• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
SOC 511
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
8
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Tiyatro sanatının toplumla olan ilişkisini tarışır ve 20. yüzyılda tiyatro ve
performans sanatı vesilesiyle toplumsal donusum hedefleyen yapıtlar,
hareketler incelenir.

Dersin İçeriği: 

Sosyolojide sanata bakış, tiyatro-toplum ilişkisi, Marksist sanat eleştirileri

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 4: Simulasyon, 5: Örnek Olay
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Yazılı Sınav, B: Derse Katılım, C: Ödev, D: Presentasyon

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri:
1) Sosyal düşünce içinde sanatın yerini irdeler. 1-3, 5-10 1,2,3 B,C,D
2) Tıyatro tarihi, eleştirisi ve teorisi ile sosyoloji dallarının farklı disipliner yaklaşımlarını bır araya getirir. 1-3, 5-10 1,2,3,5 B,C,D
3) Toplumsal hareket olarak gösteri sanatlarının potansiyelini ve kapasitesini tartışır. Ingiltere, Amerika ve Türkiye’de işçi sınıfı haraketlerinin aracı olarak performans ve tiyatroyu inceler   1-3, 5-10 1,2,3,5 B,C,D
4) Kent yapısı içerisinde kapitalist yayılım karşısında tiyatro ve performansın direnme aygıtı olarak potansiyelini inceler. 1-3, 5-10 1,2,3,5 B,C,D
5) Ana akım ve burjuva olarak kabul edilebilecek tiyatro sanayiinin sanat ve kültür üzerindeki yaptırımlaını inceler.   1-4, 5-10 1,2,3,5 B,C,D

Dersin Akışı

Hafta Konular Ders Materyali
1 Giris, tanitim Ogretim gorevlisi saglar
2 Sosyal düşünce içinde sanatın yeri, Marksist eleştiri  
3 Emile Durkheim, Raymond Williams, Pierre Bourdieu, Arnold Hauser ve Jurgen Habermas’tan seçkiler    
4 Arnold Hauser, ‘Sanat ve toplum ilişkisi’  
5 Raymond Williams, Kültür Sosyolojisi  
6 Jill Dolan, Utopia in Performance; Hauser, ‘Sanat tüketicileri’  
7 David Harvey, Pierre Bourdieu, bir vaka çalışması: F. Bahar Karlıdağ, ‘Bir film seti aktivizmi’  
8 Barry Witham, A Sustainable Theatre  
9 IKSV 2018 raporu: ‘Birlikte Yaşamak’  
10 Raphael Samuel, işçi tiyatroları; Hauser, sınıf ve kültür  
11 Milli tatil- 23 Nisan – ders yok  
12 Belgesel tiyatro: Gordon Hirabayashi, Hold These Truths; Hauser, ‘samimiyet ve inanılırlık’  
13 Joan Littlewood ve Cedric Price’ın Fun Palace projesi, Bourriaud, ilişkisel estetik  
14 Genel tartışma, tekrar, final ödevi kriterleri, abstract sunumu  
15    

Kaynaklar

ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Ders Kitabı/Notu
  • Bourriaud, Nicolas. Relational aesthetics, trans. Simon Pleasance et.al.  Le Presses du Reel, 2002.
  • Hanquinet, Laura & Mike Savage. Routledge International Handbook of the Sociology of Art and Culture. NY; Oxon: Routledge, 2016.
  • Hirabayashi, Gordon. Hold These Truths.
  • Garnham, Nicholas, and Raymond Williams. "Pierre Bourdieu and the Sociology of Culture: An Introduction." Media, Culture & Society 2, no. 3 (1980): 209-23.
  • Hauser, Arnold. The Sociology of Art. trans. Kenneth Northcott. London; Henley; Melbourne: Routledge & Kegan Paul, 2011. 
  • Williams, Raymond. The Sociology of Culture. University of Chicago Press ed. Chicago: University of Chicago Press, 1995.
  • Witham, Barry. A Sustainable Theatre. New York: Palgrave MacMillan, 2013.
  • Holdsworth, Nadine. Joan Littlewood’s Theatre. Cambridge: CUP, 2011.
  • Karlidag, Fatine Bahar, “A film-set activism,” IFTR Political Performances Working Group Anthology. Amsterdam: Brill, 2020 (forthcoming essay). Dolan, Jill. Utopia in Performance Finding Hope at the Theater. Ann Arbor, University of Michigan Press, 2005.
  • Samuel, Raphael. “Workers’ theatre 1926 – 1936.” David Bradby, et. al. eds., Performance and Politics in Popular Drama. Cambridge, Cambridge University Press, 1980.
  • Tanner, Jeremy ed. The Sociology of Art. A Reader. London; New York, Routledge, 2004.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Kitap bolumleri, makaleler, IKSV raporu  
Tartisma hazirligi, okuma raporlari  
Sunum, arastirma yazisi  

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Sunum 1 15
Derse Katılım (okuma raporu ve mini sunumlar) 6+3 45
Final Ödevi 1 40
Toplam   100
FİNAL ÖDEVİNİN BAŞARIYA ORANI   40
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI   60
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri

 

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Topluma dair metodlu bilgi derleme ve kullanma becerisi kazandırılması       X    
2 Edindikleri teorik bilgi ve araştırma yetisini Kamu kuruluşları, özel sektör kuruluşlar ve sivil toplum örgütlerinde pratik olarak uygulama yetisi edindirme   x        
3 Sahip oldukları kendi alanlarındaki bilgi ve beceri birikimini akademik dünyanın daha ileri seviyelerinde aktif olarak kullanmaya yönelik akademik altyapı kazandırma         X  
4 Sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ilgili altyapı geliştirip çok disiplinli çalışmaları yürütebilme yetisi kazandırma         X  
5 Alanında edindiği bilgi birikimini diğer disiplin mensuplarıyla yapacağı ortak çalışma ve projelerde uygulama becerisi kazandırma       X    
6 İçinde yaşadığı toplumun eğitim seviyesi yüksek bireylerinden birisi olacak şekilde bilişsel altyapı geliştirmesine yardımcı olma       X    
7 Toplumca kabul edilen, saygın bir birey olma doğrultusuna davranışsal değişiklikler gerçekleştirmesini sağlama       X    
8              
9              
10              

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Sunum ve katılım 7 5 35
Final Ödevi 1 25 25
Toplam İş Yükü     200
Toplam İş Yükü / 25 (s)     8
Dersin AKTS Kredisi     8