Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Gıda güvenliği en temel insan haklarından biridir. Öte yandan küresel ısınma başta olmak üzere bazı faktörler insanların gıda güvenliğini olumsuz yönde etkilemektedir. Bu ders, gıda güvenliğini etkileyen faktörleri ve onu korumak için en yaygın önlemleri anlamaya dayalı olacaktır.
Dersin İçeriği:
İklim değişikliği, ekosistem, sera gazları ve karbon emisyonlarının çevresel etkileri, sürdürülebilir su ve tarım uygulamaları, geleneksel gıda ürünleri ve üretim yöntemleri bu dersin odak noktası olacaktır. Öğrenciler ayrıca gıda atıklarını azaltma tekniklerini de öğreneceklerdir.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma 4: Laboratuar
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Sınav, B: Ödev, C: Sunum
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Öğrenme Çıktıları | Program öğrenme çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Değerlendirme yöntemleri |
Sürdürülebilirliğin temellerini anlar | 1,4,9 | 1,2,3,4 | A,b |
Gıda sürdürülebilirliğini açıklar |
1,4,3,9,13 |
1,2,3,4 | A,b |
Farklı faktörlerin gıda sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini açıklar | 1,4,9 | 1,2,3,4 | A,b |
Gıda güvenliğine yönelik tehditleri ve ortak tarım politikasını açıklar | 5,13,17 | 1,2,3,4 | A,b |
Sürdürülebilir tarımın felsefesini ve uygulamalarını açıklar | 1,4,9 | 1,2,3,4 | A,b |
SDG'yi açıklar | 3,7 | 1,4 | A,c |
Dersin Akışı
Kaynaklar
ÖNERİLEN KAYNAKLAR | |
Dersin Kitabı |
Sustainability Science, Ed. Heinrichs, H, Martens, P,
Michelsen, G, Wiek, A. 2016. Springer. |
Yardımcı Kaynaklar |
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Makaleler ve kitap bölümleri | |
Haftalık makaleler | |
1 |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
Dönem İçi Çalışmalar | Sayı | Yüzde |
Sınav | 1 | 20% |
Sınav sunumu | 1 | 10% |
Tartışma Saatleri | 1 | 30% |
Toplam | 60 | |
Final sınavının genel nota katkısı | 40 | |
Dönem içi çalışmaların genel nota katkısı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Gıda ve yemekleri tarih, coğrafya, kültür ve beslenme bilimleri çerçevesinde değerlendirir. | |||||
2 | Yemeği ve pişirme işlemini bir sanat olarak benimser; yiyeceklerin görsel sunumunun tasarlanması ve görsel olarak belgelenmesi konusunda yetkinlik sahibidir. | |||||
3 | Gastronomi alanındaki kavramlar, teknikler ve yenilikler ile ürün bilgisi konusunda kapsamlı bilgi sahibidir. Bu konularda araştırma yapma ve geliştirme becerisine sahiptir. | X | ||||
4 | Gıda bilimi ve temel beslenme ilkeleri konularında bilgi sahibidir ve alanında uygular. | X | ||||
5 | Gıda hijyeni ve güvenliği konusunda uluslararası standartları bilir ve uygular. | |||||
6 | Üretim aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek-içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir. Gıda üretim sistemlerini ve bu alandaki yeni yaklaşımları derinlemesine anlayabilir ve bu aşamada çıkabilecek sorunları tanımlayıp çözebilir. Alanı ile ilgili fiziksel ortamı tasarlar, araç-gereç ve teknolojileri bilir ve kullanır; gerektiğinde bu çerçevede yeniliklerin oluşmasında rol alır. | X | ||||
7 | Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur. Bu çerçevede temel pişirme tekniklerini bilir, uygular ve geliştirir. | |||||
8 | Alkollü ve alkolsüz içeceklerin tarihi, coğrafi ve kültürel altyapısı ve üretim aşamaları konusunda bilgi sahibidir. Yiyecek üretiminde ve menü planlamasında bu bilgiyi kullanır. | |||||
9 | Bilimsel çerçevede yeni gıda ürünü geliştirebilir, standartlaştırabilir ve tescil sürecini yürütebilir. | X | ||||
10 | Gıda alanındaki ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, mesleki standartları ve meslek etiğini bilir ve uygular. | X | ||||
11 | İşletme, iktisat ve pazarlama alanındaki temel kavramları, kuramları ve ilkeleri bilir ve uygular. Menü planlama ilkeleri doğrultusunda; yiyecek-içecek maliyet analizi, kontrolü, fiyatlandırması yapar ve çeşitli menüler geliştirir. Bir gıda işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını, personel alım ve değerlendirme süreçlerini bilir ve uygular. | |||||
12 | Başkaları ile ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir. | X | ||||
13 | Gıdanın insan sağlığı ve toplumsal düzen üzerindeki etkilerini anlayabilir ve bu çerçevede basın-yayın organlarını takip eder, katkıda bulunur ve yönlendirir. | |||||
14 | Gıda ile ilgili etkinlikleri bilir ve yönetir. | |||||
15 | Dünya gıda ticareti, globalleşme, üretim ve tüketim örüntüleri hakkında bilgi sahibidir. Gıda politikalarının ülke ekonomisi için önemini bilir. | X | ||||
16 | Pasta ve diğer hamur işleri, ekmekler, pandispanya ve diğer pasta tabanı hamurları, kremalı soslar, meyve sosları ve jöle yapımı. Sıcak ve soğuk tatlılar, dondurmalar ve sorbeler, şeker işleri, süslemeler, dekorasyon ve sunum, çikolata yapımı konusunda yetkindir. | |||||
17 | Mutfak uygulamalarında ve gıda üretiminde kullanacakları sebzelerin ve taze otların yetiştirme teknikleri ile ilgili uygulamalı bilgi sahibidirler. |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dâhildir: 14x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 176 | ||
Toplam İş Yükü / 30 (saat) | 5.87 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |