• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Tezsiz
Ders Kodu: 
CULA504
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu derste yenilikçi ve bilimsel yaklaşımların klasik pişirme tekniklerine etkileri incelenecektir. Dersin temel amaçları; klasik yöntemler uygulandığında gıdaların işlenmesi sırasında meydana gelen fiziksel ve kimyasal değişiklikleri analiz etmek ve piyasada rekabet edebilmek için yenilikçi teknikler önermek

Dersin İçeriği: 

Bu ders kapsamında yenilikçi ve bilimsel bakış açısı ile klasik pişirme teknikleri incelenecektir. Gıdaların klasik yöntemlerle işlenmesi sırasında oluşan fiziksel ve kimyasal değişikliklerin teorik ve pratik yöntemlerle anlaşılması ve kalitenin arttırılması için yapılması gereken yenilikçi iyileştirmelerin önerilmesi bu dersin kapsamı içindedir. Öğrenciler gıdalarda oluşan fiziksel ve kimyasal değişimlerin anlaşılmasında uygulanan temel deneysel yöntemleri ve sonuçların yorumlanmasında kullanılan temel istatistiksel metotları öğreneceklerdir. Rekabet gücünün artırılmasına katkı sağlayacak yeni ürün ve/veya üretim yöntemi geliştirilmesi, mevcut üründe ve/veya üretim yönteminde yenilik yapılması amacıyla sektörün ihtiyaçlarının anlaşılması ve bu ihtiyaçlar doğrultusunda belirlenecek ürünlerin geliştirilmesinde izlenilmesi gereken yöntem ve tekniklerin pratik ve teorik olarak öğretilmesidir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma 4: Laboratuar
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Ödev, C: Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretme teknikleri Değerlendirme yöntemleri
Gıdaların temel kimyasal ve fiziksel özelliklerini kavrar. 1,4,9 1,2,3,4 A,B
Yiyeceklerin hazırlanması sırasında temel kimyasal, fiziksel ve biyolojik ilkeleri uygular/ilgilendirir    

    1,4,3,9,13

1,2,3,4 A,B
Gıda yapısının nihai ürün özellikleri üzerindeki etkilerini açıklar 1,4,9 1,2,3,4 A,B
Gıda ürünlerinin kalitesi üzerinde saklama koşullarının önemini açıklar. 5,13,17 1,2,3,4 A,B
Besin-gıda etkileşimlerini açıklar 1,4,9 1,2,3,4 A,B
Temel pişirme tekniklerini bilir ve stok hazırlamayı bilir. 3,7 1,4 A,C

Dersin Akışı

 
Hafta  Konu Sınıf/Çalışma Materyalleri
1 Giriş: Teknolojiyi pişirme ve gastronomi ile ilişkilendirme
  1. Aguilera JM (2018) Relating Food Engineering to Cooking and Gastronomy. Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety, Vol.17 doi:10.1111/1541-4337.12361
  2. Fooladi E. ,Hopia A. ,Lasa D. and Arboleya JC. (2019) Chefs and researchers: Culinary practitioners' views on interaction between gastronomy and sciences. International Journal of Gastronomy and Food Science, 6–14
  3. PAPER ASSIGNMENT TO DISCUSS: Aguilera JM (2018) The emergence of gastronomic engineering. Innovative Food Science and Emerging Technologies 41:277–283
2 Isıtma Modları

