XIX. Yüzyıldan günümüze öne çıkan gazete ve dergileri edebiyatımız ve kültürümüz açısından ayrı ayrı incelemek ve değerlendirmektir.
Batılılaşma, XIX. yüzyılda hissedilir bir ivme kazanmış, yansımaları, hayatın her alanında görülmeye başlamıştır. Bu süreçte gazeteler ve dergiler en önemli rolü oynamış; bir taraftan düşünce yelpazemizin gelişmesinde bir taraftan da edebiyatımızın yeniden şekillenmesinde ciddi bir etkide ve katkıda bulunmuşlardır. Gazete ve dergiler aynı etkinliklerini XX. Yüzyılda da sürdürmüşlerdir. Yine öncü ve belirleyicidirler. Derste, Batılılaşma süreci ve bu sürece öncülük etmiş süreli yayınlar incelenecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Türk dili ve edebiyatının başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem sosyal ve tarihsel hem de çağdaş edebiyat kuramları ışığında değerlendirir. | 1,2,3 | A |
2) Türk edebiyatı verimlerini, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştireleştirel bir yaklaşım sergiler. | 1,2,3 | A |
3) Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir. | 1,2,3 | A |
4) Edebiyat kuramlarının temelini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur, disiplinlerarası okuma ve yapma ve çözümleme yapma becerisini kazanır. | 1,2,3 | A |
5) Uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini sağlayacak bilgi teknolojilerini edinir. | 1,2,3 | A |
6) Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/veya kurumsal sorunları tanımlar, betimler ve sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir. | 1,2,3 | A |
7) Alanında gerçekleştirilen bilimselm, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | 1,2,3 | A |
8) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.
|
1,2,3 | A |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Osmanlı’da Batılılaşma Sürecine Genel Bir Bakış
|
|
2 |
b. İlk Özel Gazete : Cerîde-i Havâdis - Mukaddimesi – Misyonu – Etkisi |
|
3 |
İlk özel gazetemiz Cerîde-i Havâdis
|
|
4 |
İlk Fikir Gazetesi : Tercüman-ı Ahvâl
- Mukaddimesi - Misyonu – Etkisi
- Mukaddimesi – Misyonu – Etkisi
|
|
5 |
Osmanlı’nın İlk Bilim Mecmuası : Mecmua-i Fünûn
|
|
6 |
Osmanlı İmparatorluğu’nda Gazetelerin ve Gazetecilerin Çok Özel Konumu
|
|
7 |
Avrupa’da Türk Gazeteleri
|
|
8 |
Ara Sınav
|
|
9 |
Meşrutiyet Döneminde Medya ve Edebiyat
|
|
10 |
Yeni Bir Edebiyatın Odağı Olarak Gazeteler
|
|
11 |
Yirminci Yüzyılda Fikir Akımları ve Yayın Organları
|
|
12 |
Arayışların Diğer Toplulukları
|
|
13 |
Cumhuriyet Döneminde Medya ve Edebiyat I
|
|
14 |
Cumhuriyet Döneminde Medya ve Edebiyat II
|
|
15 |
Cumhuriyet Döneminde Medya ve Edebiyat III
|
|
16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
Prof. Dr. Ahmet Hamdi Tanpınar, XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi.
Prof. Dr. Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri.
Doç. Dr. Ali Budak, Batılılaşma Sürecinde Çok Yönlü Bir Osmanlı Aydını: Münif Paşa. İstanbul, Kitabevi.
Doç. Dr. Ali Budak; Batılılaşma ve Türk Edebiyatı, İstanbul, Bilge Kültür Sanat Yayınevi, 2013.
Cavit Orhan Tütengil, Yeni Osmanlılar’dan Bu Yana İngiltere’de Türk Gazeteciliği 1867-1967
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | |
Ödevler | Öğrenciye haftalık okumalar verilir. |
Sınavlar | Dönem içinde bir ara sınav ile dönem sonunda bir final sınavı yapılır. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 6-7 | 40 |
Ödev | 20 | |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Türk Edebiyatı ve dünya edebiyatı alanlarındaki edebi metinleri çağdaş edebiyat kuramlarının ışığında değerlendirir, eleştirisini yapar. Edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir. | X | ||||
2 | Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Edebiyatı ve dünya edebiyatları alanlarında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar. | X | ||||
3 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar. | X | ||||
4 | Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır. Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Okumalar | 12 | 2 | 24 |
Kütüphane/İnternet Çalışması | 10 | 2 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 169 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 169/25: 6.7 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |