |
Toplam |
- |
40 |
Finalin Başarıya Oranı |
- |
60 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
- |
40 |
Toplam |
- |
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Kamu Yönetimi alanına bağlı olarak Yerel Yönetimler ve Yönetişim alanına dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
|
|
|
x |
|
|
2 |
Kamu Yönetimi alanına bağlı olarak Yerel Yönetimler ve Yönetişim disiplininin ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. |
|
|
|
|
x |
|
3 |
Kamu Yönetimi alanına bağlı olarak Yerel Yönetimler ve Yönetişim alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. |
|
x |
|
|
|
|
4 |
Avrupa Birliği coğrafyası merkez alınmak üzere farklı toplumlar ve yerel yönetim sistemleri arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinlerarası bir yaklaşımla tahlil edebilme. |
|
|
|
x |
|
|
5 |
Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. |
x |
|
|
|
|
|
6 |
Kamu Yönetimi alanına bağlı olarak Yerel Yönetimler ve Yönetişim ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. |
|
|
x |
|
|
|
7 |
Kamu Yönetimi alanına bağlı olarak Yerel Yönetimler ve Yönetişim disiplininde kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entellektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. |
x |
|
|
|
|
|
8 |
Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. |
|
|
x |
|
|
|
9 |
En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. |
|
|
|
|
x |
|
10 |
Yerel Yönetimler ve Yönetişim ile Kamu Yönetimi disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. |
x |
|
|
|
|
|
11 |
Kamu veya özel sektörde istihdam edilebilmek ya da uzmanlaşmış, araştırma faaliyetleri gelişmiş bir üniversitede doktora programına kabul edilebilmek için gerekli deneyim ve sosyal niteliklere sahip olmak. |
|
|
|
|
x |
|
12 |
Kendi yetiştiği çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. |
|
|
|
|
x |
|
13 |
Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. |
|
|
|
|
x |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
14 |
3 |
42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
4 |
40 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
- |
- |
- |
Ödev |
4 |
8 |
32 |
Final |
1 |
26 |
26 |
Toplam İş Yükü |
- |
- |
150 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
- |
- |
6 |
Dersin AKTS Kredisi |
- |
- |
6 |