İletim, konveksiyon, radyasyon

Conduction, convection, radiation
3 Isıtma Modları ve klasik pişirme teknikleri

İletim, konveksiyon, radyasyon

Conduction, convection, radiation
4 Sektörde Klasik ve İnovasyon
  1. Advertisement of CIA The future of food: Exploring food innovations of tomorrow  https://www.ciachef.edu/uploadedFiles/Pages/Admissions_and_Financial_Aid/future-of-food.pdf
  2. Zilberman D. (2017) UCBERKELEY BLOG The innovations behind the new food revolutions
  3. PAPER ASSIGNMENT TO DISCUSS: Hu M. (2010) Discovering culinary competency: An innovative approach. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, Vol. 9, No. 1 DOI:10.3794/johlste.91.227
5 Gıda İşlemenin Yeniden Geliştirilmesinin Nedenleri: Bir vaka çalışması olarak Gıda İnovasyon Merkezleri- Montana'nın Rolü
  1. Babcock J., (2008) Redeveloping a Montana Food Processing Industry: The Role of Food Innovation Centers https://scholarworks.umt.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1827&context=etd
  2. PAPER ASSIGNMENT TO DISCUSS: Horng J. (2009) The Development of a Scale for Evaluating Creative Culinary Products. Creativity Research Journal, 21(1), 54–63, 2009
 

 

 

6

İnovasyon nedir?
  1. Kahn KB. (2018) Understanding innovation. Business Horizons (2018) 61, 453—460
  2. PAPER ASSIGNMENT TO DISCUSS: Soriano FA et al., (2018) What’s driving innovation in small businesses in Australia? The case of the food industry*. Australian Journal of Agricultural and Resource Economics, 63, pp. 39–71
7  

 

Ürün geliştirme adımları

  1. Ottenbacher M. and Harrington RJ. (2007) The Culinary Innovation Process: A Study of Michelin-Starred Chefs. Journal of Culinary Science & Technology, Vol. 5(4) Available online at http://jcst.haworthpress.com
  2. PAPER ASSIGNMENT TO DISCUSS: Harrington RJ. (2007) Part I: The Culinary Innovation Process– A Barrier to Imitation. Journal of Foodservice Business Research, Vol. 7(3)
8 Beyin Fırtınası
  1. Harrington RJ. (2007) Part II:
    Rice Flour Beignets– A Case Study of the Culinary Innovation Process. Journal of Foodservice Business Research, Vol. 7(3) Available online at http://www.haworthpress.com/web/JFBR
9 Ara sınav/yazılı sunumlar ARA DÖNEM/BİLGİ SUNUMU/Tartışma
10 Mutfaktaki yeniliklerin itici güçleri ve engelleri
  1. Albors-Garrigós J., Monzo JM. and Garcia-Segovia P. (2018) Knowledge dynamics as drivers of innovation in Haute Cuisine and culinary services. Industry and Innovation. 25(1):84-111
  2. PAPER ASSIGNMENT TO DISCUSS: Jimenez-Mavillard A., Suarez JL. (2020).  Diffusion of elBulli’s innovation: Rate of adoption in Allrecipes and Epicurious. International Journal of Gastronomy and Food Science 22: 100243
11 Mutfaktaki yeniliklerin itici güçleri ve engelleri
  1. Lee C. , Hallak R, Sardeshmukh SR (2019) Creativity and innovation in the restaurant sector: Supply-side processes and barriers to implementation. Tourism Management Perspectives 31:54–62
  2. PAPER ASSIGNMENT TO DISCUSS: Opazo MP. (2012) Discourse as driver of innovation in contemporary haute cuisine: The case of elBulli restaurant. International Journal of Gastronomy and Food Science, 82–89

PAPER ASSIGNMENT TO DISCUSS: Jimenez-Mavillard A., Suarez JL. (2020).  Diffusion of elBulli’s innovation: Rate of adoption in Allrecipes and Epicurious. International Journal of Gastronomy and Food Science 22: 100243

12
  •  
Konuk konuşmacı
13
  •  
ÖĞRENCİ PROJELERİ
14
  •  
ÖĞRENCİ PROJELERİ

Kaynaklar

 
Ders kitabı Ozilgen S, 2019, Cooking as a Chemical Reaction: Culinary Science with Experiments 2nd ed. CRC Press. Taylor and Francis, USA.
Ek kaynaklar
  1. Gaman P M, Sherrington K B, 1996, The science of food, 4. ed., Oxford, Butterworth-Heinemann,
  2. McGee H, 2004, On food and cooking : the science and lore of the kitchen, Scribner, New York.
  3. Fellow P, 2009, Food processing technology: principles and practice, 3rd ed., Cambridge, Woodhead.
  4. Academic Articles

