• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
SOC 503
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bilimsel bilginin ne olduğuna ve onu edinmenin yollarına ve metodolojik alternatiflerin çeşitliliğine vurgu yapan bir analize dayalı olarak, bu ders öğrencilere farklı alanlarda kullanılan kalitatif araştırma yöntemlerini tanıtmak, araştırma ilgi alanlarına en uygun yöntem seçimini yapmak ve onları mevcut olarak değerlendirebilmelerini sağlamak için tasarlanmıştır. Bu dersin sonunda öğrenciler (1) araştırma sorularını formüle edebilir, (2) ön literatür taraması yapabilir, (3) nitel veri kaynaklarını tanımlayabilir, (4) sınıflandırabilir, analiz edebilir ve (5) araştırmalarının sınırlarını ve etkilerini bir ön formda yorumlar ve (6) araştırma sürecinde uygun etik standartları kullanmak için nitel verileri sunar.

Dersin İçeriği: 

Ders bilimsel araştırmanın yapısı hakkında genel bir girişle başlar ve daha sonra araştırma sorusu, nitel veri toplama ve analiz konularına geçer.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 9: Ödev, 12: Örnek Olay
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Uygulama C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Bilimsel bilginin ne olduğuna ve onu edinmenin yollarını bilir. 1,2,3,4,5,7,9,10 1,2,3,9,12 B,C
2) Metodolojik alternatiflerin çeşitliliğine vurgu yapan bir analize dayalı olarak, farklı alanlarda kullanılan kalitatif araştırma yöntemlerini kullanır. 1,2,3,4,5,7,9,10 1,2,3,9,12 B,C
3) İlgi alanlarına yönelik yapacağı araştırma için en uygun yöntem seçimini yapar. 1,2,3,4,5,7,9,10 1,2,3,9,12 B,C
4) Sahaya çıkabilir ve katılımlı gözlem yapabilir. 1,2,3,4,5,7,9,10  1,2,3,9,12 B,C
5) Kaynakça yazımını bilir. Makale ve proje yazar. 1,2,3,4,5,7,9,10 1,2,3,9,12 B,C

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Açılış dersi - tanışma – Sosyal Araştırma Nedir?  
2 Nitel Araştırma Nedir? Nitel araştırmaların tartışılması  
3 Derinlemesine Mülakat  
4 Odak Grup Görüşmeleri  
5 Katılımlı Gözlem  
6 Katılımlı Gözlem  
7 Ara Sınav  
8 Sözlü Tarih  
9 Sözlü Tarih Çalışmaları  
10 Görsel Belgeler  
11 İçerik Analizi  
12 Söylem Analizi  
13 Söylem Analizi  
14 Araştırma Etiği  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Babbie, E. (2004). The Practice of Social Research (10th Edition). U.S.A.: Thomson Wadsworth.

 

Briggs, L.C. (1986). Learning how to ask. A sociolinguistic appraisal of the role of the interview in social science research. U.K.: Cambridge University Press.  

 

Bryman, A. (2004). Social Research Methods (Second Edition). Oxford: Oxford University Press.

Spradley, J. P. (1980) Participant Observation

 

Thompson, P. (2000). Voice of the Past. Oxford University Press. Third Edition, (384 p).

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar  
Ödevler Uygulamalı ödevler
Sınavlar Vize ve Final

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Ödevler 1 20
Derse devam ve katılım 1 10
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100
   
DERS KATEGORİSİ Uzmanlık /Alan Dersleri

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerine hâkim, sosyolojik araştırmalar yapabilecek gerekli donanıma sahip bireyler yetiştirmek,         x  
Sadece sosyoloji alanında değil, farklı fakülte ve bölümlerden alınan dersler aracılığıyla disiplinlerarası bakış açısına sahip bireyler yetiştirmek,       x    
Türkiye toplumunun başlıca konularına ve meselelerine hâkim bireyler yetiştirmek,         x  
Sosyolojinin temel temalarından “örgüt ve kurum sosyolojisi” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,     x      
Sosyolojinin temel temalarından “siyaset sosyolojisi ve toplumsal değişim” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,     x      
Sosyolojinin temel temalarından “toplumsal eşitsizlikler/tabakalaşma” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,     x      
Sosyolojinin ana temalarından “kültür ve toplum” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,         x  
Sosyal bilimler kuramlarına ve sosyal bilimler tarihine hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,     x      
Sözlü ve yazılı şekilde kendini ifade edebilme becerisine sahip, akademik yazının ana gerekliliklerini bilen bireyler yetiştirmek,         x  
Uluslararası kuruluşlarda görev alarak, dünyanın farklı coğrafyalarında proje geliştirebilecek düzeyde donanımlı bireyler yetiştirmek.         x  

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 10 10
Ödevler 5 10 50
Saha Çalışması (hazırlanma süreci dahil) 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü     169
Toplam İş Yükü / 25 (s)     6,76
Dersin AKTS Kredisi     7