• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Tezsiz
Ders Kodu: 
CULA503
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin sonunda öğrenciler, farklı araştırma yöntemlerinin temellerini, uygulamalarını, sınırlılıklarını ve güçlü yönlerini anlayabilecek ve değerlendirebileceklerdir. Gıda konu alanlarında temel bir araştırma tasarımı hazırlayabilecek, verileri toplayıp raporlayabilecek ve bulgularını gözden geçirebilecek, yorumlayabilecek ve analiz edebilecektir.

Dersin İçeriği: 

Öğrenciler gastronomi çalışmalarında uygulanan disiplinler arası araştırma yaklaşımlarını öğreneceklerdir. Her hafta yeni bir araştırma tekniği sunulacak ve akademik makaleler ve ders çalışmaları aracılığıyla uygulamaya konulacaktır. Kurs, öğrencilerin araştırma makalelerinde kullanacakları bir genel bakış ve metodolojik araç kutusu sağlayacaktır. Dönem sonunda öğrenciler öğrendikleri teorik yaklaşımları ve araştırma tekniklerini kullanarak bilimsel makaleler hazırlarlar.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 4: Laboratuvar
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Ödev, C: Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program

Öğrenme

Çıktıları

Öğretim

Yöntemleri

Ölçme

Yöntemleri

Öğrenciler gastronomi ve mutfak kültürü bağlamında yemek araştırma yöntemlerini inceler. 1,3,4,5,12 1,2,3 A,B,C
Öğrenciler gıda ile ilgili kavramlar, teknikler ve yeni ürün bilgileri hakkında kapsamlı bilgiye sahip olurlar. Bu konularda araştırma yapma ve fikir geliştirme yeteneğine sahiptirler. 1,3,4,5,12 1,2,3 A,B,C
Öğrenciler beslenme ve gıda biliminin temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur, kültür bilgilerini gastronomi alanında uygular. 1,3,4,5,12 1,2,3 A,B,C
Gastronomi ve mutfak kültürü alanında nicel ve nitel yöntemleri bilir ve uygular. 1,3,4,5,12 1,2,3 A,B,C
Bağımsız çalışmalara ve ekip çalışmasına katılabilirler. Sözlü ve yazılı iletişim yoluyla etkili iletişim kurabilirler ve iyi sunum becerileri geliştirirler. 1,3,4,5,12 1,2,3 A,B,C

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Çalışma Materyalleri
1 Araştırma Süreci

Araştırma yöntemi türleri ve çıktı verileri: Nicel ve Nitel yöntemler

  1. MacDonald S., and Headlam N., 2009, Research Method Handbook: Introductory guide to research methods for social research. CLES, UK. https://www.cles.org.uk/wp-content/uploads/2011/01/Research-Methods-Handbook.pdf

Libarkin J., and Kurdziel JP., 2002, Research methodologies in Science education: The Qualitattive-Quantitative Debate, Journal of Geoscience Education, 3:78-86

2 Nicel Araştırmaya Giriş

● Nicel Verilerin Özü

● Araştırma problemini belirleme ve tanımlama

● Araştırma sorusu ve hipotezi

● Tanımlayıcı araştırma

● İlişkisel araştırma

● Karşılaştırmalı araştırma

● Deneysel araştırma

● Araştırmada zaman boyutu

- Kesitsel araştırma

- Boylamsal araştırma

  1. Basic elements of quantitative research. University of Florida
  2. Key elements of a research proposal: quantitative design. Winston-Salem State University, USA
  3. Dimensions of research- California State University, Northridge, USA

 

3 Örnekleme Kavramları

● Hedef Nüfusu Tanımlama

● Temsili Örnek

● Temsili Alt Gruplar

● Örnekleme Yöntemleri (Küme, Tabakalı, Basit Rastgele vb.)

  1. Quantitative sampling, California State University, Northridge.
  2. Sampling in quantitative Research. https://saylordotorg.github.io/text_principles-of-sociological-inquiry-q...

