Bu ders, iletişim bilimlerinin temel kuramsal yaklaşımlarını, eleştirel bir perspektiften ele alır.
Derste, iletişim ve medyaya dair olgu sorun ve konular, tarihsel bir bağlam içinde ekonomik, politik ve toplumsal yönleriyle incelenecektir. Dersi tamamlayan öğrenci, alanın kuramsal bilgisini kavrayacak ve alana dair eleştirel değerlendirme ve karşılaştırma kapasitesine kavuşacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
1. Alanın disiplinlerarası karakterini anlar ve kavrar.
2. Eleştirel düşünce geleneğini ayırt eder.
3. Anaakım düşünceyi eleştirir.
4. Kuramsal açıklama ve açımlamaları farklı olgulara uyarlar.
5. Güncel sorunları analitik bir bakış açısıyla çözümler.
Dersin Akışı
1. Giriş
2. Sosyal Bilimlerin Temelleri
3. İletişim Teorilerine Genel Bir Bakış
4. Eleştirel Kültürel Teori
5. Frankfurt Ekolü I
6. Frankfurt Ekolü II
7. Görüş ve Görünüş
8. Dijioptimizm: "Yeni İletişim Teknolojileri"
9. "Sosyal Web" ve Dijital Emek
10. Küreselleşme, Medya ve Kültür I
11. Küreselleşme, Medya ve Kültür II
12. Toplumun McDonaldlaşması
13. Medya ve Kültürün Politik Ekonomisi
14. Öğrenci Sunumları
15. Öğrenci Sunumları
16. Değerlendirme
Kaynaklar
- Gulbankian Komisyonu (1996). Sosyal Bilimleri Açın. Çev. Şirin Tekeli, Metis Yay: İstanbul
- Erdoğan, İrfan (2014). Medya Teori ve Araştırmaları, Erk Yay: Ankara
- Eagletone, Terry (2004). Kuramdan Sonra, Çev. Uygar Abacı, Literatür Yay: İstanbul
- Adorno, Theodor, Horkheimer Max (1995). Aydınlanmanın Diyalektiği, Çev. Oğuz Özügül, Kabalcı Yay: İstanbul.
- Benjamin, Walter (2000). Pasajlar. Çev. Ahmet Cemal. Yapı Kredi Yay: İstanbul
- Berger, John (1993). Görme Biçimleri. Çev. Yurdanur Salman, Metis Yay: İstanbul
- Fuchs, Christian (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş, Çev. Diyar Saraçoğlu, İlker Kalaycı, Notabene Yay: İstanbul
- Fuchs, Christian; Mosco, Vincent (2014). Marx Geri Döndü: Medya, Meta, Sermaye Birikimi, der. Funda Başaran, Notabene Yay: İstanbul.
- Bauman, Zymunt (2007). Küreselleşme, Çev. Abdullah Yılmaz. Metis Yay: İstanbul.
- Urry, John (1998). Mekânları Tüketmek, Çev. Rahmi Öğdül. Metis Yay: İstanbul.
- Ritzer, George (1998). Toplumun McDonaldlaştırılması, Çev. Şen Süer Kaya. Ayrıntı Yay: İstanbul
- Schiller, Herbert (2005). Zihin Yönlendirenler, çev. Cevdet Cerit, Pınan Yay: İstanbul
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Derse devam ve katılım | 1 | 40 |
Sunum | 1 | 20 |
Ödev | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
FİNALİN BAŞARIYA ORANI | 60 | |
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI | 40 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanma. | x | ||||
2 | Medya ve iletişim yönetimi yoğunlaşma alanında ilgili veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanma. | x | ||||
3 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanma. | x | ||||
4 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisine sahip olma. | X | ||||
5 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanma. | X | ||||
6 | Tez konusu ile ilgili yeterli düzeyde araştırma yapmış olmak | x | ||||
7 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olma. | X | ||||
8 | Makale ve tez yazmak için gerekli olan bilgisayar kullanma becerisine sahip olmak | x | ||||
9 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanma. | x | ||||
10 | Medya ve iletişim yönetiminin ve pratik açıdan anlam ve öneminin tam ve doğru anlaşılması | x |
ECTS
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dâhildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ödev | 1 | 55 | 55 |
Toplam İş Yükü | 199 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,96 |