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Articles  
Every week- articles  
1  

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
DÖNEM İÇİ ÇALIŞMALAR SAYI YÜZDE
Sınav 1 20%
Evde sınav sunumları 1 10%
Tartışma Saatleri 1 30%
Toplam   60
FİNAL SINAVIN GENEL NOTA KATKILARI   40
DÖNEM İÇİ ÇALIŞMALARIN GENEL NOTA KATKILARI   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gıda ve yemekleri tarih, coğrafya, kültür ve beslenme bilimleri çerçevesinde değerlendirir.          
2 Yemeği ve pişirme işlemini bir sanat olarak benimser; yiyeceklerin görsel sunumunun tasarlanması ve görsel olarak belgelenmesi konusunda yetkinlik sahibidir.          
3 Gastronomi alanındaki kavramlar, teknikler ve yenilikler ile ürün bilgisi konusunda kapsamlı bilgi sahibidir. Bu konularda araştırma yapma ve geliştirme becerisine sahiptir.         X
4 Gıda bilimi ve temel beslenme ilkeleri konularında bilgi sahibidir ve alanında uygular.         X
5 Gıda hijyeni ve güvenliği konusunda uluslararası standartları bilir ve uygular.          
6 Üretim aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek-içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir. Gıda üretim sistemlerini ve bu alandaki yeni yaklaşımları derinlemesine anlayabilir ve bu aşamada çıkabilecek sorunları tanımlayıp çözebilir. Alanı ile ilgili fiziksel ortamı tasarlar, araç-gereç ve teknolojileri bilir ve kullanır; gerektiğinde bu çerçevede yeniliklerin oluşmasında rol alır.         X
7 Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur. Bu çerçevede temel pişirme tekniklerini bilir, uygular ve geliştirir.          
8 Alkollü ve alkolsüz içeceklerin tarihi, coğrafi ve kültürel altyapısı ve üretim aşamaları konusunda bilgi sahibidir. Yiyecek üretiminde ve menü planlamasında bu bilgiyi kullanır.          
9 Bilimsel çerçevede yeni gıda ürünü geliştirebilir, standartlaştırabilir ve tescil sürecini yürütebilir.         X
10 Gıda alanındaki ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, mesleki standartları ve meslek etiğini bilir ve uygular.         X
11 İşletme, iktisat ve pazarlama alanındaki temel kavramları, kuramları ve ilkeleri bilir ve uygular. Menü planlama ilkeleri doğrultusunda; yiyecek-içecek maliyet analizi, kontrolü, fiyatlandırması yapar ve çeşitli menüler geliştirir. Bir gıda işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını, personel alım ve değerlendirme süreçlerini bilir ve uygular.          
12 Başkaları ile ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir.         X
13 Gıdanın insan sağlığı ve toplumsal düzen üzerindeki etkilerini anlayabilir ve bu çerçevede basın-yayın organlarını takip eder, katkıda bulunur ve yönlendirir.          
14 Gıda ile ilgili etkinlikleri bilir ve yönetir.          
15 Dünya gıda ticareti, globalleşme, üretim ve tüketim örüntüleri hakkında bilgi sahibidir. Gıda politikalarının ülke ekonomisi için önemini bilir.         X
16 Pasta ve diğer hamur işleri, ekmekler, pandispanya ve diğer pasta tabanı hamurları, kremalı soslar, meyve sosları ve jöle yapımı. Sıcak ve soğuk tatlılar, dondurmalar ve sorbeler, şeker işleri, süslemeler, dekorasyon ve sunum, çikolata yapımı konusunda yetkindir.          
17 Mutfak uygulamalarında ve gıda üretiminde kullanacakları sebzelerin ve taze otların yetiştirme teknikleri ile ilgili uygulamalı bilgi sahibidirler.          

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik Sayısı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Final Sınavı 1 25 25
       
Toplam İş Yükü     176
Toplam İş Yükü / (saat)     5.87
Dersin AKTS Kredisi     6