Reading assignment: Ozilgen S., 2011, Gender is correlated with Body Mass Index, Eating Habits, and Exercise Frequency in Students Attending a Private University in Western Turkey. Acta Alimentaria, 40 (3) 400–406

 

4 Nicel Veri Toplama Araçları

● Veri toplama araçları ve yöntemleri: anket, derecelendirme ölçekleri, vaka çalışması vb.

  1. Ozilgen S. Cooking as a Chemical Reaction: Culinary Science with Experiments- second edition.  Taylor & Francis Group, LLC, USA, 2019.- Chapter 1&7
  2. O’Mahony, M. 2016 Statistical Manual. FST course Manual. University of California, Davis.

Reading assignment: Ozilgen S. (2011) Food safety education makes the difference: food safety perceptions, knowledge, attitudes and practices among Turkish university students, Journal of Consumer Protection and Food Safety. 6:25-34

5 Tanımlayıcı istatistikler

∙ Bir veri koleksiyonunu özetleme ve tanımlama

∙ Ortalama, mod ve standart sapma

∙ Yüzdeler ve Oranlar

∙ Histogramlar

  1. Ozilgen S. Cooking as a Chemical Reaction: Culinary Science with Experiments- second edition.  Taylor & Francis Group, LLC, USA, 2019. Chapter 7
  2. Microsoft Excel
  3. O’Mahony, M. 2016 Statistical Manual. FST course Manual. University of California, Davis.

Reading assignment: Ozilgen S., 2011, Statistical Quality Control Charts: New Tools for Studying the Body Mass Index of Populations from the Young to the Elderly. The Journal of Nutrition, Health, and Aging, 15(5) 333-339

6 Nicel Bulgular Hakkında Yazma Konuk Konuşmacı: Prof.Dr. Mustafa Özilgen
7 Ara Sınav  
8 Nitel yöntemin temel özellikleri ve amacı Stockemer D., 2019, Quantitative Methods for the Social Sciences, Springer, Cham, Switzerland

Kümbetoğlu, B. 2020, Niteliksel Araştırmalarda Analiz, Bağlam Yayıncılık, İstanbul

9 Nitel araştırmalarda veri ve analiz Stockemer D., 2019, Quantitative Methods for the Social Sciences, Springer, Cham, Switzerland

Kümbetoğlu, B. 2020, Niteliksel Araştırmalarda Analiz, Bağlam Yayıncılık, İstanbul

10 Nitel araştırmalarda metin analizi, içerik analizi, söylem analizi Stockemer D., 2019, Quantitative Methods for the Social Sciences, Springer, Cham, Switzerland

Kümbetoğlu, B. 2020, Niteliksel Araştırmalarda Analiz, Bağlam Yayıncılık, İstanbul

11 Karma Yöntem Stockemer D., 2019, Quantitative Methods for the Social Sciences, Springer, Cham, Switzerland

Kümbetoğlu, B. 2020, Niteliksel Araştırmalarda Analiz, Bağlam Yayıncılık, İstanbul

12 Nitel araştırmalarda raporlama Stockemer D., 2019, Quantitative Methods for the Social Sciences, Springer, Cham, Switzerland

Kümbetoğlu, B. 2020, Niteliksel Araştırmalarda Analiz, Bağlam Yayıncılık, İstanbul

13 KALİTATİF ARAŞTIRMADA DÖNEM BİLDİRİSİ SUNUMLARI  
14 KALİTATİF ARAŞTIRMADA DÖNEM BİLDİRİSİ SUNUMLARI  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Bu ders için gerekli bir ders kitabı vardır
Ek Kaynaklar Ek okumalar akademik makaleleri içerecektir

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
   
   
   

