• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
SOC 509
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı, iktisat sosyolojisi konularını kapsamak ve yüksek lisans seviyesindeki öğrenciye iktisadi konuları sosyolojik bir perspektifle düşünmede yardımcı olmaktır. Bir dönem gibi kısıtlı bir zamanda disiplinin temel kavramları, yaklaşımları, tartışmaları, ele alınacak ve işlenecektir. Ek okumalarla öğrenciye daha derin bir perspektif ve vizyon kazandırılmaya çalışılacaktır.

Dersin İçeriği: 

Dersin içeriği, Kuram okulları, tüketimcilik ve maddi kültür, paranın sosyal işlevleri, piyasalar ve piyasalara alternatif sistemler (hediye sistemleri), örgütler ve ağlar, teknoloji ve sonuçları, kültür, sosyo-ekonomik sistemlerin tarihi gibi İktisat Sosyolojisinin temel kavramlarını,  kanunlarını yöntemini kapsamaktadır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Okuma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: kitap raporunun değerlendirilmesi, B: Sınıf içi tartışma ve derse katılım

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları (dersin sonunda öğrencinin şu konularda gerekli altyapıyı kazanması umulur)

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Assessment Methods

1 Ekonomik meseleler ilgili sosyal bir bakış geliştirme

 

1,2,3

A,B

2 Ekonomi dünyasıyla ilgili temel sosyolojik kuramları öğrenme

 

1,2,3

A,B

3 ‘ekonomik’ ve ‘sosyal’ alanların kesişim kümesiyle ilgili altyapısını geliştirme

 

1,2,3

A,B

4 nitel ve beşeri yöntemlerle ilgili bilgi sahibi olma

 

1,2,3

A,B

5 Güncel sosyoekonomik yapılar ve süreçlerin tarihi altyapılarını öğrenme

 

1,2,3

A,B

Dersin Akışı

 

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

İlk tanışma ve dersin tanıtılması

 

2

Sosyal Adam’ ‘İktisadi Adam’a karşı: İktisadi Davranışın Sosyal ve Kültürel Vecheleri

 

3

İktisat Sosyolojisi yaklaşımlarına tarihsel ve karşılaştırmalı bir bakış I

 

4

İktisat Sosyolojisi yaklaşımlarına tarihsel ve karşılaştırmalı bir bakış II

 

5

Para, Değer, Piyasa I

 

6

Para, Değer, Piyasa II

 

7

İş ve Mesleğin Sosyolojisi

 

8

Maddi Kültür

 

9

Tüketimcilik

 

10

Sosyal sonuçlarıyla Gelir ve Servet Dağılımı

 

11

Ağlar ve Ekonomik Yaşam

 

12

Girişimcilik

 

13

Devlet ve Ekonomi

 

14

Teknoloji ve Toplum

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Notu

Smelser,  Neil J. & Swedberg, Richard (ed.) 1994.  The Handbook of Economic Sociology. Princeton: University of Princeton Press.

Diğer Kaynaklar

(Haftalık akışa göre )

(1. hafta) Daoud AL, Bengt. Economic Sociology- Old and New. International Journal of Pluralism and Economics Education. 2011;2(3):14.

 

(2. hafta) Swedberg, Richard. 1991. Major Traditions of Economic Sociology. Annual Review of Sociology. 17. 251-276 (ilgili bölüm)

 

(3. hafta) Mark Granovetter, Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness, American Journal of Sociology, 1985, 91(Nov.): 481-510.

 

(4. hafta) Smelser NJS, Richard (ed.). The handbook of economic sociology. Princeton Princeton University Press; 1994. (ilgili bölüm)

 

(5. hafta) Simmel G. The Philosophy of Money. London: Routledge; 1990. (ilgili bölüm)

 

 

(6. hafta) Neil Fligstein, Markets as politics: a political-cultural approach to market institutions, American Sociological Review, 1996, 61(4):656-673.

 

(7. hafta) Sennett R. The craftsman. New Haven: Yale University Press; 2008.

 

(8. hafta) Hodder I. Entangled: An Archaeology of The Relationships between humans and things. Malden, MA  Wiley-Blackwell; 2012.

 

 

(9. hafta) Douglas Marry& Isherwood Baron. 1996. The World of Goods: Towards and Anthropology of Consumption. London & New York, Routledge. (İlgili bölüm)

 

(10. hafta) Landes DS. The wealth and poverty of nations: why some are so rich and some so poor. New York: W.W. Norton; 1998. (ilgili bölüm)

 

(11. hafta) Granovetter, Mark. 1973. "The Strength of Weak Ties." American Journal of Sociology no. 78 (6):1360-1380.

 

(12. hafta) Hjorth DK, Monika Entrepreneurship and the experience economy. Copenhagen: Copenhagen Business School Press; 2007.

 

(13. hafta) Tilly C. Coercion, capital, and European states, AD 990-1990. Cambridge: B. Blackwell; 1990.

 

(14. hafta) Pfaffenberger B. Social Anthropology of Technology. Annual Review of Anthropology. 1992;21:25.

 

 

 

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Haftanın okuması bağlamında derste yürütülen tartışmaya öğrencinin katılım performansı

14

60

Öğrencinin okuma listesinden seçtiği bir kitabı (ya da üç makaleyi) okuyarak kitap hakkında yazdığı raporun değerlendirilmesi

1

40

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

 

Katkı

1

2

3

4

5

 

1 Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerine hâkim, sosyolojik araştırmalar yapabilecek gerekli donanıma sahip bireyler yetiştirmek,

 

X

 

 

 

 

 

2 Sadece sosyoloji alanında değil farklı fakülte ve bölümlerden alınan dersler aracılığıyla disiplinlerarası bir bakış açısına sahip bireyler yetiştirmek,

 

 

 

 

 

X

 

3 Türkiye toplumunun başlıca konularına ve meselelerine hâkim bireyler yetiştirmek,

 

 

 

 

X

 

 

4 Sosyolojinin temel temalarından “örgüt ve kurum sosyolojisi” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

 

 

 

X

 

 

 

5 Sosyolojinin temel temalarından “siyaset sosyolojisi ve toplumsal değişim” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

 

 

 

X

 

 

 

6 Sosyolojinin ana temalarından “toplumsal eşitsizlikler/tabakalaşma” konusuna hakim sosyal bilimciler yetiştirmek,

 

 

 

 

 

X

 

7 Sosyolojinin ana temalarından “kültür ve toplum” konularına hakim sosyal bilimciler yetiştirmek,

 

 

 

 

X

 

 

8 Sosyal bilimler kuramlarına ve sosyal bilimler tarihine hakim sosyal bilimciler yetiştirmek,

 

 

X

 

 

 

 

9 Sözlü ve yazılı şekilde kendini ifade edebilme becerisine sahip, akademik yazının ana gerekliliklerini bilen bireyler yetiştirmek,

 

 

 

 

X

 

 

10 Uluslararası kuruluşlarda görev alarak, dünyanın farklı coğrafyalarında proje geliştirebilecek düzeyde donanımlı bireyler yetiştirmek.

 

X

 

 

 

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (14x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

13

5

65

Ek Okumalar (kitap ya da makale)

13

5

65

Kitap Okuma ve Raporunu Yazma

1

12

12

Toplam iş yükü

 

 

184

Toplam iş yükü / 25 (s.)

 

 

7,36

Dersin AKTS Kredisi

 

 

7