• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
GRA 523
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
15
Dersin Dili: 
Türkçe
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 

Biçim-içerik ilişkileri, geometrik soyutlama ve yalınlaştırma, görsel hiyerarşi, tipografik kompozisyon ve bütünlük oluşturma yöntemlerinin sorgulanması ve deneysel tipografik tasarımlar ile denenmesi.

Dersin İçeriği: 

Tipografinin tarihi, terimleri, temel yazı karakterleri konusunda ileri seviye bilgiler vermek, araştırmaya ve dönemi ile ilişkilendirmeye yönlendirmek. Deneysel projeler ışığında yaratıcı tipografik tasarım kriterlerini öğretmek.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Sınav 2.Sunum 3. Ödev 4. Uygulama

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Grafik Tasarım ve tipografinin temel tasarım ilkeleri konusunda bilgi ve deneyim sahibi olmak 1,2 1,2,5 2,3,4
Tasarım problemlerini yaratıcı biçimde çözebilme becerisi 2,3,4,5 3,4 1,3,4
Tipografik tasarımlar aracılığıyla metinleri yorumlayabilmek  2,4,11 1,2,3 1,3,4
Tasarım süreci içinde modern ve özgün tasarımlar üretmek amacıyla farklı malzemelerden yararlanmak 2,3,7 2,3,4 3,4
Sanat ve tasarım problemlerini analiz edebilmek 10,12 2,4,5 2,3,4

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Deneysel Tipografiye Giriş  
2 Modern Sanat Bağlamında Deneysel Tipografi   
3 Fütürist Tipografi: Marinetti, Apollinaire, Tzara, Zdanevich  
4 Yeni Tipografi: Harf, Metin, Deneysel Tipografik Sistemler ve Tipografide Sistem Kırma  
5 Tipografik Ekspresyonizm, İsviçre Tasarımı’, Uluslararası Tipografik Stil’, Wolfgang Weingart  
6 Postmodernizm: April Greiman, Neville Brody ve Face Dergisi, Emigre  
7 Max Kisman Kes/Kopyala/Yapıştır, Katherine Zask Parçala-Böl ve Yeni Anlamlar Çıkar, Stefan Sagmeister Style=Fart, M/M Paris (No Ghost Just A Shell, Alphabet)  
8 Tipografi ve İmgesel Dönüşüm (Tipografi Sanatı ile Senaryoların Kült Film Afişlerine Dönüştüğü 15 Çalışma Örneklemesi)  
9 Üçüncü Boyut Olarak Tipografi – Harf Tasarımı  
10 Tipografik Tasarımda Deneysel Yaklaşım (Afiş, Çift Sayfa Tasarımı, Kapak Tasarımı)  
11 Tipografide İmge, Duygu ve Coşku  
12 Tipografik İfade Biçimi Olarak Renk   
13 Organik Tipografi  
14 Kelimeleri Resme Dönüştürmek  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar BRINGHURST, R., The Elements of Typographic Style, Hartley and Works, Vancouver

 

LUPTON, E., Design Writing Research, Phaidon, London, 1996

Baines, P., Haslam, A., Type & Typography, New York: Waston-Guptill Publications: New York, 2005.

Spiekermann, E., Ginger, E. M., Stop Stealing Sheep & Find, Out How Type Works, Berkeley: Adobe Press, 2003.

Lupton, Ellen, Thinking With Type, NY: Princeton Architectural Press, 2010.

Kane, John, A Type Primer, London: Laurance King, 2011.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dokümanlar  
Ödevler  
Sınavlar  

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 2 %10
Ara Sınav 2 %30
Seminer ve Sunum    
Proje    
Toplam    
Finalin Başarıya Oranı   %60
Yıl içinin Başarıya Oranı   %40
Toplam   %100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Tasarımın işlevsel amaçlarının yanı sıra yeni olanı arama ve deneme cesareti gelişir.         x  
2 Hedef kitlenin insani ve kültürel özelliklerine göre tasarımlar geliştirme konusunda profesyonel sorumluluk bilinci geliştirir.         x  
3 Araştırma yapma, kuramsal bilgi oluşturma ve önerilerde bulunma yetkinliği kazanır.         x  
4 Alana ait akademik formata uygun metin üretme yetisi kazanır.         x  
5 Sanat ve tasarım ile ilgili alanlarda eğilimine uygun uzmanlık düzeyinde yetkinlik kazanır.         x  
6 Tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla kurgulayarak tasarım projeleri geliştir.       x    
7 Alanın gerektirdiği teknolojik donanımı ileri düzeyde kullanabilir.       x    
8 Tasarım kültürü hakkında güncel durumu takip eder, projelerinde geliştirip uygular.         x  
9 Seçilen uzmanlık alanında disiplinler arası projeler yürütebilme yetisi kazanır.   x        
10 Tasarım ile ilişkili alanlarda ileri düzeyde okumalar yapar.       x    

ECTS

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (14 x toplam ders saati) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödev 2 4 8
Seminer ve Sunum      
Proje 1 10 10
Ara Sınav 2 6 12
Final Sınavı      
       
Toplam İş Yükü     114
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,56
Dersin AKTS Kredisi     5