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Haftalık ödevler ve derse katılım 8 60
  Toplam  9 100
FİNALİN BAŞARIYA ORANI 40
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
Öğrenciler gastronomi ve mutfak kültürü bağlamında yemek araştırma yöntemlerini inceler.         X
Yemek ve yemek pişirmeyi bir sanat süreci olarak ele alan öğrenciler, yemeklerin tasarımı ve görsel sunumu konularında yetkindirler.          
Öğrenciler gıda ile ilgili kavramlar, teknikler ve yeni ürün bilgileri hakkında kapsamlı bilgiye sahip olurlar. Bu konularda araştırma yapma ve fikir geliştirme yeteneğine sahiptirler.         X
Öğrenciler beslenme ve gıda biliminin temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur, kültür bilgilerini gastronomi alanında uygular.       X  
Gastronomi ve mutfak kültürü alanında nicel ve nitel yöntemleri bilir ve uygular.         X
Öğrenci, yiyecek ve içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri, üretim aşamasından sunum aşamasına kadar bilir. Gıda üretim sistemlerini ve bu alandaki yeni yaklaşımları anlayabilirler. Konu hakkında derinlemesine bilgi sahibidirler ve bu aşamada ortaya çıkabilecek sorunları tespit edip çözebilirler. Fiziksel çevreyi tasarlayabilir ve gastronomi alanı ile ilgili malzeme ve teknolojiler hakkında bilgi sahibi olur. Bu bağlamda yeniliklerin geliştirilmesinde yer alabilirler.          
Öğrenciler ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olurlar. Bu bağlamda temel pişirme tekniklerini bilir, uygular ve geliştirir.          
Alkollü ve alkolsüz içeceklerin tarihi, coğrafi ve kültürel arka planını ve üretim aşamalarını bilir. Bu bilgileri menü planlama, yemek üretimi vb. işlerde kullanabilirler.          
Öğrenciler yeni bir gıda ürünü geliştirebilir, standardize edebilir ve tescil sürecini bilimsel bir bağlamda yürütebilir.          
Öğrenciler gıda ile ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeleri, mesleki standartları ve meslek etiğini bilir ve uygularlar.          
Öğrenciler işletme, ekonomi ve pazarlama ile ilgili temel kavramları, teorileri ve ilkeleri bilir ve uygular. Menü planlama ilkelerine uygun olarak yiyecek içecek maliyet analizi, kontrol ve fiyatlandırma yapabilir, çeşitli menüler geliştirebilir. Yönetim teorilerini ve personel işe alım ve değerlendirme süreçlerini uygulayarak gıda ile ilgili işletmelerin operasyonlarını etkin bir şekilde yönetebilirler.          
Bağımsız çalışmalara ve ekip çalışmasına katılabilirler. Sözlü ve yazılı iletişim yoluyla etkili iletişim kurabilirler ve iyi sunum becerileri geliştirirler.       X  
Öğrenciler gıdaların insan sağlığı ve toplum üzerindeki etkilerini anlar ve bu bağlamda basın ve medya kuruluşlarını takip eder ve onlara katkı sağlar.          
Öğrenciler gıda ile ilgili olayları anlar ve yönetir.          
Dünya gıda ticaretini, küreselleşmeyi, üretim ve tüketim kalıplarını bilirler. Gıda politikalarının ülke ekonomisi için önemini bilirler.          
Pasta ve diğer hamur işleri, ekmekler, pandispanya ve hamur hamurları, kremalı soslar, meyve sosları, jöleler, sıcak ve soğuk tatlılar, dondurmalar ve şerbetler, şekerlemeler, süslemeler, süslemeler ve sunumlar nasıl yapılır ve hazırlanır. Çikolata yapımında ustadırlar.          
Mutfak uygulamalarında ve gıda üretiminde kullanılan sebze ve taze otların üretim teknikleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibi olur.          

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik Sayısı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dâhildir: 14x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 1 6 6
Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü   18 96
Toplam İş Yükü / 30 (saat)     5,33
Dersin AKTS Kredisi     6