-Sosyoloji disiplininin temellerini atan klasik kuramcıların fikir ve eserlerini eleştirel olarak incelemek; bu kuramcıların çeşitli toplumsal konu ve dinamiklere ilişkin kavram, kuram ve bakış açılarının sosyolojinin bir sosyal bilim olarak inşa edilmesine yaptığı katkıları tartışmak.
-Klasik kuramcıların argümanlarının mantığını kavramak, kuramsal yaklaşımlarını yorumlamak ve görüşleri arasındaki benzerlik ve farklılıkları değerlendirmek.
Toplumsal kuramın klasik temsilcilerinin farklı toplumsal konu ve dinamiklere yönelik geliştirdiği düşünce, kavram, kategori ve kuramları.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
Klasik dönem toplum bilimcilerinin, sosyolojinin temel kavram ve konularını nasıl kuramsallaştırdıklarını öğrenir. |
8 |
1,2 |
A,B,C |
Öğrendiği kuramsal yaklaşımlar ve spesifik kuramlar ışığında toplum-kültür-birey ilişkisi, dinin toplumsal rolü, ekonomik gelişim ve toplumsal dönüşüm gibi toplumsal dinamikler üzerinde fikir yürüterek kendi düşünsel gelişimine katkıda bulunur. |
7,8 |
1,2 |
A,B,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Ders Programı ve Derse Giriş |
Ders Programı |
2 |
Hegel |
Callinicos – (Social Theory: A Historical Introduction) Solomon -- (In the Spirit of Hegel) |
3 |
Karl Marx |
Tucker – (The Marx-Engels Reader) |
4 |
Karl Marx devam |
Tucker – (The Marx-Engels Reader) |
5 |
Karl Marx devam |
Tucker – (The Marx-Engels Reader) |
6 |
Karl Marx devam |
Tucker – (The Marx-Engels Reader) |
7 |
Emile Durkheim |
Callinicos – (Social Theory) Giddens – (Emile Durkheim: Selected Writings) |
8 |
Emile Durkheim devam |
Giddens – (Emile Durkheim: Selected Writings) |
9 |
Emile Durkheim devam |
Giddens – (Emile Durkheim: Selected Writings) |
10 |
Emile Durkheim devam |
Giddens – (Emile Durkheim: Selected Writings) Emirbayer – (Useful Durkheim) |
11 |
Max Weber |
Callinicos – (Social Theory) Weber -- (The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism) |
12 |
Max Weber devam |
Gerth and Mills – (From Max Weber: Essays in Sociology) |
13 |
Max Weber devam |
Gerth and Mills – (From Max Weber: Essays in Sociology) Hennis - “The Meaning of 'Wertfreiheit' on the Background and Motives of Max Weber's "Postulate”.” Mueller – “Socialism and Capitalism in the Work of Max Weber” Mazman – “Max Weber and Émile Durkheim: A Comparative Analysis on the Theory of Social Order and the Methodological Approach to Understanding Society” |
14 |
Simmel |
Callinicos – Social Theory Frisby -- (Simmel and Since: Essays on Georg Simmel’s Social Theory) Levine - (Georg Simmel on Individuality and Social Forms) Simmel – “Bridge and Door”
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
-Callinicos, Alex. 1999. Social Theory: A Historical Introdcution. New York: New York University Press.
- Gerth, Hans H. and C. Wright Mills, eds. 1958. From Max Weber: Essays in Sociology. New York: Oxford University Press.
- Giddens, Anthony, ed. 1972. Emile Durkheim: Selected Writings. Cambridge: Cambridge University Press.
- Levine, Donald N., ed. 1971. Georg Simmel on Individuality and Social Forms: Selected Writings. Chicago: The University of Chicago Press.
- Tucker, Robert C., ed. 1978. The Marx-Engels Reader. 2nd ed. New York: W.W. Norton & Company.
- Weber, Max. 1958. The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. Translated by T. Parsons. New York: Charles Scribner’s Sons. |
Diğer Kaynaklar |
Bendix, Reinhard. 1998. Max Weber: An Intellectual Portrait. Vol. 2, Max Weber Classic Monographs, edited by B.S. Turner. London: Routledge.
- Emibbayer, Mustafa. 1996. “Useful Durkheim.” Sociological Theory 14(2):109- 30.
- Frisby, David. 1992. Simmel and Since: Essays on Georg Simmel’s Social Theory. London: Routledge.
- Hennis, Wilhelm, Ulrike Brisson, and Roger Brisson. 1994. “The Meaning of 'Wertfreiheit' on the Background and Motives of Max Weber's "Postulate”.” Sociological Theory, 12(2):113-25
- Kalberg, Stephen. 1996. “On the Neglect of Weber's Protestant Ethic as a Theoretical Treatise: Demarcating theParameters of Postwar American Sociological Theory.” Sociological Theory 14(1):49-70.
- Mazman, İbrahim. 2008. “Max Weber and Emile Durkheim: A Comparative Analysis on the Theory of Social Order and the Methodological Approach to Understanding Society.” Sosyal Bilimler Dergisi 10(1):67-83.
- Mueller, Gerth. 1982. “Socialism and Capitalism in the Work of Max Weber.” British Journal of Sociology 33(2):151-171.
-Postone, Moishe. 1997. “Rethinking Marx (in a Post-Marxist World)”. Pp. 45-80 in Reclaiming the Sociological Classics: The State of the Scholarship, edited by C. Camic. Malden, MA: Blackwell.
-Simmel, Georg. 1994 [1909]. “Bridge and Door.” Theory, Culture and Society 11(1):5-10.
- Solomon, Robert C. 1983. In the Spirit of Hegel. Oxford: Oxford University Press.
- Wilding, Adrian. 2008. “Max Weber and the Faustian Universality of Man.” Journal of Classical Sociology 8(1):67-87. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
Özet |
Sınavlar |
Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Derse katılım ve paylaşım |
1 |
45 |
Özet yazımı |
5 |
25 |
Tartışma Yönetimi |
5 |
30 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
60 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerine hâkim, sosyolojik araştırmalar yapabilecek gerekli donanıma sahip bireyler yetiştirmek, |
x |
|||||
2 |
Sadece sosyoloji alanında değil, farklı fakülte ve bölümlerden alınan dersler aracılığıyla disiplinlerarası bakış açısına sahip bireyler yetiştirmek, |
x |
|||||
3 |
Türkiye toplumunun başlıca konularına ve meselelerine hâkim bireyler yetiştirmek, |
x |
|||||
4 |
Sosyolojinin temel temalarından “örgüt ve kurum sosyolojisi” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
|
x |
||||
5 |
Sosyolojinin temel temalarından “siyaset sosyolojisi ve toplumsal değişim” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
x |
|||||
6 |
Sosyolojinin temel temalarından “toplumsal eşitsizlikler/tabakalaşma” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
x |
|||||
7 |
Sosyolojinin ana temalarından “kültür ve toplum” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
|
x |
||||
8 |
Sosyal bilimler kuramlarına ve sosyal bilimler tarihine hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
x |
|||||
9 |
Sözlü ve yazılı şekilde kendini ifade edebilme becerisine sahip, akademik yazının ana gerekliliklerini bilen bireyler yetiştirmek, |
x |
|||||
10 |
Uluslararası kuruluşlarda görev alarak, dünyanın farklı coğrafyalarında proje geliştirebilecek düzeyde donanımlı bireyler yetiştirmek. |
x |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
3 |
45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
8 |
120 |
Özet Yazımları |
5 |
1 |
5 |
Final |
1 |
10 |
10 |
Toplam İş Yükü |
|
|
180 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
7.2 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
7 |